5 rad dla zakupowców

Czasy, kiedy od kupców i dyrektorów zakupów oczekiwano wyłącznie cięcia kosztów definitywnie się skończyły. Szczególnie w pandemii.

Zakupy zyskują na znaczeniu, wnoszą wartość dodaną do całej organizacji, weszły często na poziom strategiczny, często mając ogromny wpływ na marżowość firm.

Zawód kupca rozszerzył swoje obowiązki od powszechnie znanego „zamawiania” a czasem jeszcze nawet „zaopatrzenia” do wprowadzania innowacji, skracania czasu wejścia produktu na rynek, negocjacji długoterminowych umów, dbaniu o transparentne, ale zarazem kluczowe relacje z dostawcami, po opiekę operacyjną nad skutecznością dostaw.

Łukasz Mazurowski, Partner Zarządzający, Profitia

Dzisiejsi najlepsi kupcy w większości dużych organizacji nie są już tylko pracownikami operacyjnymi. Jakie cechy wyróżniają najlepszych kupców? Na czym się skupić, nad czym warto popracować, aby rzeczywiście pomóc „kupiecko” organizacji i z „chłopca na posyłki” zostać liczącym się w całym przedsiębiorstwie partnerem dla biznesu.

„Zakupowcy”, kilka rad dla nas. „Partnerzy biznesowi” „zakupowców” – pomóżcie we wzmocnieniu zakupów w Waszych organizacjach.

1. Bądźmy empatyczni - uważnie słuchajmy potrzeb „biznesu”

Próbujmy się wsłuchać w potrzeby „biznesu”. Zanim zaczniemy proponować gotowe rozwiązania w zakresie poszczególnych kategorii czy procesów zakupowych wysłuchajmy oczekiwań naszych Partnerów Biznesowych. Może być to oczywiście pewien „koncert życzeń”, ale rozsądna rozmowa w oparciu o ofertę rynkową, bardziej wnikliwą analizę pomoże nam znaleźć kompromis dla dobra firmy.

Każdy zdaje sobie sprawę z funkcjonujących w organizacji procesów biznesowych, a większość rozumie nawet sens ich istnienia. Jeśli w zaangażowaniu zakupów partner biznesowy nie widzi sensu, to należy zrobić sobie „zakupowych rachunek sumienia”, wziąć białą kartkę i „napisać zakupy od nowa”. Na końcu równania szef zakupów powinien być jak właściciel firmy, który próbuje sprzedać swój produkt. Tyle, że naszym klientem jest „biznes”, a produktem usługi zakupowe. Nawet najlepszy produkt bez popytu szybko znika z rynku. Pamiętajmy o tym!

2. Budujmy relacje, trwałe wyniki współpracy niebawem się pojawią

Większość projektów upada ze względu na słabą komunikację. Komunikacja to podstawa dobrej relacji. Zidentyfikujmy głównych zaangażowanych, tzw. „interesariuszy” w procesie zakupowym, nakreślmy plan działania i komunikacji względem nich zastanawiając się na jakiej pomocy zależy im od nas. Może rzeczywiście chcą skoncentrować się na swojej głównej działalności a z czasem nas zacząć traktować jako mocne wsparcie, które zapewni oszczędności będące wspólnym sukcesem?

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

3. Ważne jest tempo – niezbędne jednak coś „na szybko” – Quick wins + dłuższe, wymagające projekty z trwałym wpływem na organizację – oszczędności, transparentność i tempo!

„Quick winy” – szybkie oszczędności - pokażmy organizacji co wnoszą zakupy: na nowych projektach i kategoriach zawsze jest tego trochę więcej – innowacje, alternatywni dostawcy, specyfikacje itp. W dłuższym terminie pomożemy przy opracowywaniu nowych produktów lub usług, wdrożymy strategie „early procurement involvement” postaramy się być rzeczywistym, solidnym partnerem przy strategicznych projektach. Otworzymy firmę na rynek, transparentnie pozyskamy wiedzę od dostawców, przecież to oni najlepiej znają swoje produkty i usługi – wykorzystajmy to!

4. Nasi „ambasadorzy” – pozyskajmy wsparcie przedstawicieli zarządu/właścicieli

Pozyskaj sympatię i poparcie choć jednego interesariusza – będzie łatwiej. Wyników naszej pracy – wkładu Zakupów często nie widać – komunikujmy nasz wkład i sukcesy również „w górę” naszej organizacji! Oczywiście potrzebne jest wsparcie przełożonych, Zarządu czy Dyrektora Finansów, przede wszystkim w sytuacjach bardziej skomplikowanych, gdzie ciężko o kompromisy w ramach tandemu – zakupów i „biznesu”. Pamiętajmy, na wsparcie musimy sobie jednak zawsze zapracować!

5. Zachowajmy zdrowy rozsądek – „biznes” to partnerzy, którzy potrzebują prawdziwego wsparcia

Bez względu na to z kim prowadzimy projekt, przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na pytanie „dlaczego realizujemy ten zakup?” I to nie raz, ale kilka razy, pogłębiając to pytanie po każdej odpowiedzi, aby dotrzeć do korzeni potrzeby biznesowej z tym zakupem związanej. Często nie jesteśmy w stanie sobie odpowiedzieć na te pytania samodzielnie i potrzebujemy pomocy „biznesu”. I to jest drugi krok w budowaniu sukcesu zakupów w organizacji. Umiejętność przyznania się do niewiedzy i chęć zrozumienia drugiej strony, jej racji i motywacji działania. Trzecim i ostatnim krokiem na tej drodze jest brak faworyzowania partnerów biznesowych. W ten sposób budujemy swoją markę i wiarygodność wewnątrz naszej firmy.

To małe, ale jednocześnie bardzo ważne działania, dzięki którym rośnie znaczenie zakupów w organizacji. A może też warte do wykorzystania przez inne działy?

„Zakupowcy” do dzieła!

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.