Marketing Automation: 5 dobrych praktyk i 3 popularne błędy

Jakie są najczęściej popełniane błędy w automatyzacji działań marketingowych? Czy możemy wyróżnić listę dobrych praktyk, których powinniśmy się na co dzień trzymać?

Dobre praktyki

Mike Korba
Mike Korba

1. Regularne czyszczenie bazy kontaktów

Specjaliści ds. marketingu bardzo często stawiają na ilość, nie na jakość. Tymczasem jeżeli dana osoba nie otworzyła 4-5 naszych ostatnich wiadomości, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że również nie otworzy kolejnej. Usuwanie niezainteresowanych odbiorców z bazy powinno być rutynową praktyką – tylko w ten sposób jesteśmy w stanie uzyskać wysokie wskaźniki Open Rate.

Sprawdź program konferencji "Automatyzacja działań marketingowych", 29 września 2020, Warszawa oraz on-line >>

2. Kryteria segmentacyjne dopasowane do typu działalności

Bazę kontaktów powinniśmy segmentować przy uwzględnieniu specyfiki naszej branży czy danej kategorii produktowej. Jeśli np. sprzedajemy odzież, płeć jest dobrym kryterium podziału klientów na grupy. Jeśli jednak działamy w branży turystycznej i sprzedajemy wyjazdy wakacyjne, zdecydowanie ważniejszą informacją jest to, czy nasz subskrybent ma dzieci oraz jakie kierunki geograficzne preferuje.

3. Komunikacja wielokanałowa z uwzględnieniem specyfiki każdego kanału

Poszczególne kanały komunikacji marketingowej rządzą się różnymi prawami. Wiadomości SMS czy powiadomienia push powinny zawierać komunikaty wymagające natychmiastowej reakcji (np. oferta ważna tylko dziś do 22:00). Z kolei e-mail przy tego typu kampaniach promocyjnych wypadnie gorzej, bo po prostu rzadziej go sprawdzamy. Będzie za to odpowiednim sposobem poinformowania o ofercie specjalnej skierowanej do klientów B2B. 

4. Testy A/B i optymalizacja

Mogą wydawać się oczywistością i z całą pewnością są czymś, o czym każdy marketer wie i mówi. Jednak statystyki są nieubłagane – nadal niewielu specjalistów docenia potencjał testowania i optymalizacji. W pracy z automatyzacją marketingu większość projektów nie ma sztywnej daty zakończenia. Testowanie różnych wersji, otwartość na eksperymenty i świadomość, że prawie zawsze są elementy, które można zoptymalizować to podstawa sukcesu.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

5. Skupianie się na niższych etapach lejka marketingowo-sprzedażowego

Wyniki pracy zespołów marketingu są często weryfikowane na podstawie ilości wygenerowanych szans sprzedażowych. W konsekwencji, zdecydowanie zbyt wiele uwagi i zasobów jest poświęcanych działaniom związanym z tym etapem podróży klienta. Tymczasem jeżeli odpowiednio zadbamy o aktywności nurturingowe, edukację i system scoringu użytkowników pojawiających się na naszej witrynie, możemy uzyskać zdecydowanie lepsze efekty.

Najczęstsze błędy

1. Całkowity brak planu

Często nie wiemy co chcemy osiągnąć lub wdrażamy automatyzację, bo jest modna. Niestety, jeśli nie mamy choć ogólnie zarysowanych celów, nawet po poprawnym wdrożeniu ścieżek automatyzacji trudno nam będzie zweryfikować, czy osiągnęliśmy pożądany efekt.

2. Brak zabezpieczenia odpowiednich zasobów osobowych i kapitałowych

Systemy klasy marketing automation często przedstawiane są jako „magiczny przycisk”, którego wciśnięcie rozwiąże nasze problemy marketingowe i zagwarantuje sukces biznesowy. Technologia to jednak tylko narzędzie. By korzystanie z niej przyniosło wymierne efekty, niezbędna jest przemyślana strategia działania i staranne wdrożenie, a do tego potrzebni są ludzie.

3. Chęć wdrożenia zbyt wielu automatyzacji w zbyt krótkim czasie

Jak głosi powiedzenie – “nie od razu Rzym zbudowano”. Jeżeli zaraz po wdrożeniu systemu marketing automation będziemy chcieli zautomatyzować wiele różnych procesów (lead generation, lead nurturing, scoring, grading, segmentacja, onboarding, up-selling, cross-selling itd.) i wykorzystać różne kanały komunikacji (email, SMS, live czat, czatbot, powiadomienia push, wiadomości wewnątrz aplikacji, pop-up’y, dynamicznie podmieniane treści strony itd.), prawdopodobieństwo poniesienia porażki jest bardzo wysokie. Zdecydowanie lepszym podejściem jest podzielenie pracy na etapy i rozłożone ich realizacji w czasie.

Autor: Mike Korba, Chief Commercial Officer - Co-founder w User.com

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.