Ile biegów w pricingowej skrzyni biegów?

Ciągle gdzieś pędzimy, ciągle gdzieś się spieszymy… i to zarówno prywatnie jak i biznesowo. Skoro jesteśmy w takim ciągłym wyścigu, to do czego się ścigamy?

Prywatnie, każdy z nas ma swoje priorytety. Biznesowo – pewnie też. Chociaż biznesowo, często ścigamy się do lepszych zysków. Ja z racji tego czym się zajmuję na co dzień, czyli pricingiem bardzo dobrze wiem, że to właśnie pricing i zarządzanie cenami ma bardzo istotny wpływ na to jakie te zyski finalnie będą.

I tu powstaje pytanie - jak w tym wyścigu do lepszych zysków nie popełnić falstartu? Jak nie wypaść na zakręcie?

No właśnie. Tym bardziej, że im większy albo im ostrzejszy zakręt… tym większy strach w oczach może się pojawić. Najczęściej jest to strach o wolumen, sprzedaż, klienta, o… bonus.

Skorzystaj z wiedzy ekspertów na temat pricingu podczas konferecji “Strategic Pricing Management” >>

A kiedy pojawia się strach, nasz mózg przestawia się w tryb prostego, jednowymiarowego myślenia, czyli taki tryb „pierwotnego” myślenia wynikający z zagrożenia – „walcz lub uciekaj”. A w takim trybie do czego się często uciekamy? – do m.in. obniżek cenowych. A szczególnie, jeżeli mamy ceny wyższe w wartościach absolutnych niż ceny konkurencji. Dlaczego? – bo w sytuacji takiego „strachu” mamy tendencję do sprowadzania wszystkiego do jednego wymiaru – wymiaru cenowego.

I zapominamy o drugim bardzo ważnym wymiarze – wymiarze wartości. A jak uwzględnimy kwestię wartości, jaką dostarczamy naszym klientom w produkcie, w sposobie jaki go dostarczamy i całej „otoczce” z tym związanej, to może się okazać, że mimo, że nasza cena jest wyższa niż cena konkurencji w wartościach absolutnych, mogłaby być (a nawet powinna być) jeszcze wyższa. Bo po prostu uzasadnia to dostarczana wartość.

I jeżeli w takiej sytuacji obniżylibyśmy cenę, co by to oznaczało w analogii „wyścigowej”? - Że nawet jeśli nie wypadliśmy z zakrętu, to strasznie mocno na nim zwolniliśmy, choć zapewne zupełnie niepotrzebnie.

To jak uniknąć takiego zbyt twardego hamowania w wyścigu do upragnionych lepszych zysków?

Taktycznie, trzymając się analogii wyścigowej, można ograniczać takie zbytnie hamowanie (zbyt gwałtowne, zbyt mocne, zbyt długie, po prostu zbytnie obniżki) poprzez takie działania jak np.:

1.Dopasowanie zmian cen do typu produktów i typu klientów

(w szczególności zagrożonych, tzn. takich których możemy utracić)

2.Symulacja przesunięć krzywych popytu wynikających ze zmian tempa inflacji

(aby przeliczyć o ile optymalnie należy dopasować cenę w zmieniającej się sytuacji)

3.Wargaming ruchów konkurencji

(aby przestać na nią narzekać, tylko przewidywać co może zrobić i jak na to reagować)

4.Wykorzystanie szerokości portfela produktowego

(aby np. produktami nisko cenowymi „na wejście” dodatkowo adresować rynek)

5.Korzystanie z promocji/tymczasowych rabatów

(aby uniknąć „trwałych” obniżek cen cennikowych)

6.Obrona sprzedaży

(np. poprzez dodanie funkcji/usług, aby móc utrzymać sprzedaż i cenę)

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

7.Ochrona wartości

(np. opłaty za elementy dodatkowe, aby móc utrzymać marżę, jeśli trzeba obniżyć cenę)

8.Argumentacja wartości

(skupienie się na elementach materialnych najbardziej istotnych w trudnych czasach)

9.Mądre używanie empatii

(wobec klientów w trudnej sytuacji, aby zyskać ich długoterminową lojalność)

10.Przygotowanie się na powrót do (nowej) normalności

(czyli myślenie co będzie za zakrętem, jak wyjdziemy już na prostą)

Poznaj program konferencji “Reskilling i upskilling w praktyce”, 7 grudnia 2023, Warszawa >>

I to tylko wybrane taktyki. Oczywiście trzeba je dopasować do specyficznej sytuacji w każdej firmie, bo nie zawsze i nie wszystkie mają wszędzie taki sam sens.

No właśnie… a co jeśli, stosowanie tych czy innych taktyk pricingowych odbywałoby się w firmie bez koordynacji, spójności, systematyki? Najczęściej pojawia się:

- chaos, bo każdy próbuje (nawet w dobrej wierze) robić „coś” (jak się okazuje coś innego) albo - alienacja kierownictwa (które ma coś w głowie i myśli, że wszyscy inni też) albo

- rozdarcie w różnych kierunkach, bo marketing jedno, sprzedaż drugie, finanse trzecie,

- blokowanie zmian (świadome lub nieświadome), bo jak ludzie w organizacji nie do końca rozumieją po co dane zmiany (np. cen) to je otwarcie lub ukrycie sabotują

A żeby się tak nie działo, potrzebna jest dobrze funkcjonująca, „dobrze naoliwiona” maszynka pricingowa – taki Pricing / Revenue Management z prawdziwego zdarzenia. Czy też wracając do analogii wyścigowej - taka pricingowa „skrzynia biegów”. A skoro tak, to powstaje pytanie, ile biegów powinno być w takiej pricingowej „skrzyni biegów”?

Oczywiście to tylko analogia. Chociaż jeżeli miałbym się jej trzymać, to powiedziałbym na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia pricingowego, że potrzebne są trzy, które z angielska nazywam:

📍 1. “Set the line”

📍 2. “Hold the line”

📍 3. “Review the line”

SET THE LINE stosuje się przy rozpoczynaniu wyścigu w sezonie głównie w celu:

  • Zdefiniowania rolę produktów w portfelu
  • Ustawienia cen katalogowe i oczekiwanych cen netto
  • Określenia strategii promocyjnej

HOLD THE LINE jest używany podczas wyścigu przez cały sezon głównie w celu:

  • Zarządzania kanałem za pomocą uporządkowanych warunków handlowych
  • Trzymania w ryzach rabatów i upustów
  • Stosowania właściwej argumentacji i trzymaj się planu w negocjacjach handlowych

REVIEW THE LINE używany jest pod koniec wyścigu/sezonu (lub okrążenia) głównie w celu:

  • Zbierania danych z trasy „wyścigu” i analizowania wyników
  • Przedefiniowania i wprowadzenia innych działań – tam, gdzie jest to potrzebne
  • Przygotowania się do następnego wyścigu/sezonu

Poznaj program “III Akademii Kobiet Menedżerek Przyszłości” >>

Jak w każdej skrzyni biegów, dobrą praktyką jest zmienianie biegów w odpowiedniej kolejności i w odpowiednim momencie. Pomaga to dobrze przyspieszyć w „wyścigu” w każdej rundzie. Z kolei niewłaściwa kolejność może nas mocno spowolnić, a nawet całkowicie wyeliminować „wyścigu” (do lepszych zysków).

Jak zbudować taką niezawodną pricingową skrzynię biegów i jak nią optymalnie operować? To już temat na odrębny artykuł…

Autor: Wojciech Gorzeń, Partner, Head of Pricing & Sales Excellence Movens Capital

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.