Polskie e-sklepy szturmują zagraniczne rynki. Jakie widzą bariery dla ekspansji?

W 2022 r. blisko połowa polskich e-sklepów rozpoczęła działalność na co najmniej jednym rynku zagranicznym. Choć ekspansja poza Polską jest celem co piątego przedsiębiorcy, wielu z nich nadal obawia się wyzwań związanych z logistyką, regulacjami prawnymi i płatnościami za zakupy.

Jeszcze 4 lata temu spośród wszystkich polskich e-sklepów tylko ok. 4 proc. prowadziło sprzedaż zagraniczną i był to jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej. Na przestrzeni czasu wiele się zmieniło, a lokalni przedsiębiorcy z branży e-commerce otworzyli się na międzynarodowe rynki. Zgodnie z danymi GUS, w 2016 r. wartość sprzedaży zagranicznej w polskich firmach wyniosła 27,5 mld zł. Pięć lat później wzrosła ponad dwukrotnie, przekraczając poziom 61 mld zł. Istotnym katalizatorem zmian była pandemia, która postawiła wielu przedsiębiorców przed koniecznością poszukiwania dodatkowych źródeł przychodu. Do zagranicznej ekspansji zachęca ich również wzrost konkurencyjności na rodzimym rynku e-commerce. Tylko między 2017 i 2021 r. liczba e-sklepów w Polsce wzrosła ponad trzykrotnie.

Płatności są istotnym wyzwaniem dla polskich sklepów internetowych za granicą. Każdy rynek ma inną specyfikę i preferencje klientów, a częstym powodem „porzucania koszyków” jest obawa przed finalizacją zamówienia za pomocą nieznanej metody płatności - wyjaśnia Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce, Mastercard Europe w Polsce.

W ciągu minionych 12 miesięcy połowa przedsiębiorców z Polski otworzyła działalność na rynkach innych niż krajowy. Niemal co piąty sprzedawca (18 proc.) potwierdza, że od początku funkcjonowania biznesu planował zagraniczną ekspansję. Co zatem utrudnia osiągnięcie globalnego sukcesu? Jak wskazują ankietowani, barierami hamującymi transgraniczny rozwój są problemy związane z logistyką, nieznajomość regulacji prawnych i kontekstów kulturowych. Znaczenie ma także brak doświadczenia sprzedażowo-marketingowego. Istotnym wyzwaniem są również płatności – każdy rynek ma inną specyfikę i preferencje klientów, a częstym powodem „porzucania koszyków” jest obawa przed finalizacją zamówienia za pomocą nieznanej metody płatności.

Na drodze do międzynarodowej ekspansji jednym z kluczowych elementów staje się zatem zapewnienie infrastruktury płatniczej, która uwzględni potrzeby dwóch grup: lokalnych klientów e-sklepów działających na zagranicznych rynkach oraz gości z zagranicy kupujących na polskim rynku e-commerce. Każdy z nich oczekuje dobrze znanych, bezpiecznych, wygodnych i prostych rozwiązań takich jak np. płatność kartą, która jest jedną z najpopularniejszych metod płatniczych na świecie.

W ramach płatności kartą warto zaoferować rozwiązania umożliwiające płatności jednym kliknięciem, takie jak card on file czy clik to pay. Rozwiązania te pozwalają użytkownikowi zachować dane karty w sklepie lub u operatora płatności, dzięki czemu przy następnych zakupach można zapłacić jednym kliknięciem. Narzędzie click to pay jest wdrażane obecnie w Europie oraz na świecie, a niebawem trafi również do Polski, otwierając polskim sprzedawcom nowe możliwości ekspansji zagranicznej. W wyścigu o międzynarodowego klienta warto postawić na rozpoznawalne, globalne rozwiązania, zwłaszcza w tak wrażliwym obszarze, jakim są płatności.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.