3 pytania o influencer marketing

Na 3 pytania o influencer marketing odpowiada Krzysztof Lehmann, zastępca dyrektora delegatury bydgoskiej, UOKiK, uczestnik dyskusji panelowej “Rola odpowiedzialnego influencer marketingu w budowanie świadomości marki – czego nauczył nas miniony rok?” podczas 19. Kongresu PR i Komunikacji (24-25 października, Warszawa)

Influencer nie oznacza współpracy, co ma zrobić reklamodawca?

Nie zaniedbujmy prewencji – jeszcze przed podjęciem współpracy reklamdawca powinien poruszyć temat prawidłowego oznaczania reklam przez influencera. Warto jasno dać znać, że się oczekuje uczciwości i przestrzegania prawa. A w razie potrzeby wskazać źródła wiedzy o prawidłowym oznaczaniu reklam. Po tę zapraszamy do zakładki Influencer marketing w dziale Edukacja na stronie uokik.gov.pl. Zachęcamy do korzystania z Rekomendacji Prezesa UOKiK – łatwo dostępnych w pdf do pobrania ze strony urzędu, gdzie znajdziemy także odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Rekomendacje nie są długie, plik pdf nie waży dużo – może być dołączany do umowy czy zlecenia.

Reklamodawca powinien przygotować umowę w taki sposób, aby miał możliwość skorzystania ze środków dyscyplinujących niesfornego influencera, z rozwiązaniem umowy włącznie. Ważne jest również, aby reklamodawca nie obawiał się korzystać z tych uprawnień i nadzorował prawidłowe wykonanie kontraktu. Nawet najlepsze zabezpieczenia umowne nie zdadzą rezultatu, jeżeli nie będą konsekwencje egzekwowane.

Dołącz do uczestniczek i uczestników 19. Kongresu PR i Komunikacji, 24-25 października, Warszawa >>

3 rzeczy, na które przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę, dobierając sobie influencera (z punktu widzenia UOKiK)

Przede wszystkim na to, czy dobrze oznacza reklamy.

Dobór influencera do kampanii wynika zazwyczaj z analiz rynkowych, zasięgów, rodzaju contentu i odbiorców. Wszystkie te elementy powinny być zgodne planami marketingowymi przedsiębiorcy i jego celami sprzedażowymi.

Pamiętajmy jednak, że każdy przedsiębiorca – w tym influencer – zobowiązany jest do przestrzegania prawa. Dlatego warto zapoznać się z dotychczasowymi współpracami i publikowanymi materiałami potencjalnego kontrahenta. W szczególności dotyczy to zweryfikowania jego ewentualnych udziałów w reklamach produktów i usług zakazanych lub takich, których promocja jest ograniczona prawnie (jak alkohol, hazard, scam). Współpraca z takim influencerem może w negatywny sposób wpłynąć na kampanie kolejnych reklamodawców.

Najwyższa kara dla przedsiębiorcy, jaką do tej pory orzeczono za niewłaściwe oznaczenia to...

Ponad 5 mln zł nałożona na Olimp Laboratories Sp. z o.o., czyli reklamodawcę, który przekazywał współpracującym z nim influencerom zasady oznaczania przekazów reklamowych w mediach społecznościowych, które wprowadzały konsumentów błąd. Wysokość kary może wynieść do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu danego przedsiębiorcy, a przy jej wyznaczaniu bierzemy także takie czynniki jak współpraca z urzędem.

Weź udział w 19. Kongresie PR i Komunikacji, 24-25 października, Warszawa >>

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.