Jak zmieniła się rola Dyrektora Administracyjnego w ostatnim czasie

Dyrektor Administracyjny z perspektywy czasu w każdej z organizacji pełni coraz większą rolę. Wraz z upływającym czasem i po doświadczeniach związanych z okresem pandemii w latach 2020-2022 oraz przy aktualnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, uważam, że świadomość Zarządu znacznie się zmieniła w kwestii postrzegania funkcji Dyrektora Administracji.

Dotyczy to każdej z branż, w jakiej działamy. Dodatkowo okres pandemiczny spowodował, że to działy administracji były pierwszą linią informacji dla Zarządu jeżeli chodzi o sprawy związane z przygotowaniem biur do panujących obostrzeń i przepisów, ale także dawały informacje oraz wraz z zespołami projektowymi – głównie HR oraz zespołami komunikacji - tworzyły procedury i ustalały możliwości potencjalnego powrotu do biura i ustawianiu najbardziej ergonomicznego wprowadzenia pracy hybrydowej – zarówno z perspektywy Zarządu, jak i Pracowników.

W zależności od tego, czy Dyrektor Administracji realizuje swoje zadania w dziale finansowym czy personalnym, jego wiedza i kompetencje są obecnie mocno doceniane i wykorzystywane w bieżącej operacyjnej pracy przedsiębiorstwa.

Dyrektor Administracji w nowej rzeczywistości musi często połączyć dobro pracowników wszystkich obszarów w przedsiębiorstwie z oczekiwaniami Zespołów Zarządzających, ale przy tym dbać o wydatki i koszty związane z wprowadzaniem zmian i bieżącym kontrolowaniem wydatków. W oparciu o swoje doświadczenie Dyrektor Administracji musi analizować sytuację ekonomiczną na rynku i przewidywać dalsze kroki w momencie ustalania budżetu. To on na podstawie danych kontrolingowych z lat poprzednich oraz przy analizowaniu bieżącej oraz przyszłej sytuacji gospodarczej musi często planować budżet kosztowy – często kilku milionowy w zależności od wielkości przedsiębiorstwa – ale także realizować procesy inwestycyjne, które powodują wzrost przychodów i powiększają przy tym wartość przedsiębiorstwa. To rolą Dyrektora jest uświadamianie Zarządu, że każda wydana złotówka czy też euro było w pełni poparte wcześniejszymi analizami i jest ekonomicznie uzasadnione.

Weź udział w 8. edycji konferencji „Dyrektor Administracyjny – Od centrum kosztów do partnera i doradcy zarządu” (27 lutego w Warszawie) >>

W nowej rzeczywistości popandemicznej Dyrektorzy Administracyjni w zależności od sytuacji, w jakiej znalazły się przedsiębiorstwa, dostali nowe wyzwanie w postaci jeszcze bardziej efektywnym wykorzystywaniu powierzchni biurowych. Część Dyrektorów i Szefów Zespołów Administracji miała za zadanie zredukować powierzchnie biurowe, część miała za zadanie, jak najbardziej elastycznie podejść do wykorzystywania powierzchni biurowych, ale są też tacy, którzy po pandemicznej przerwie w komplecie wróciła do firm i często nie mieściła się w swoich zasobach biurowych. Tutaj rolą Szefa Administracji było oszacowanie w jaki sposób można zmonetyzować nadmiar powierzchni i jak można zredukować koszt biur – czyli jak dopłacać 3 euro do wynajmu długoterminowego a nie np. 13. Z drugiej strony Dyrektorzy Administracji, którzy wrócili w 100% do biur mieli za zadnie, opracować plan, jak skorzystać na dobraniu powierzchni po bardziej atrakcyjnej stawce i przy bardziej elastycznej umowie. Tutaj Zarządy Przedsiębiorstw mocno ufają Działom Administracji, że ograniczenie kosztów, zarówno przy podnajmie swojej powierzchni, jak i dobieranie powierzchni korzystając z zewnętrznych podnajmów jest jak najbardziej ekonomicznie uzasadnione. Ja mam możliwość jako Dyrektor Administracji Holdingu Wirtualnej Polski uczestniczyć we wszystkich trzech procesach, a których część spółek zredukowała swoje powierzchnie, część przerobiła swoje powierzchnie na bardziej efektywnie oraz bardziej przystępne dla swoich Pracowników, ale także pomagała w wyszukiwaniu atrakcyjnych biur w elastycznych formach długości trwania umowy, jak i miesięcznych stawek za każdy m2 danej powierzchni. Tutaj należy zaznaczyć, że każde zaoszczędzona kwota zostaje w Przedsiębiorstwie i to Zarząd może tą zaoszczędzoną kwotę przeznaczyć na inwestycje w swój największy kapitał jakim jest Pracownik.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Obszar Administracji i rola Dyrektora Administracji niesie za sobą wielką odpowiedzialność i zaufanie od Zespołów Zarządzających. To Administracja przy wsparciu Dyrektora HR i ich Zespołów dba o to, aby wszystkie zmiany wprowadzane wewnątrz organizacji były zrozumiałe przez Pracowników i w odpowiedni sposób komunikowane i wdrażane do organizacji. To często doświadczenie i wymiana opinii pomiędzy Dyrektorami Administracji i HR wypracowała jak najbardziej efektywne modele pracy hybrydowej. To połączenie głosu menagerów i team leaderów z poszczególnych działów dawało przekaz do Zarządu, jaki będzie najbardziej efektywny model pracy. Często to Działy Administracji i ich Szefowie byli pośrednikami pomiędzy Pracownikami, a Zespołami Zarządzającymi i to wielką rolą jest połączenie wszystkich priorytetów i potrzeb obu stron.

Najważniejsza jest komunikacja, otwartość i szczerość. Nie jest mozliwe prawidłowe działaneie bez tych trzech elementów. Wzajemne zaufanie pomiędzy Dyrektorem Administracji a Zarządem może przynieść zakładane efekty.

Warto tutaj także wspomnieć o roli Dyrektora Administracji także w przypadku zakupów i kontaktów z kontrahentami. To często Dyrektorzy Administracji tworzą wraz z zespołami dedykowane Działy Zakupowe i to oni obracają budżetami, które zostały wcześniej zaakceptowane przez Zarząd. To ich rolą jest konsekwentne realizowanie strategii przy odpowiednim dzieleniu kosztów zakupowych, tak aby na każdym kroku kontrolować wydatki i być w pełni transparentnym w swoim działaniu.

Jak widać rola Dyrektora Administracji jest bardzo złożona i cały czas się zmienia i reaguje na bieżące potrzeby Zarządów Przedsiębiorstw, jak i zmieniające się warunki makro i mikro ekonomiczne.

Poznaj różnice i podobieństwa w roli Dyrektora Administracyjnego w różnych organizacjach już 27 lutego podczas 8. edycji konferencji „Dyrektor Administracyjny” >>

Autor: Tomasz Zieliński - Dyrektor Administracji Holdingu Wirtualna Polska Media SA

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.