Kodeks Spółek Handlowych: najważniejsze zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych

Kodeks Spółek Handlowych, który powstał w 2000 roku, pod wieloma względami odstaje od współczesnych realiów gospodarczych. Tworzone projekty znacznie zmienią jego kształt. Warto wobec tego dobrze przygotować się na ich przyjęcie.

Planowane zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych, opracowywane przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, z pewnością będą pod wieloma względami rewolucyjne. Ich wprowadzenie zostało przy tym poprzedzone szerokimi konsultacjami i zyskało aprobatę znacznej części przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany dotyczą sposobu funkcjonowania i znaczenia rady nadzorczej oraz grup spółek. Wobec tego nowelizacja z pewnością wpłynie na wiele kwestii praktycznych, może wiązać się również z koniecznością przeprowadzenia reorganizacji i dostosowania spółki do nowych realiów. Do tak szeroko zakrojonych zmian warto jak najlepiej się przygotować, stawiając przy tym na sprawdzoną wiedzę.

Image by Gerd Altmann from Pixabay
Image by Gerd Altmann from Pixabay

Opracowywaniem projektu zmian w KSH zajmuje się Komisja ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego utworzona przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Oprócz polityków zrzesza ona przede wszystkim prawników oraz przedstawicieli zarówno spółek prywatnych, jak i Spółek Skarbu Państwa. Konsultacje społeczne rozpoczęły się 5 sierpnia 2020 roku. Projekt przeszedł także przez etap konsultacji międzyresortowych i według planów MAP ma wejść w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia (z wyjątkiem kilku przepisów, które mają zacząć obowiązywać nieco później).

Zasadniczo prace podzielono przy tym na dwa główne bloki. W pierwszym eksperci zajęli się utworzeniem przepisów dotyczących grup spółek (W nowym KPH będzie ich dotyczyć dział IV). Ma to na celu przede wszystkim prawne uregulowanie różnego typu grup spółek oraz uproszczenie zarządzania nimi, stawiając przy tym akcent na realizację wspólnego interesu całej grupy. W drugim bloku członkowie Komisji skupili się natomiast na kwestiach nadzoru ze strony właścicieli oraz rady nadzorczej. Przełoży się to na jej zdecydowanie ważniejszą rolę w zarządzaniu spółką.

Przygotowywana nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych obejmie wiele aspektów ich funkcjonowania. Przełoży się przy tym nie tylko na kwestie prawne i organizacyjne, ale również czysto praktyczne. Te dotyczą między innymi:

Jak widać, zagadnienia wprowadzane przez projekt zmian w Kodeksie Spółek Handlowych są bardzo zróżnicowane i dotyczą najistotniejszych kwestii dotyczących funkcjonowania spółki. Mogą przy tym dotyczyć aż 440 tysięcy podmiotów. Wobec tego zapoznanie się z nimi i umiejętne korzystanie z nowych możliwości staje się praktycznym obowiązkiem osób bezpośrednio zarządzających spółkami, członków rad nadzorczych, radców prawnych, pełnomocników i innych osób zajmujących się na co dzień tą tematyką. Wezmą w niej udział eksperci zajmujący się prawem spółek i prawem gospodarczym oraz osoby uczestniczące w pracach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Wprowadzenie zmian w tym zakresie w największym stopniu wpłynie na sposób funkcjonowania holdingów faktycznych. Pozwoli im przy tym jeszcze skuteczniej realizować wspólne cele, określane mianem „interesu grupy spółek”. Wiąże się to również z pewnymi zmianami, dotyczącymi m.in. obowiązku ujawnienia w rejestrze przedsiębiorców uczestnictwa spółki w grupie spółek. Projekt wyróżnia przy tym ich trzy rodzaje, w zależności od stosunków łączących spółkę dominującą ze spółkami zależnymi.

Proponowane zmiany w znaczący sposób wzmocnią również pozycję rady nadzorczej. Przede wszystkim zarząd spółki akcyjnej będzie zobowiązany do regularnego przekazywania jej najważniejszych informacji na temat spółki i podejmowanych działań bez konieczności składania stosownego wezwania. Rada nadzorcza każdej spółki kapitałowej zyska również możliwość samodzielnego wyboru doradcy, w tym również w procedurze kwalifikacyjnej wyboru członków zarządu.

Wiąże się to jednak z pewnymi dodatkowymi obowiązkami: rada nadzorcza będzie musiała przede wszystkim sporządzać i przedstawiać przed walnym zgromadzeniem sprawozdania za ubiegły rok obrotowy. W posiedzeniach dotyczących oceny sprawozdania finansowego spółki będzie musiał wziąć natomiast udział kluczowy biegły rewident.

Przygotowywane przez MAP zmiany były konsultowane ze środowiskiem biznesowym. Co ważne: większość z nich znalazła aprobatę przedstawicieli samych spółek i praktyków tematu. Z przygotowanej przez PwC Legal ankiety, w której udział wzięło 30 członków rad nadzorczych oraz zarządów spółek wynika, że zmiany są wyczekiwane przez sektor biznesu: aż 95% respondentów oczekuje legislacji dotyczącej wprowadzenia w spółkach akcyjnych obowiązku szerszego informowania przez zarząd rady nadzorczej o istotnych zagadnieniach dla spółki i jej majątku. 84% uważa przy tym, że rozszerzenie obowiązków rady nadzorczej o nadzór nad interesami grupy spółek to krok w dobrym kierunku. Po 89% pytanych pozytywnie ocenia obowiązek sporządzania przez radę nadzorczą sprawozdania z działań oraz uczestniczenia kluczowego biegłego rewidenta w posiedzeniu rady nadzorczej, które ma na celu ocenę rocznego sprawozdania finansowego spółki. Większość praktyków (62%) twierdzi również, że wprowadzane prawo dotyczące grup spółek będzie miało pozytywny wpływ na ich dalszą działalność.

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.