Legal Project Management, czyli systemowe podejście do złożonych projektów prawnych

Usługi prawne, tak jak wiele innych elementów nowoczesnej gospodarki, ulegają coraz większemu skomplikowaniu. Postępująca inflacja prawna sprawia, że zbiór norm regulujących funkcjonowanie przedsiębiorstw powiększa się wykładniczo. Dodatkowo postępuje globalizacja procesów gospodarczych, co stawia przed kancelariami prawnymi obsługującymi największe międzynarodowe projekty zupełnie nowe wyzwania.

Oczekiwania klientów rosną – oprócz wysokiej jakości usług prawnych świadczonych w kilkunastu jurysdykcjach jednocześnie, klienci coraz częściej oczekują również klarownego i kompletnego planu wdrożenia projektu, monitoringu postępu w czasie, efektywnej komunikacji pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w projekt zespołami i dyscypliny budżetowej. Tym potrzebom odpowiada nowa usługa oferowana przez wiele największych kancelarii prawnych na świecie: Legal Project Management.

Weź udział w kolejnej edycji Forum Dyrektorów Działów Prawnych >>

Jej powstanie sygnalizowało początek systemowego podejścia do wielkoskalowych projektów prawnych, którymi zaczęli zarządzać doświadczeni eksperci posiadający wiedzę nie tylko z zakresu wielu dziedzin prawa, ale również nowoczesnych metodologii zarządzania, legal tech, finansowania czy planowania podatkowego. Obecnie niemal każda z większych kancelarii londyńskiego City posiada tego typu usługę w swoim portfolio, a jej popularność w Europie od kilku lat nieustająco rośnie.

Aleksandra Dziemaszkiewicz-Kwiecińska
zarządzająca zespołem LPM na obszar Europy Kontynentalnej w Clifford Chance

Powstanie usługi Legal Project Management sygnalizowało początek systemowego podejścia do wielkoskalowych projektów prawnych, którymi zaczęli zarządzać doświadczeni eksperci posiadający wiedzę nie tylko z zakresu wielu dziedzin prawa, ale również nowoczesnych metodologii zarządzania, legal tech, finansowania czy planowania podatkowego.

Jak wygląda w praktyce zarządzanie projektem przez Legal Project Managera (LPM) na przykładzie międzynarodowej reorganizacji działalności gospodarczej?

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na początku projektu LPM wraz z partnerem i klientem ustalają cele biznesowe, oczekiwane rezultaty w poszczególnych jurysdykcjach bądź pionach biznesowych, plan projektu, listę zaangażowanych doradców prawnych, podatkowych, biznesowych bądź technicznych, sposób finansowania projektu i docelowe przepływy finansowe, mapę potencjalnych obszarów ryzyka (często indywidualną dla danego klienta ze względu na specyfikę jego działalności) oraz ewentualne inne szczególne cechy danej transakcji. W dalszej kolejności planują fazy i zadania projektowe, określają wzajemne zależności pomiędzy obszarami prac poszczególnych zespołów (zarówno zewnętrznych, jak i po stronie klienta), kamienie milowe oraz ustalają terminy wynikające bezpośrednio z przepisów, terminy transakcyjne, jak również te wynikające z konieczności oczekiwania na reakcję stosownych organów administracji bądź osób trzecich.

W trakcie trwania projektu LPM nie tylko na bieżąco monitoruje postęp oraz szacuje ryzyko przesunięcia się ustalonych terminów ze względu na jakiekolwiek wyzwania, które ciężko było przewidzieć w początkowej fazie planowania, ale również aktywnie angażuje narzędzia typu legal tech (w tym AI/LLM) w celu częściowej automatyzacji procesów (automatyczne przypomnienia, aktualizacje list dokumentów, aktualizacje statusów) oraz prawidłowego zarządzania dokumentami.

Igor Michalak
regionalny LPM w Clifford Chance

W niepewnych czasach niestabilności gospodarczej klienci niezwykle cenią sobie również transparentność budżetową, którą LPM zapewnia przez cały cykl trwania projektu.

Jest to istotne zwłaszcza w globalnych projektach, gdzie liczba dokumentów, w tym pełnomocnictw, zgód korporacyjnych, właściwych dokumentów transakcyjnych i załączników - potrafi sięgać kilkudziesięciu tysięcy. Ponadto prawidłowo zastosowane przez LPM narzędzie AI potrafi w kilka minut przeanalizować tysiące stron umów w kilku językach oraz odfiltrować wybrane dane finansowe, postanowienia dot. prawa właściwego, kar umownych czy określonych klauzul umownych, co z kolei oszczędza wiele godzin pracy prawników, a w konsekwencji stanowi ogromną oszczędność finansową dla klienta.

W tym miejscu warto wskazać, że w niepewnych czasach niestabilności gospodarczej klienci niezwykle cenią sobie również transparentność budżetową, którą LPM zapewnia przez cały cykl trwania projektu. Od prawidłowej wyceny prac (w tym w ramach tzw. APA, Alternative Pricing Arrangements) oraz alokowania odpowiednich części budżetu do poszczególnych faz i zadań projektowych, poprzez monitoring konsumpcji budżetu w ustalonych okresach oraz raportowanie wszelkich możliwych odstępstw ze względu na zmianę zakresu prac w trakcie projektu, aż do finalnego rozliczenia – LPM gwarantuje dyscyplinę finansową w ramach wcześniej ustalonego budżetu projektowego.

Pełna lista specjalistycznych usług świadczonych przez LPM jest dużo dłuższa – i można śmiało stwierdzić, że obecnie trudno sobie wyobrazić przeprowadzenie globalnego projektu w sprawny sposób zapewniający pełną kontrolę nad całym procesem bez wsparcia LPM oraz prawidłowo skalibrowanych narzędzi legal tech.

Autorzy:

Aleksandra Dziemaszkiewicz-Kwiecińska, zarządzająca zespołem LPM na obszar Europy Kontynentalnej w Clifford Chance

Igor Michalak, regionalny LPM w Clifford Chance

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.