Jak być liderem szczęśliwego zespołu cz. I

Czy wiesz co mówią badania na temat szczęśliwych zespołów? Badania wskazują, że szczęśliwsi pracownicy sprzedają o 37% więcej, lepiej radzą sobie z odmowami i codziennymi wyzwaniami, rzadziej (nawet o 43%) chodzą na zwolnienia, są o nawet 86% bardziej kreatywni.

Zatem warto. A dbanie o szczęście i satysfakcję z pracy to proces, w którym lider odgrywa kluczową rolę. Do niedawna mógł być prawie niewidoczny. Obecnie sytuacja stawia przed liderami nowe wyzwania. Mało kto chce być zarządzany, chcemy mieć przywódcę, który da nadzieję, ma wizję nawet jeśli organizacja jej nie ma. Potrzebny jest ktoś, kto daje “ścianę” do oparcia, a nie jest sam ścianą. Nigdy dotąd autentyczność i emocjonalna obecność lidera nie była tak ważna. A w związku z rewolucją w systemie pracy - pojawiły się nowe wyzwania i priorytety. Na czoło wysuwa się także umiejętność dbania o nastrój i poczucie sensu.

Poznaj program webinaru “Hoffice - praca w trybie home office. Jak dbać o efektywność i zapobiegać syndromowi zoom fatigue”, 31 sierpnia 2021 >>

Agnieszka Ptasińska i Marta Rolnik z Happy Dealer
Agnieszka Ptasińska i Marta Rolnik z Happy Dealer

Kim Cameron wyróżnia 4 elementy pozytywnego przywództwa: tworzenie pozytywnej atmosfery, budowanie sycących relacji w zespole, pozytywną komunikację oraz pokazywanie sensu pracy. Dziś napiszemy o pierwszych dwóch elementach.

Tworzenie pozytywnej atmosfery

To m.in. zachęcanie do empatii, wyrażania wdzięczności oraz uczenia się na błędach. To np. cotygodniowe pozytywne spotkania Hi5 („Przebij Piątkę) - podczas których członkowie zespołu dziękują sobie za wskazówki, np.:“Aniu, dzięki że pokazałaś mi jak robić grafiki w Canvie”, “Stefan, twoja pomoc “na ostatniej prostej” przy gromadzeniu dokumentów do przetargu była kluczowa”. To też czas, żeby ludzie podzielili się tym, co „domknęli” i z czego są zadowoleni. Inną propozycją są dzienne szybkie spotkania w określonej formule, podczas których uczestnicy mogą m.in.: prosić innych o pomoc, dzielą się wyzwaniami, z którymi się zmierzyli oraz… mówią o błędach, które popełnili wraz z informacją jak je rozwiązali. Wszystko w służbie budowania zespołu, który uczy się od siebie. W ramach tworzenia sprzyjającego szczęściu klimatu zachęcamy do detoxu od oceny (judgmental detox), plotek i negatywnych komentarzy. W tym celu zapraszamy zespół do skorzystania z 3 „sit” Sokratesa:

  • czy ta informacja jest prawdziwa - zapobiegamy plotkom
  • czy mówienie o tym jest dobre - ma to na celu zadbanie o intencję
  • czy jest pożyteczne - czy ma to sens, by tym się zajmować w miejscu pracy

Ciekawym wyzwaniem jest tydzień na detoksie od ocen. Warto sprawdzić choćby tylko na sobie. To wyzwanie nie wyklucza dawania informacji zwrotnej, która może być przepuszczona przez sito właśnie.

Budowanie relacji w zespole

Wysokiej jakości relacje są najlepszym predyktorem szczęścia i zdrowia człowieka. Co więcej, w badaniu Q12 Instytutu Gallupa jednym z 12 pytań mierzących poziom zaangażowania pracownika jest właśnie pytanie o to czy… w swojej pracy masz dobrego przyjaciela/ najlepszego kolegę. Wpływa to pozytywnie na zaangażowanie pracownika. Jak w takim razie sprzyjać budowaniu relacji w zespole? M.in. stwarzać możliwość spędzania czasu z osobami z pracy. Spotkania te mogą mieć charakter czysto integracyjny, bo jak mówi przysłowie “z kim się bawisz, tego nie zostawisz”. Ich celem może być wspólne celebrowanie urodzin/imienin/narodzin dziecka współpracownika. Podczas spotkań niezwiązanych z pracą, mamy okazję poznać osoby, z którymi na co dzień pracujemy, dowiedzieć się kto np. ma podobne hobby. Znajomy, podczas jednego z takich spotkań integracyjnych znalazł 6 osób, z którymi aktualnie trenuje crossfit. Innym sposobem jest tworzenie par intermentoringowych, których celem jest dzielenie się swoimi umiejętnościami, wymiana doświadczeń oraz transfer wiedzy. Efektem ubocznym intermentoringu bywa często “zacieśniania więzów” w zespole. Jak to zrobić? Uczestnicy działają ze sobą np. przez 4-8 spotkań trwających od 30 do 60 minut i uczą się wzajemnie rzeczy, które są dla nich istotne.

Bycie liderem w naszych czasach to wyzwanie. Dbanie o szczęście własne i swojego zespołu jest niezbędne i może być naprawdę przyjemne. Więcej o narzędziach w kolejnym artykule.

Autorki:

Agnieszka Ptasińska, Psycholog, coach, Happy Dealer

Marta Rolnik, Psycholog, coach, Happy Dealer

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.