AI a zarządzanie wizerunkiem pracownika – nowe wyzwania

Sztuczna inteligencja otwiera przed nami nowe możliwości, ale też rodzi ryzyka. Modyfikowanie zdjęć, generowanie wizerunków czy deepfake’i – to technologie, które mogą wpłynąć na sposób wykorzystywania zdjęć pracowników. W związku z tym firmy muszą w niedługiej perspektywie przemyśleć, jak skutecznie zarządzać zgodami na wizerunek i jakie mechanizmy kontrolne wdrożyć.

Zdjęcia i wypowiedzi pracowników to od lat istotny element budowania autentycznego employer brandingu i angażującej komunikacji wewnętrznej. Firmy chętnie pokazują zespoły w raportach, filmach EBowych, mediach społecznościowych czy materiałach marketingowych. Dzięki temu organizacja zyskuje ludzką twarz, a pracownicy czują się docenieni. Jednak dziś, w dobie szybkiego rozwoju AI, publikowanie wizerunku wiąże się także z dużą odpowiedzialnością po stronie zespołów komunikacji wewnętrznej i EB.

Granice wykorzystywania zdjęć – co warto wiedzieć?

Wizerunek w Polsce jako dobro osobiste jest prawnie chroniony, a do jego rozpowszechniania wymagana jest zgoda osoby na nim przedstawionej. Przed rozwojem AI większość z firm stosowała bardzo proste zasady – pracownicy otrzymywali do podpisu dokument, zwykle w formie oświadczenia, w którym wyrażali zgodę na wykorzystanie zdjęcia z utrwalonym ich wizerunkiem na określonych polach eksploatacji. W większości przypadków to w zupełności wystarczało. Rzadko kiedy temat odbierania zgód był poruszany i skrupulatnie analizowany przez pracowników. Raz zaprojektowany proces nie wymagał szczególnej uwagi ze strony samego pracodawcy, a zakończenie współpracy nie zawsze prowadziło do wycofania zgody przez pracownika. Nawet jeśli pracownik decydował się na jej cofnięcie to był to proces relatywnie łatwy przy skończonej liczbie kanałów komunikacji.

Dziś, kiedy stopień wykorzystania przez firmy sztucznej inteligencji w procesach marketingowych i komunikacyjnych wzrasta, dobrze opracowana zgoda nadal jest bazą do ochrony prywatności pracownika. Należy ją jednak zaktualizować o zapisy odpowiadające na ryzyka wynikające nie tylko już z niezgodności z przepisami prawa, ale z postępu technologicznego, np. o możliwość wykorzystania wizerunku w materiałach generowanych przez AI, czy zapisy zobowiązujące firmy do monitorowania przetwarzania wizerunku, czyli gdzie i w jaki sposób jest on wykorzystywany. Warto także doprecyzować, czy zgoda obejmie postprodukcję fotografii (prace edytorskie materiałów z utrwalonym wizerunkiem, retusz, zmiany kontekstu) a jeśli tak to przy użyciu jakich narzędzi. Należy także jasno wskazać jakimi środkami firma zamierza zabezpieczyć materiały przed ich nieautoryzowanym wykorzystaniem w sieci.

"Stosowanie AI bez wątpienia jest dużym wyzwaniem w kontekście ochrony danych osobowych. W przypadku przetwarzania wizerunku, AI może być bowiem wykorzystywana jako narzędzie edytorskie, jako jedno z pól eksploatacji czy mechanizm wspierający działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa danych. Bez względu jednak na to, w jaki sposób sztuczna inteligencja będzie przez firmy wykorzystywana, proces jej wdrożenia, wymaga zaprojektowania, monitorowania i doskonalenia przy zastosowaniu najlepszych standardów w obszarze bezpieczeństwa informacji. Celem tych działań jest zminimalizowanie zarówno ryzyka utraty przetwarzanych danych, jak również strat spowodowanych incydentami bezpieczeństw. Te ostatnie w ostatecznym rozrachunku bezpośrednio przełożą się na wizerunek firmy jako bezpiecznego i odpowiedzialnego środowiska pracy".

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Katarzyna Pośpiech-Białas - konsultant ds. bezpieczeństwa i ochrony danych w Blue Energy sp. z o.o., audytor wiodący normy ISO 27001, z wykształcenia prawnik.

Jakie działania należy podjąć?

Aby uniknąć problemów, warto mieć przemyślany i wdrożony system zarządzania procesem zbierania i wykorzystania wizerunku. Dobrze działający proces obejmuje:

▪️ określenie w jakich sytuacjach dochodzi do przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku pracownika, czyli kiedy pozyskanie wizerunku jest nam potrzebne (np. wydarzenia firmowe, organizacja konferencji, posty w intranecie czy wewnętrznej sieci społecznościowej, etc.),

▪️ przechowywanie zgód w jednym miejscu – łatwy dostęp do zasobów organizacji w których inwentaryzowane są zgody, co ułatwi szybką reakcję na zaistniałą potrzebę wzglądu czy przeanalizowania zakresu udzielonej zgody,

▪️ prowadzenie rejestru publikacji – by wiedzieć, gdzie pojawiły się konkretne materiały,

▪️ cykliczne przeglądy i aktualizacje zgód – szczególnie w przypadku odchodzących pracowników,

▪️ określone i skutecznie wdrożone środki organizacyjne i techniczne zapewniające bezpieczeństwa przetwarzanych danych;

▪️ szkolenia z praw do wizerunku i wpływu AI – pracownicy powinni rozumieć, jakie mają prawa i jak mogą się chronić.

Aby skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z wykorzystaniem wizerunku pracowników, firmy powinny wdrożyć odpowiednie mechanizmy kontrolne i korygujące. Kluczowe jest stosowanie systemów zarządzania zgodami, które umożliwią śledzenie, kto i w jakim zakresie wyraził zgodę na publikację zdjęć, oraz kto firmie jako właściciel biznesowy zasobu odpowiada za ich aktualizację. Dodatkowo, warto wprowadzić narzędzia automatycznie skanujące internet w poszukiwaniu nieautoryzowanego wykorzystania zdjęć firmowych. Firmy mogą zastosować technologię znaków wodnych oraz metadanych cyfrowych, które pozwolą na identyfikację źródła i pierwotnego właściciela zdjęcia. Jednocześnie współpraca i sprawna komunikacja wewnętrzna działu prawnego i IT jest niezbędna w zakresie przygotowania procedur reagowania na możliwe naruszenia.

Edukacja pracowników jako element strategii zarządzania wizerunkiem

"Wykorzystanie AI i zmieniające się realia technologiczne to doskonała okazja do podnoszenia świadomości pracowników na temat ich praw oraz odpowiedzialności związanej z publikacją wizerunku. Regularne szkolenia na temat ochrony danych osobowych, zagrożeń wynikających z manipulacji obrazem oraz sposobów zabezpieczania wizerunku mogą znacząco zwiększyć poziom świadomego zarządzania tym obszarem w firmie", komentuje Adriana Borucka, założycielka agencji komunikacji wewnętrznej PinPoint/iComms. "Pracownicy powinni wiedzieć, jakie mają prawa, jakie mechanizmy mogą zastosować, aby chronić swój wizerunek oraz jakie konsekwencje może mieć niekontrolowane udostępnianie zdjęć. Promowanie odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI w codziennej komunikacji oraz współpraca między działami HR, IT i prawnym mogą pomóc w stworzeniu spójnej polityki ochrony wizerunku, która będzie dostosowana do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej", dodaje.

Podsumowanie

Zarządzanie wizerunkiem pracowników to nie tylko formalność, ale także strategiczna część komunikacji. W dobie AI, transparentności i budowania zaufania, firmy muszą działać odpowiedzialnie. Komunikacja wewnętrzna staje się tu kluczowym graczem – nie tylko administrowaniem zgodami, ale także edukacją i budowaniem świadomości. To nie wyzwanie, to szansa na pokazanie, że firma działa fair, a jej komunikacja to coś więcej niż tylko marketingowe slogany.

Autorka: Adriana Borucka, partnerka w agencji komunikacji wewnętrznej PinPoint/iComms

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.