5 kroków w budowaniu autorytetu lidera

Za siłą lidera zdolnego zmobilizować zespół i realizować ambitne cele kryje się znacznie więcej, niż pozycja, którą zajmuje w strukturach organizacji. Kluczem do sukcesu jest autorytet. Jak zdobyć uznanie i czego unikać, by nie stracić go w pięć minut?

Mówi się, że szefem trzeba się urodzić. To tylko częściowa prawda. W zarządzaniu, co prawda mogą liczyć się cechy wrodzone, jednak o sukcesie decydują też zachowania i umiejętności, których uczymy się przez całe życie. Bycie szanowanym liderem wymaga wejścia w określoną rolę, zachowując przy tym autentyczność dla siebie i otoczenia. W przywództwie istotnym aspektem jest autorytet, ale jego budowa wymaga dyscypliny, zaparcia i sporej dozy autorefleksji. Co zatem zrobić, by w oczach innych być inspirującym liderem, a nie wpatrzonym tylko w siebie zarządcą?

Autorytet formalny, czyli stopień wyżej na drabince

Autorytet formalny zdobywa się wraz ze stanowiskiem, które definiuje nasze miejsce w strukturze organizacji. W ten sposób można zostać szefem z zewnątrz lub zostać powołanym do tej roli w ramach wewnętrznego awansu. Drugi scenariusz stawia przed nami dużo większe wyzwanie. W końcu musimy zbudować autorytet wśród ludzi, z którymi pracowaliśmy na równorzędnych stanowiskach, dzieląc się radościami, smutkami, stresem czy frustracją wynikającą ze zbyt wygórowanych oczekiwań. W takiej sytuacji trudno jest uniknąć opinii o przejściu na drugą stronę barykady. To pułapka wynikająca z pionowej hierarchii zatrudnienia, która definiuje wyraźne granice podziału.

Weź udział w IV edycji cyklu webinarów “Akademia Lidera”, 18 listopada - 15 grudnia >>

Autorytet formalny sam w sobie ma bardzo kruche podstawy i można go szybko stracić, jeśli członkowie zespołu poczują, że poza nazwą stanowiska, nie posiadamy lub nie wykazujemy kompetencji, które wpływałyby na ich inspirację i zaangażowanie. Wcielając się w rolę lidera, musimy stać się łącznikiem pozwalającym realizować cele organizacji, a zarazem dbać o wysokie morale zespołu. Wymaga to planowania, przydzielania obowiązków, wpływu na organizację pracy, kontrolowania realizacji celów i oceny rezultatów. Często działania te budzą naturalny opór. Dlatego odpowiedniego nastawienia zespołu, motywacji i chęci rozwoju nie zbudujemy wyłącznie na podstawie posiadania wyższego stanowiska. Do stworzenia prawdziwego i wiarygodnego autorytetu potrzebne jest coś więcej.

Co zrobić, by w oczach innych być inspirującym liderem, a nie wpatrzonym tylko w siebie zarządcą?
Co zrobić, by w oczach innych być inspirującym liderem, a nie wpatrzonym tylko w siebie zarządcą?

Autorytet nieformalny, czyli szacunek za to kim jesteś

W dużym uproszczeniu, aby przekonać się, jakie cechy wpływają na budowę autorytetu nieformalnego, wystarczy wziąć pod lupę skutecznego i szanowanego lidera i sprowadzić pełnione przez niego stanowisko do poziomu szeregowego pracownika. Dzięki temu zobaczymy, co oprócz roli przypisanej w strukturze firmy sprawia, że chcemy za taką osobą podążać, a pełnione przez nią przywództwo nie jest rozpatrywane w kategoriach autorytarnych. Możemy mówić o kilku obszarach pozwalających na budowę prawdziwego i trwałego autorytetu, dającego współpracownikom poczucie własności i sprawstwa osiąganych przez firmę sukcesów. Co zatem może wpłynąć na to, jak postrzegają nas ludzie?

Jasne zasady gry

Skuteczny lider powinien już na samym początku zdefiniować, jakich postaw oczekiwać będzie od swoich podwładnych.

Określenie zbioru pożądanych praktyk, i wskazanie negatywnych zachowań, pozwoli wszystkim lepiej zrozumieć zasady współpracy i ograniczy częstotliwość przykrych sytuacji w przyszłości.

Właściwie określone reguły zwiększą zaangażowanie i odpowiedzialność zespołu, co naturalnie przełoży się na skuteczniejszą realizację celów. W tym obszarze lider powinien wykazać się żelazną konsekwencją. Nie może być mowy o jakimkolwiek odejściu od przyjętych zasad. Faworyzowanie wybranych pracowników i pozwolenie im na łamanie reguł, jest doskonałym przepisem na błyskawiczne zdewastowanie swojego autorytetu.

Jak zbudować profesjonalny feedback menedżerski?

Posiadane kompetencje

Lider powinien mieć wiedzę, która pozwoli ocenić skuteczność i zasadność realizowanych przez zespół zadań. Nie chodzi tu tylko o wiedzę merytoryczną związaną z określonym zagadnieniem, ale także o umiejętność szerszego spojrzenia, skupiającego się zarówno na realizacji strategii, jak i na mikro napięciach pojawiających się pomiędzy członkami zespołu. Podwładni muszą być przekonani, że ich lider wierzy w ich poświęcenie i dokładnie wie co zrobić, by osiągnąć sukces. Oczywiście, nie ma recepty na stuprocentową skuteczność, jeśli jednak prowadzone działania regularnie nie przynoszą spodziewanych efektów, to osłabia to autorytet lidera.

Budowanie relacji

Poprawne relacje, dające współpracownikom poczucie, że nie są tylko wierszem w arkuszu kalkulacyjnym, pozwala nadać podejmowanym działaniom głębszy sens i zwiększyć zaangażowanie w powierzone obowiązki.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Lider musi inspirować podczas rozmowy, a przede wszystkim uważnie słuchać i odpowiadać na potrzeby zespołu. Konieczna jest tu szczerość, poświęcenie czasu, właściwe rozpoznanie problemu i motywowanie do działania.

Przywódca osadzony w konkretnym miejscu hierarchii organizacji, powinien być łącznikiem pomiędzy swoimi współpracownikami, a „wyższymi piętrami” firmy. Co za tym idzie, zespół musi wiedzieć, w jakim kierunku zmierza przedsiębiorstwo, jakie są plany na najbliższą przyszłość i jak mogą się one przełożyć na oczekiwania wobec pracowników.

Gra do jednej bramki

Nic tak nie buduje autorytetu i zaangażowania zespołu, jak lider dający poczucie, że bierze czynny udział w realizacji wyznaczonych celów, i który dokładnie wie, jak radzą sobie z zadaniami jego współpracownicy. Zarządzanie z lotu ptaka często zaprzecza integralności podejmowanych działań, a dystans i brak zrozumienia dla działań podwładnych jest dobrą drogą dla osłabienia pozycji szanowanego przywódcy. Trudną cechą opisującą skutecznego lidera, jest przyzwolenie, aby podczas ogłaszania sukcesu snop reflektorów skierowany był przede wszystkim na członków zespołu, którzy zrealizowali projekt.

Niezmienność wyznawanych zasad

Autorytet lidera nie powinien być z przypisany wyłącznie do organizacji, w której aktualnie realizuje się zawodowo. Szczególnie że pełnienie funkcji kierowniczej powoduje, że osoba taka podlega znacznie częstszym ocenom podwładnych, a także środowisk niezwiązanych bezpośrednio z przedsiębiorstwem. Zachowanie lidera powinno być zatem oparte na takich samych fundamentach moralnych i etycznych w firmie, jak i w życiu prywatnym. Warto o tym pamiętać podczas imprez integracyjnych, którym towarzyszy często bardzo nieformalna atmosfera, a także publikując posty w mediach społecznościowych. Wystarczy jedno niewłaściwe słowo lub gest, którego konsekwencje będą trudne, a nawet niemożliwe, do odwrócenia w przyszłości.

Budowanie autorytetu lidera to fundament

To nie nazwa stanowiska określa, jakimi jesteśmy liderami i jak oceniają nas współpracownicy. W konkurencyjnym środowisku pracy, wolnym od zależności osobistych i rodzinnych, budowa przywództwa oparta wyłącznie o pozycję w strukturze organizacji, często ma w dłuższej perspektywie przykry finał. Ostatecznie może wiązać się nawet z koniecznością zmiany zajęcia. W budowie solidnego i rzeczywistego autorytetu lidera ważne są żelazne zasady, konsekwencja realizacji celów i umiejętność budowy wiarygodnych relacji ze współpracownikami.

To również sztuka pozostawania w cieniu w momentach chwały, przyznawania się do błędów w sytuacjach kryzysowych, a także umiejętność mówienia „nie wiem”.

Budowa i utrzymanie autorytetu wymaga ciągłego rozwoju, korzystania z wiedzy i doświadczeń innych oraz poświęcenia, ponieważ liderem jesteśmy 24 godziny na dobę. Walcząc o autorytet warto na koniec dnia zadawać sobie pytanie - czy jestem szefem, któremu warto zaufać?

Autor: Bartłomiej Borucki, Redaktor, Bankier.pl

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.