Polskie e-sklepy szturmują zagraniczne rynki. Jakie widzą bariery dla ekspansji?
W 2022 r. blisko połowa polskich e-sklepów rozpoczęła działalność na co najmniej jednym rynku zagranicznym. Choć ekspansja poza Polską jest celem co piątego przedsiębiorcy, wielu z nich nadal obawia się wyzwań związanych z logistyką, regulacjami prawnymi i płatnościami za zakupy.
Jeszcze 4 lata temu spośród wszystkich polskich e-sklepów tylko ok. 4 proc. prowadziło sprzedaż zagraniczną i był to jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej. Na przestrzeni czasu wiele się zmieniło, a lokalni przedsiębiorcy z branży e-commerce otworzyli się na międzynarodowe rynki. Zgodnie z danymi GUS, w 2016 r. wartość sprzedaży zagranicznej w polskich firmach wyniosła 27,5 mld zł. Pięć lat później wzrosła ponad dwukrotnie, przekraczając poziom 61 mld zł. Istotnym katalizatorem zmian była pandemia, która postawiła wielu przedsiębiorców przed koniecznością poszukiwania dodatkowych źródeł przychodu. Do zagranicznej ekspansji zachęca ich również wzrost konkurencyjności na rodzimym rynku e-commerce. Tylko między 2017 i 2021 r. liczba e-sklepów w Polsce wzrosła ponad trzykrotnie.

W ciągu minionych 12 miesięcy połowa przedsiębiorców z Polski otworzyła działalność na rynkach innych niż krajowy. Niemal co piąty sprzedawca (18 proc.) potwierdza, że od początku funkcjonowania biznesu planował zagraniczną ekspansję. Co zatem utrudnia osiągnięcie globalnego sukcesu? Jak wskazują ankietowani, barierami hamującymi transgraniczny rozwój są problemy związane z logistyką, nieznajomość regulacji prawnych i kontekstów kulturowych. Znaczenie ma także brak doświadczenia sprzedażowo-marketingowego. Istotnym wyzwaniem są również płatności – każdy rynek ma inną specyfikę i preferencje klientów, a częstym powodem „porzucania koszyków” jest obawa przed finalizacją zamówienia za pomocą nieznanej metody płatności.
Na drodze do międzynarodowej ekspansji jednym z kluczowych elementów staje się zatem zapewnienie infrastruktury płatniczej, która uwzględni potrzeby dwóch grup: lokalnych klientów e-sklepów działających na zagranicznych rynkach oraz gości z zagranicy kupujących na polskim rynku e-commerce. Każdy z nich oczekuje dobrze znanych, bezpiecznych, wygodnych i prostych rozwiązań takich jak np. płatność kartą, która jest jedną z najpopularniejszych metod płatniczych na świecie.
W ramach płatności kartą warto zaoferować rozwiązania umożliwiające płatności jednym kliknięciem, takie jak card on file czy clik to pay. Rozwiązania te pozwalają użytkownikowi zachować dane karty w sklepie lub u operatora płatności, dzięki czemu przy następnych zakupach można zapłacić jednym kliknięciem. Narzędzie click to pay jest wdrażane obecnie w Europie oraz na świecie, a niebawem trafi również do Polski, otwierając polskim sprzedawcom nowe możliwości ekspansji zagranicznej. W wyścigu o międzynarodowego klienta warto postawić na rozpoznawalne, globalne rozwiązania, zwłaszcza w tak wrażliwym obszarze, jakim są płatności.