Jak zachować się w social media, gdy wybucha kryzys

Wydawać by się mogło, że wszyscy już wiedzą, jak postępować w sytuacjach kryzysowych. Praktyka pokazuje jednak, że wiele firm popełnia podstawowe błędy.

Przygotuj manual antykryzysowy

Manual, co oczywiste, przygotowujemy, zanim cokolwiek nastąpi. Pozwoli nam to na spokojną analizę i przemyślenie, a nie działanie pod presją. Co warto w nim zawrzeć?

1.Mapowanie kryzysów - co się może przydarzyć, jaka szansa na wystąpienie kryzysu i czy jest to duży, średni czy mały problem.

2.Jak reagować? - na bazie mapy kryzysów określamy, kiedy piszemy oświadczenie, kiedy piszemy komentarz itd. Warto przygotować kilka schematów odpowiedzi. Pamiętaj, żeby używać inkluzywnego języka - w ten sposób więcej osób poczuje, że to oświadczenie jest dla nich.

3.Co zrobić? - Czy oferujemy powetowanie? Angażujemy się w jakąś sprawę społeczną? Jak chcemy uspokoić opinię publiczną?

4.Kogo powiadomić? - Czy problem jest tylko w marketingu lub obsłudze klienta, czy potrzebujemy zaangażowania zarządu, lub rzecznika/rzeczniczki prasowych? Nie zapomnij o komunikacji wewnętrznej - pracownicy stanowią cenny zasób, który może pomóc (lub przeszkodzić).

5.Podział obowiązków ułatwia realizację zadań. Jeśli potrzebujemy reklamy Google Ads (przydatna np. Przy hackingu, kiedy szukamy poszkodowanych) warto mieć już określone, kto odpala reklamy, kto ogarnia zgłoszenia itd.

Weź udział w 5. Kongresie Komunikacji Kryzysowej i przygotuj się na sytuacje kryzysowe, 7 grudnia, Warszawa >>

Adekwatna reakcja uwzględniająca zasadę 8P

Zasada 8P obejmuje jednakowo elementy 5P Adama Łaszyna w kwestii wizerunku, jak i dodatkowe elementy internetowe.

Filar emocjonalny:

-Przeproś - wyraź skruchę lub empatię, to pomoże ustabilizować relację z osobami poszkodowanymi oraz publicznością

-Powetuj - postaraj się zmienić negatywne doświadczenie w pozytywne

-Prosecco - złap dystans. Nie daj się wkręcić w spiralę negatywnych emocji, patrz możliwie obiektywnie, ale nie bez emocji.

Filar przeciwdziałania:

-Przygotuj się - zrób mapę kryzysów, manual i dokonaj innych, adekwatnych przygotowań

-Przeciwdziałaj - z badań wynika, że prawie ¾ kryzysów nie musi się rozegrać

-Proaktywnie - jeśli czeka Cię coś trudnego (podwyżki, zmiany usług), zadziałaj proaktywnie i wyprzedź kryzys

Filar zaufania:

-Popraw się - jeśli możesz naprawić krzywdę - skorzystaj. I staraj się nie poprawiać błędu ponownie

-Przyznaj się do błędu - to zwiększy zaufanie Twoich odbiorców

Monitoruj sytuację i adaptuj strategię do zmieniających się warunków

Można sobie wyobrazić różne sytuacje, a że życie pisze nietypowe - nasz manual antykryzysowym nie zawsze będzie adekwatny do tego, co się dzieje. Dlatego trzeba być gotowym na zmiany.

Aby orientować się, co dzieje się nie tylko na naszym profilu, warto korzystać z monitoringu internetu. Pozwoli nam zobaczyć czy pojawiają się nowe blog posty, artykuły lub filmy. Ułatwi też analizę wizerunkową - po podłączeniu naszych kanałów możemy analizować liczbę wzmianek, ich wydźwięk czy tematy, które opisują.

Kryzysów w social mediach nie trzeba się bać. Chociaż potrafią mieć bardzo kosztowne skutki (przykładowo, ¼ kryzysów w Australii kosztowała formy powyżej $100 mln, a taka sama liczba firm w kryzysie upadła), na szczęście można się na nie przygotować i rozegrać je na swoją korzyść. Wystarczy mieć przygotowanie i odwagę. Nie zaszkodzi również wsparcie kogoś z zewnątrz, kto spojrzy obiektywnie na sytuację.

Każdą firmę, wcześniej czy później, spotka kryzys. Dlatego na Kongresie Komunikacji Kryzysowej 7 grudnia w Warszawie posłuchacie najlepszych praktyk i porad. Przyda się każdemu.

Autorka: Monika Czaplicka, CEO, Wobuzz

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.