Czy marketing marki w XXI wieku może być etyczny

Czy marketing to tylko proces wciskania odbiorcy na siłę niepotrzebnych produktów, korzystając z nieprawdziwych argumentów? Czy jest to działanie nastawione jedynie na maksymalizację zysków? A może to zwykły dialog z klientem?

Kontrowersyjne reklamy zawierające manipulację i nieprawdziwe dane negatywnie zawsze negatywnie odbiją się na wizerunku firmy i w rezultacie, pomimo być może krótkotrwałego wzrostu sprzedaży, przyniosą straty w zaufaniu do marki. Doszukując się etyki w marketingu, dobrze spojrzeć na cały biznes z tej perspektywy. Czy marketing może być etyczny, jeżeli działania firmy takie nie są? Jeżeli jej produkcja nie jest zrównoważona, a pracownicy nie czują się bezpiecznie? Odpowiedzialność i świadomość powinna być rozliczana już na etapie produkcji, czy sprzedaży, a nie tylko reklamy.

Ania Ferlin, Creative Director, Bezmięsny
Ania Ferlin, Creative Director, Bezmięsny

Każdy marketing powinien być etyczny w XXI wieku

W marketingu nie powinno być miejsca na manipulację, konfabulację czy oszustwo. Agresywna sprzedaż, nastawienie na krótkookresową sprzedaż to przeciwieństwa budowania długotrwałej relacji i całej idei marketingu. Z nachalnymi reklamami, które obrażały konkurencję lub podawały nieprawdziwe informacje, chyba na dobre się już pożegnaliśmy.

Weź udział w konferencji online “Social Media Best Practices”, 7-8 lutego 2023 >>

W reklamie ważne jest nie tylko zrozumienie potrzeb swoich klientów, szczerość, autentyczność, transparentność czy dotrzymywanie obietnic, ale również dbanie o zrównoważony rozwój – o dobro społeczeństwa, planety czy wspólnych wartości. Zwłaszcza w dobie dorastania generacji Z – pokolenia, które jest wrażliwe na wartości i dużo bardziej świadome przyszłych zagrożeń klimatycznych, czy problemów społecznych, nie ma miejsca na nieautentyczność. Pomimo to, coraz częściej ostatnio można spotkać się z greenwashingiem – twierdzenie, że marka jest przyjazna dla środowiska, pomimo że realnie tak nie jest oraz woke-washingiem, czyli sytuacją, w której w swojej komunikacji firma wykorzystuje problem społeczny do osiągnięcia własnych korzyści.

Black Friday – najbardziej nieetyczna okazja sprzedażowa w roku?

Szum marketingowy, miliony newsletterów i wszędzie te same hasła „tylko dziś -40%”, granie na emocjach i wywoływanie w odbiorcach uczucia FOMO – lęku, że taka promocja już się nie wydarzy. Czy sama akcja promocyjna jest nieetyczna? Nie. Oczywiście, jeżeli organizujemy ją z głową, a obniżki są faktycznie promocjami. Przykładem etycznego wykorzystania Black Friday jest Patagonia, która znana jest m.in. z kampanii „Ziemia jest teraz naszym jedynym interesariuszem”. Cały zysk z Czarnego Piątku 2022 (aż 10 mln zł) firma przekazała na ochronę środowiska.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected] W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected] Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Czy CSR sprawia, że nasza marka jest etyczna?

Nie, samo wspieranie organizacji, czy zbiórek charytatywnych jest dobre, jednak to nie jest przepis na to, by móc nazwać marketing marki etycznym. Obecnie wiele firm angażuje się w działania CSR-owe, by poprawić swój wizerunek lub odwrócić uwagę od innych działań. Projekty prospołeczne, prozwierzęce czy prośrodowiskowe, które prowadzi lub wspiera dana organizacji muszą być zapisane w jej DNA. Nikogo nie zdziwi wspieranie przez producenta wegańskiej żywności lokalnych schronisk, czy inwestowanie producentów sprzętu do sportów wodnych w czystość oceanów, ale już np. wspieranie organizacji prośrodowiskowych przez dużą korporację produkującą swoje produkty w sposób wyniszczający dla środowiska będzie kontrowersyjne.

Genialnym przykładem połączenia działań CSR z filozofią firmy jest marka TOMS. Nieustannie prowadzi ona akcje wspierające społeczność z całego świata – jedną z bardziej rozpoznawalnych, ich kampanii jest „Jeden za Jeden”, gdzie każdy zakupiony produkt, sprawiał, że drugi trafiał do potrzebujących. Obecnie firma angażuje się w działania na rzecz planety, zdrowia psychicznego, czy dostępności do wody pitnej.

Bibliografia:

Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.

M. Ryciak, MarkEthic. Jak prowadzić etyczny marketing bez obawy, że zyski spadną, Warszawa 2022.

Autorka:

Ania Ferlin, Creative Director, Bezmięsny oraz prelegentka konferencji online “Social Media Best Practices”.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.