Co jest największym wyzwaniem projektów CX?

Pandemia Covid-19 wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w tym na przyśpieszenie transformacji cyfrowej oraz zmianę zachowań klientów. Wydaje się, że położyła również kres okresu „dziecięcego“ w zarządzaniu tzw. doświadczeniem klienta (CX), zmieniając je w istotne narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej.

W dzisiejszym kontekście biznesowym, z jednej strony zorientowanym na optymalizację kosztów, a z drugiej – na walkę cenową i poszukiwanie kolejnych wyróżników oferty, coraz więcej firm decyduje się na inwestycję w poprawę doświadczeń klientów. Właściwie zaprojektowana interakcja z marką lub usługą może stać się jednym z wyróżników danej firmy na tle konkurencji, przekładając się na szereg korzyści, takich jak m.in. wzrost przychodów, obniżenie kosztów obsługi czy poprawa retencji. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że potencjalny klient, mając do wyboru kilku podobnych dostawców, oferujących tożsame produkty w zbliżonej cenie i jakości, ostatecznie wybierze tego, który dodatkowo zaoferuje mu najlepsze doświadczenie zakupowe.

Weź udział w konferencji “Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia 2023, Warszawa >>

Mimo że obecnie korzyści z inwestycji w CX są powszechnie znane, nadal wiele firm ma problemy z realizacją projektów w tym obszarze. W praktyce często jednym z największych wyzwań jest przełamanie błędnego przekonania, że są to bezzwrotne inwestycje, których efekt jest niemierzalny i nieskalowalny. To z kolei powoduje, że projekty te mogą budzić wątpliwości decydentów, mieć niski priorytet oraz cierpieć na brak dostępu do zasobów. Dlatego tak ważne jest, aby zbudować w organizacji świadomość, czym jest „doświadczenie klienta” a czym nie jest.

Jak zmienić postrzeganie CX w organizacji?

Niestety, nadal można spotkać się z sytuacją niezrozumienia roli CX w organizacjach, zwłaszcza tych stawiających pierwsze kroki w zarządzaniu doświadczeniami klientów. W skrajnych przypadkach projekty z tego obszaru są sprowadzane do inicjatyw mających przede wszystkim wywołać tzw. efekt „wow”. Tego typu działania często przyjmują formę „eventu marketingowego“ i nie mają wiele wspólnego z „projektowaniem doświadczenia“ czy „ścieżką klienta“. Wpływ realizacji tego typu działań na klienta oraz jego dalszą relację z firmą jest bardzo trudny do zmierzenia. W takich przypadkach znacznie łatwiej jest określić zasięgi przygotowanych przy okazji materiałów w mediach społecznościowych i liczbę interakcji (polubienia, udostępnienia etc.), ale mowa tutaj o marketingu a nie CX.

Z kolei „dojrzały“ CX skupia się przede wszystkim na zaprojektowaniu spójnych, niezawodnych i zgodnych z potrzebami klienta interakcji na wszystkich etapach jego kontaktu z daną firmą.

Optymalizacja procesów

Nawet najbardziej spektakularne punkty zachwytu na ścieżce klienta nie zrekompensują negatywnych doświadczeń wynikających z niespełnienia fundamentalnych oczekiwań czy braku zrozumienia dla celów, które klient chce osiągnąć. W związku z tym rolą CX nie powinno być jedynie chwilowe zachwycenie klientów, a zapewnienie im optymalnych procesów oraz ofert, umożliwiających zaspokojenie kluczowych potrzeb i realizację ważnych dla nich zadań.

Pracując w obszarze CX zbyt łatwo można skupić się na empatyzacji z docelowym odbiorcą rozwiązania, na „wejściu w jego buty”, zapominając o „obowiązkach” wobec firmy. Dlatego ważne jest umiejętne spojrzenie na projekt z szerszej perspektywy, wychodzącej poza kontekst użytkownika końcowego oraz uwzględniającej priorytety organizacji. Wymaga to dobrego zrozumienia specyfiki biznesu oraz szerszej strategii i celów firmy. Szczególnie ważne jest, aby osoby kierujące projektami CX potrafiły znaleźć „złoty środek“, balans pomiędzy potrzebami klienckimi a biznesowymi. Dzięki czemu wartość dostarczana przez projekt będzie zadawalająca dla obu stron relacji.

Najważniejsze dla organizacji projekty są dostosowane do jej celów strategicznych. Dotyczy to również projektów z obszaru CX, które mogą uczestniczyć w realizacji strategii na dwa zasadnicze sposoby:

1. Określenie, jak projekt może pomóc w osiągnięciu szerszych celów strategicznych. Wsparcie ogólnofirmowej strategii, powoduje, że takie projekty zyskują większe znaczenie, przez co łatwiej mogą uzyskać niezbędne zasoby i wsparcie. Zwiększa to również ekspozycję i zrozumienie roli CX w firmie – projektom o strategicznym znaczeniu poświęca się więcej uwagi. Przykładowo, jeśli ogólnofirmowa strategia kładzie nacisk na optymalizację kosztów, warto aby w portfolio projektów CX znalazły się takie, których celem ma być np. obniżenie kosztu obsługi czy poprawa retencji klientów.

2. Wyznaczenie mierzalnych wskaźników efektywności (KPI), które będą odzwierciedlać wpływ projektów CX na kluczowe wyniki organizacji. W tym wypadku kierujący tymi projektami często będą musieli przyswoić i zastosować KPI, dotychczas niespotykane w tym obszarze. Co nie będzie proste, gdyż wymaga od nich zrozumienia wskaźników charakterystycznych dla innych specjalizacji (np. cash flow, przychód, zysk, marża, aktywność klientów etc.). Warto jednak mieć na względzie, że wiele projektów związanych z poprawą doświadczeń klientów wpływa na powyższe KPI i pominięcie ich mierzenia zmniejsza świadomość ich realnego wpływu na organizację. Ponadto, posługiwanie się bardziej uniwersalnymi KPI ułatwia wypracowanie wspólnej płaszczyzny komunikacji i zrozumienia m.in. z zarządem czy z kierownictwem innych obszarów firmy. W tym przypadku największym wyzwaniem najczęściej będzie samo określenie i wdrożenie nowych KPI, zwłaszcza jeżeli brakuje definicji lub posiada się niepełny dostęp do danych. Można napotkać trudności choćby z określeniem kosztu obsługi w poszczególnych kanałach, co będzie wiązało się z koniecznością przyjęcia odpowiednich założeń i pozyskaniem wsparcia ze strony innych działów.

Wpisując się w szerszą strategię firmy i uczestnicząc w jej realizacji, CX może aktywnie kształtować postrzeganie siebie i swojej roli w organizacji. Może nawet doprowadzić do najbardziej komfortowej sytuacji, czyli do „zaproszenia” go do stołu i uwzględnienia jako rzeczywiście jednego z kluczowych obszarów – nie tylko przez pryzmat NPS i satysfakcji klientów, ale również realnego wpływu na wyniki biznesowe. Nie znaczy to, że w portfolio projektów CX nie ma miejsca też na inne projekty. Natomiast jeśli CX chce wzmocnić swoją rolę w organizacji, musi wyjść poza swoją „strefę komfortu” i często bardzo wąską specjalizację, pokazując, że potrafi znaleźć „złoty środek” pomiędzy potrzebami firmy oraz jej klientów.

Autor: Rafał Kasprzyk, Kierownik ds. Doświadczeń Klienta i Innowacji GASPOL S.A.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.