ESG – Raportowanie niefinansowe w praktyce
ZarządzanieOnlineKonferencja
ESG – Raportowanie niefinansowe w praktyce

Wstęp bezpłatny

Kryteria ESG (Environment, Social and Governance) odgrywają coraz ważniejszą rolę w budowaniu wartości przedsiębiorstwa i relacji z interesariuszami. Ujawnianie rozszerzonych informacji niefinansowych niesie wiele korzyści zarówno dla firm objętych tym obowiązkiem, jak i dla wszystkich zainteresowanych ich działalnością i uzyskiwanymi przez nie wynikami. 

Pozafinansowe aspekty działalności są ważną informacją zarządczą oraz wartościowe dla partnerów biznesowych i klientów, inwestorów i analityków, instytucji nadzorujących i regulatorów, ale także dla przyszłych pracowników i członków społeczności lokalnych, w których te firmy funkcjonują.

Świadomi wyzwań, jakie dla wielu organizacji niosą wymogi w zakresie ujawniania rozszerzonego zakresu informacji niefinansowych, przystąpiliśmy do zorganizowania wydarzenia poświęconego tej problematyce. 

Podczas konferencji zaprezentujemy obowiązki w aspekcie nie tylko wyzwań, ale przede wszystkim korzyści dla interesariuszy i szans dla samych raportujących podmiotów. Konferencja będzie doskonałą okazją do zapoznania się z aktualnym stanem rynku i przyszłymi trendami w zakresie ESG.

Nowe wymagania dotkną szeregu przedsiębiorstw, które dotychczas nie stosowały profesjonalnych metod zarządzania oraz raportowania kwestii społecznej odpowiedzialności, czy szerzej – podejścia do zrównoważonego rozwoju. 


W programie m.in.:

  • Kierunek i trendy ESG - co nas czeka w przyszłości?
  • Doświadczenia spółek w zakresie sprawozdawczości w kontekście danych niefinansowych/ ESG - jak przygotować odpowiedni raport ESG - case studies: Grupy CIECH SA, LPP, Santander Bank Polska, PKN Orlen , GPW i Żabka.
  • Wymogi dotyczące raportowania w całym łańcuch dostaw – wpływ na wykonawców i podwykonawców
  • Wytyczne dotyczące raportowania kwestii praw człowiek, procedury należytej staranności i przeciwdziałanie korupcji .


Adresatami konferencji są m.in.:

  • Prezesi, Członkowie zarządów
  • Osoby odpowiedzialne za zarządzanie i analizę ryzyka (kwestie środowiskowe, społeczne i pracownicze, prawa człowieka, przeciwdziałanie korupcji i łapownictwu)
  • Osoby odpowiedzialne za wdrażanie w firmach zasad społecznej odpowiedzialności i raportowanie społeczne
  • Osoby odpowiedzialne za zapewnienie zgodności działania firmy z przepisami prawa i dobrowolnie przyjętymi zobowiązaniami (compliance)
  • Biegli rewidenci

Partnerzy:

Patron

PSPP

Patron Medialny

Poradnik przedsiębiorcy

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 09:00Rozpoczęcie Konferencji

    • Aldona Mlonek-Korzonkowska,  Project Manager, Puls Biznesu
  • 09:05Jak w praktyce wprowadzić ESG do polskiego biznesu i efektywnie raportować?

    • Krzysztof Szułdrzyński,  Partner, CEE Assurance Sustainability Leader, PwC Polska
    • Budowanie wartości firmy a compliance
    • Czy wiemy czego nie wiemy? Co musimy zmierzyć, sprawdzić i skąd pozyskać dane?
    • Jak się chwalić zrównoważonym rozwojem? 
  • PANEL DYSKUSYJNY

  • 09:45PANEL DYSKUSYJNY: Trendy i planowane zmiany w raportowaniu – co się zmieni, na co warto zwrócić uwagę? Co nas czeka w przyszłości?

    • Ewa Sowińska, Moderator Biegły Rewident, Partner ESO Audit, Członek Rady Programowej OEES
    • Krzysztof Szułdrzyński,  Partner, CEE Assurance Sustainability Leader, PwC Polska
    • Liliana Anam,  Menedżer Zarządzający, CSRinfo
    • Dr Robert Sroka,  Dyrektor ds. ESG na Europę Środkową, Abris Capital Partners
    • Prof. ALK dr hab. Bolesław Rok,  Dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademia Leona Koźmińskiego
  • 10:35Przerwa

  • PANEL DYSKUSYJNY

  • 10:50PANEL DYSKUSYJNY: Kultura organizacji jako fundament #ESG. W jaki sposób kultura ułatwia modyfikacje strategii na bardziej społeczną odpowiedzialnie a co za tym idzie wdrożenie nowych regulacji w obszarze ESG.

    • Olga Petelczyc, Moderator Założycielka Arete Audit, certyfikowana audytorka, Pełnomocnik Zarządu IIA Polska ds. CSR, Koordynatorka zespołu ds. raportowania niefinansowego
    • Milena Olszewska-Miszuris,  CFA, ACCA, Prezes Zarządu, WM Advisory, Co-Chair 30% Club Poland
    • Grzegorz Kuczyński,  Prezes, Unity Group
    • Beata Faracik,  Fundatorka & Prezeska Zarządu, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu
    • Rafał Rudzki,  Dyrektor ds. ESG, Żabka Polska
  • Jak przygotować odpowiedni raport ESG i dokonać wewnętrznej weryfikacji danych w nim zawartych? - praktyka unijna w odniesieniu do dyrektywy UE

  • 11:40ESG – nowe wyzwania dla spółek giełdowych czyli rewolucja w raportowaniu. Case study LPP

    • Przemysław Lutkiewicz,  Wiceprezes zarządu, LPP
    • Wymagania ESG w nowej rzeczywistości biznesowej
    • Zrównoważony rozwój pod presją rynku kapitałowego
    • Praktyka raportowania – wnioski z prac w czasie pandemii
    • Nowe raportowanie zintegrowane jako element realnej oceny decyzji biznesowych
    • Droga do standaryzacji raportowana - równanie z wieloma niewiadomymi
  • 12:20Przerwa

  • 13:00Raportowanie kwestii środowiskowych i klimatycznych – case study

    • Przemysław Wasilewski,  Dyrektor ds. Relacji Inwestorskich i ESG, CIECH S.A.
    • Zielony Ład a przemysł energochłonny na przykładzie Grupy CIECH
    • Co mierzyć i gdzie raportować emisje GHC w przemyśle
    • Ślad węglowy, emisje pośrednie bezpośrednie, zużycie zasobów – jakich informacji wymagają kontrahenci, inwestorzy oraz inni interesariusze przemysłu chemicznego


  • 13:40Raportowanie kwestii zarządzania ryzykiem i zbierania danych w obszarach ESG - case study

    • Katarzyna Teter,  Menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, Santander Bank Polska
    • Łukasz Karkocha,  Menadżer Zespołu Sektora Kredytowego GBK i Dużych Przedsiębiorstw, Biuro Ryzyka Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Santander Bank Polska
    • Zmiany związane z raportowaniem, w tym raportowaniem ryzyk na przestrzeni ostatnich lat
    • Kwestie zarządzania ryzykami ESG w Santander Bank Polska
    • Czego banki będą oczekiwały od klientów w najbliższym czasie

     

  • 14:20Przerwa

  • 14:50Odpowiedzialne inwestycje – taksonomia, najtrudniejsze etapy, korzyści z osiągnięcia celu

    • Piotr Biernacki,  Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Prezes Zarządu Fundacji Standardów Raportowania
    • Taksonomia: jakie obowiązki dla spółek dużych, średnich i małych?
    • Jak spełnić Techniczne Kryteria Klasyfikacji i ustalić na ile działalność spółki jest zrównoważona?
    • Wpływ Taksonomii na dostęp do finansowania i relacje z klientami
    • Wykorzystanie Taksonomii w relacjach z dostawcami i partnerami biznesowymi
  • 15:30Raportowanie spełnienia wymogów ESG w całym łańcuch dostaw. Wpływ wymogów dot. raportowania na wykonawców i podwykonawców w całym łańcuch dostaw, również tych z sektora MSP

    • Ewa Zamościńska, Rozmowę poprowadzi Dyrektorka ds. doradztwa ESG i kluczowych klientów, CSRinfo
    • Monika Płońska,  Menedżer ds. Zrównoważonego rozwoju i rozwoju ESG, PKN Orlen S.A.
  • 16:10Przerwa

  • 16:30Raportowanie kwestii praw człowieka, procedury należytej staranności i przeciwdziałanie korupcji

    • Dr Bartosz Bacia,  Szef Zespołu Zarządzania Zgodnością
  • 17:00Jak korzystać z Przewodnika Giełdy Papierów Wartościowych „Wytyczne do raportowania ESG”

    • Dr Tomasz Wiśniewski,  Wicedyrektor, Dział Rozwoju Produktów Informacyjnych i Wskaźników, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie SA

    Na początku maja Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie opublikowała przewodnik dla spółek giełdowych „Wytyczne do raportowania ESG”. Podczas prelekcji słuchaczom zostaną przedstawione informacje na temat wyzwań jakie czekają spółki w kontekście nowych wymogów związanych z raportowaniem danych niefinansowych z perspektywy oczekiwań inwestorów zagranicznych i krajowych. W drugiej części zostaną przedstawione praktyczne wskazówki jak efektywnie korzystać z przewodnika i zawartych w nim informacji.

  • 17:30Zakończenie konferencji

Liliana Anam

Liliana Anam

Menedżer Zarządzający, CSRinfo

Od 16 lat pracuje w obszarze CSR/ESG/Zrównoważonego biznesu, dzieląc się wiedzą i zmieniając praktyki w firmach. Założycielka i CEO firmy edukacyjno-doradczej CSRinfo, która dostarcza rozwiązań w tej dziedzinie, w tym polityk, strategii, sprawozdawczości. Promotorka i edukator, autorka pierwszych programów szkoleniowych, studiów podyplomowych studiów Manager CSR i szeregu inicjatyw, które rozwijają standardy biznesu na polskim rynku. Wprowadziła na polski rynek standard AA1000, inicjowała i wspierała przekłady normy ISO26000, ISO20400, standardu GRI G4, standardu , członkini zespołu redakcyjnego SIN. Od 2009 r. członkini rządowych zespołów ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i zrównoważonego rozwoju (od 2009). https://www.linkedin.com/in/liliana-anam/

Bartosz Bacia

Dr Bartosz Bacia

Szef Zespołu Zarządzania Zgodnością

Doktor nauk prawnych, radca prawny specjalizujący się w zagadnieniach regulacyjnych dotyczących funkcjonowania rynku finansowego. Pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Komitetu Ładu Korporacyjnego OECD, był również członkiem komitetów stałych i grup roboczych Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Brał udział w opracowywaniu wytycznych, raportów i Q&A ESMA, jak również porad technicznych dla Komisji Europejskiej z zakresu regulacji sektorowych rynku kapitałowego. Dr Bacia jest współautorem raportu "Zielone Finanse w Polsce" wydanego przez UN Global Compact Network.

Piotr Biernacki

Piotr Biernacki

Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Prezes Zarządu Fundacji Standardów Raportowania

Od niemal 20 lat zajmuje się komunikacją na rynku kapitałowym. Specjalizuje się w tworzeniu i zarządzaniu strategiami komunikacji spółek giełdowych. Prowadził komunikację oraz doradzał setce spółek notowanych na GPW, Euronext iOMX. Autor i koordynator licznych badań dotyczących relacji inwestorskich oraz współtwórca regulacji środowiskowych polskiego rynku kapitałowego. Od 2015 roku prezes zarządu Fundacji Standardów Raportowania, pozarządowej organizacji, której celem jest poprawa jakości obiegu informacji, raportowania oraz komunikacji na rynkach kapitałowych i finansowych. Wykładowca i trener, przeprowadził niemal dwieście szkoleń dla zarządów i kadry menedżerskiej spółek. Członek Kapituły konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Wieloletni przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autor publikujący na łamach Gazety Giełdy Parkiet, Manager MBA i kwartalnika Akcjonariusz, aktywny komentator polskiego rynku kapitałowego na Twitterze @piotrbiernacki. Specjalizuje się także w tematyce presentation design 
i wykorzystywaniu grafiki w komunikacji finansowej. Założyciel IDEAcraft, firmy doradczej działającej w obszarze strategii, sustainability i information design.

Beata Faracik

Beata Faracik

Fundatorka & Prezeska Zarządu, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu

Współzałożycielka i Prezeska Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu. Prawnik, ekspertka ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR), szczególnie w obszarze praw człowieka i biznesu; łącząca doświadczenie z pracy w administracji publicznej na stanowiskach eksperckich z zakresu praw człowieka (Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), z sektorem prywatnym i w organizacjach pozarządowych (NGOs) w Polsce i Wielkiej Brytanii. Działa na rzecz popularyzacji wiedzy w tym obszarze, posiada doświadczenie w nauczaniu oraz prowadzeniu szkoleń dla różnych grup odbiorców. Autorka publikacji z zakresu praw człowieka, CSR oraz praw człowieka w biznesie w języku polskim i angielskim. Szczególnie interesuje ją problematyka systemowego podejścia administracji publicznej do implementacji Wytycznych ONZ ds. biznesu i praw człowieka oraz wdrażanie w/w Wytycznych przez przedsiębiorstwa. Jej ekspertyzę w tym zakresie docenił m.in. Parlament Europejski (PE) zlecając opracowanie analiz i zapraszając kilkakrotnie do wystąpień eksperckich na posiedzeniach Podkomisji ds. Praw Człowieka (DROI) PE; a także Komisja Europejska dla której konsultowała Wytyczne w zakresie praw człowieka i biznesu dla sektora Agencji Rekrutacyjnych i Pośrednictwa Pracy. Od 2018 Koordynatorka Grupy Roboczej ds. Osób Świadczących Pracę w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i CSR przy Ministrze ds. Funduszy i Rozwoju Regionalnego, a wcześnie ds. Innowacji i Rozwoju. W latach 2014-2015 członkini międzyresortowego Zespołu ds. CSR przy Ministrze Gospodarki, oraz jego Grup Roboczych: ds. wdrażania standardów CSR, ds. monitorowania trendów CSR (w tym konsultacje dot. wdrażania dyrektywy dot. raportowania danych niefinansowych) oraz ds. edukacji i upowszechniania CSR. W latach 2012-2013 członkini międzyresortowego Zespołu ds. CSR przy Prezesie Rady Ministrów oraz jego Grup Roboczych ds. Promocji CSR oraz ds. Edukacji w zakresie CSR. Wymieniona w rankingu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „50 Kobiet Polskiego CSR 2013”. Ukończyła studia magisterskie w zakresie Prawa (UAM), Europeistyki (UAM), studia podyplomowe LL.M. z zakresu Praw Człowieka i Własności Intelektualnej (Raoul Wallenberg Institute, SE, i World Intellectual Property Organization Worldwide Academy; WIPO WA Fellow). Posiada status Associate Fellow of Higher Education Academy, należy do sieci Global Business and Human Rights Scholars Association i jest członkinią The BHRight Initiative for Interdisciplinary Research and Teaching on Business and Human Rights. Posiada certyfikat audytora wewnętrznego standardu SA8000. Członkini International Law Association oraz Rady Programowej Amnesty International Polska. Od 2014 r. ekspert współpracujący Global Compact Network Polska. Ekspert zewnętrzny Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Członek panelu edytorów sekcji „Developments in the Field” czasopisma naukowego „The Business and Human Rights Journal” Cambridge University Press.

Łukasz Karkocha

Łukasz Karkocha

Menadżer Zespołu Sektora Kredytowego GBK i Dużych Przedsiębiorstw, Biuro Ryzyka Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Santander Bank Polska

Grzegorz Kuczyński

Grzegorz Kuczyński

Prezes, Unity Group

Przedsiębiorca i lider, który od prawie 25 lat wraz z partnerami biznesowymi skutecznie rozwija Unity Group. W tym czasie pełnił najbardziej kluczowe role w organizacji od szefa sprzedaży i marketingu, po dyrektora operacyjnego. Brał udział w kilkuset projektach z obszaru transformacji cyfrowej, marketingu internetowego oraz e-commerce. Od roku 2016 jest prezesem zarządu i odpowiada za wszystkie obszary biznesowe firmy, zapewniając jej stabilny wzrost. Unity Group przetrwała zarówno bańkę internetową w 2001 r., jak i kryzys finansowy w 2008 r., a dziś wciąż dynamicznie się rozwija (CAGR za okres 1997-2020 to 37%). Szczególnie koncentruje się na budowaniu kultury organizacyjnej opartej na dojrzałości, partnerstwie, odpowiedzialności, zaufaniu, transparentnej komunikacji oraz wartościach firmy. Efektywnie wdrożył w Unity Group praktyki turkusu i stale je rozwija. Konsekwentnie realizuje strategie zarządzania oparte o metodyki zwinne oraz tzw. lean management. Absolwent wydziału Informatyki i Zarządzania na Politechnice Wrocławskiej i podyplomowych studiów z zakresu Zarządzania Usługami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W roku 2017 ukończył także studia „The Strategic Leadership Academy” w ICAN Institute.

Przemysław Lutkiewicz

Przemysław Lutkiewicz

Wiceprezes zarządu, LPP

Milena Olszewska-Miszuris

Milena Olszewska-Miszuris

CFA, ACCA, Prezes Zarządu, WM Advisory, Co-Chair 30% Club Poland

Posiada ponad 15-letnie doświadczenie na rynku kapitałowym. Obecnie kieruje butikową spółką doradczą, wspierającą przedsiębiorstwa w zakresie budowania wartości, raportowania finansowego i niefinansowego, storytellingu oraz relacji inwestorskich. Angażuje się w inicjatywy związane z promowaniem kryteriów ESG (ang. environmental, social, governance) na rynkach finansowych i w biznesie. Jest inicjatorką i Co-Chair 30% Club Poland, kampanii społecznej, której celem jest zwiększenie udziału kobiet we władzach polskich spółek. Jest członkinią Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego przy GPW w Warszawie S.A. oraz Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych. Zasiada w radzie nadzorczej i komitecie audytu R22 S.A. Pełni także rolę eksperta w Instytucie Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska przy Uczelni Łazarskiego. Posiada trzy prestiżowe międzynarodowe tytuły: CFA (Chartered Financial Analyst), ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) oraz FSA Credential (Fundamentals of Sustainability Accounting) wydawany przez Value Reporting Foundation (wcześniej SASB, Sustainability Accounting Standards Board). Jest absolwentką Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Karierę zawodową rozpoczęła w międzynarodowej firmie doradczej Ernst &Young. Przez dziesięć lat była analitykiem spółek giełdowych w międzynarodowych biurach maklerskich (ING Securities, KBC Securities, CDM Pekao). Wielokrotnie nagradzana za swoją wiedzę, spostrzeżenia oraz wyczucie rynkowe zarówno w kraju (tytuł Analityka Roku przyznany przez Giełdę Papierów Wartościowych i gazetę Parkiet, kilkukrotna zwyciężczyni rankingu analityków gazety Parkiet w kategorii sektor TMT i detaliczny) jak i za granicą (wielokrotna laureatka międzynarodowego rankingu Extel w kategorii najlepszy analityk w regionie Europy Środkowo-Wschodniej).

Olga Petelczyc

Olga Petelczyc

Założycielka Arete Audit, certyfikowana audytorka, Pełnomocnik Zarządu IIA Polska ds. CSR, Koordynatorka zespołu ds. raportowania niefinansowego

Założycielka Arete Audit, której celem jest wpieranie organizacji we wzmacnianiu systemów zarządzania i zrównoważonym działaniu. Certyfikowana audytorka, od ponad 16stu lat zajmuje się prowadzeniem audytów i kontroli w obszarach zarzadzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej i ładu organizacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii kultury organizacji, etyki, przeciwdziałania korupcji. Zrealizowała kilkadziesiąt projektów audytowych. Jest wykładowcą uniwersyteckim i trenerem. Na szkoleniach prezentuje praktyczne podejście w oparciu o wiedzę zdobytą jako szefowa audytu w jednej z największych agencji wykonawczych i wiele lat współpracując ze służbami nadzoru i kontroli m.in. CBA, OLAF, ETO, KE, NIK, MIR. Olga ma międzynarodowe doświadczenie w projektach realizowanych m.in. w takich krajach jak: Ukraina, Mołdawia, Turcja, Gruzja. Jako prelegentka brała udział w konferencjach realizowanych przez OECD 2018 r. w Paryżu czy w listopadzie 2019 r na zaproszenie Komisji Europejskiej w trakcie konferencji w Brukseli “From hindsight to insight and beyond – How Internal Audit may contribute to foresight” dzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie audytowania kultury organizacji. Jest autorką publikacji z zakresu audytu i zarządzania ryzykiem oraz zrównoważonego rozwoju i raportowania niefinansowego. Prowadzi bloga #Audittalks. Działa społecznie na rzecz rozwoju funkcji audytu w organizacjach. Wierzy, że sprawny audyt może pomóc organizacji rozwijać się i być bardziej społecznie odpowiedzialną a to z kolei zapewnia spokojniejszy sen właścicielom, członkom Rad Nadzorczych i Zarządom. W latach 2015-2017 pełniła funkcję wiceprezeski Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, aktualnie pełni funkcje Pełnomocnika Zarządu IIA Polska ds. CSR oraz koordynuje prace zespołu ds. raportowania niefinansowego. Ekspertka w programie Climat Leadership powered by UN Enviroment.

Monika Płońska

Monika Płońska

Menedżer ds. Zrównoważonego rozwoju i rozwoju ESG, PKN Orlen S.A.

Menadżer zarządzania zrównoważonym rozwojem w europejskich koncernach w sektorze naftowym, energetycznym i nawozowo- chemicznym. Członek Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministrze Rozwoju, Pracy i Technologii. Ekspert „Zielonego Przemysłu” w Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. Wykładowca akademicki w dziedzinie ekonomii i zarządzania. Posiada doświadczenie we wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju zgodnych z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu i Nowej Taksonomii UE, zarządzaniu kwestiami ESG i raportowaniu niefinansowym zgodnie z międzynarodowymi standardami i wytycznymi (GRI, IIRC, TCFD). Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w zakresie CSR, PR, komunikacji społecznej i relacji z mediami. Doktorantka w dyscyplinie zarządzania strategicznego zrównoważonym rozwojem. W PKN ORLEN odpowiedzialna za opracowanie strategii zrównoważonego rozwoju, ratingi i oceny ESG, przygotowanie koncernu do pozyskania zielonego finansowania.

Bolesław Rok

Prof. ALK dr hab. Bolesław Rok

Dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademia Leona Koźmińskiego

Koordynator studiów podyplomowych „CSR. Cele Zrównoważonego Rozwoju w strategii firmy”, wykładowca m.in. na studiach „Audyt wewnętrzny”, „Polityka compliance w organizacji”, „Zarządzanie zakupami”. Od ponad 30 lat związany z biznesem jako przedsiębiorca, doradca, mentor, rzecznik etyki i promotor społecznej odpowiedzialności biznesu. Współautor corocznego Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu dla Kozminski Business Hub, współzałożyciel Forum Odpowiedzialnego Biznesu, uczestnik wielu polskich i międzynarodowych projektów z zakresu innowacji na rzecz pozytywnego wpływu, gospodarki obiegu zamkniętego, neutralności klimatycznej biznesu, przygotowywania i wdrażania programów etyki, odpowiedzialności biznesu, compliance oraz zrównoważonego rozwoju. Członek Zarządu Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju, Rady Nadzorczej TakeTask, Fundacji mBanku, członek rad programowych w wielu organizacjach pozarządowych. Juror w konkursach branżowych, m.in. Verba Veritatis, Dobroczyńca Roku, Dyrektor Marketingu Roku, Responsible Business Awards, Stena Circular Economy Award. Koordynator programu „Climate Leadership powered by UN Environment” realizowanego w ramach UNEP/GRID Warszawa. Autor lub współautor szeregu książek, m.in. „Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu”, „Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie”, „Transition Redesigned”, „Biznes, etyka, odpowiedzialność”, „Understanding Ethics and Responsibilities in a Globalizing World”, “Innowacje w miejscu pracy”, „Sustainable Business Models”, “Responsible Business in Uncertain Times and for a Sustainable Future”, “Corporate Social Responsibility in Poland”, “Zarządzanie firmą rodzinną. Kluczowe wyzwania”.

Rafał Rudzki

Rafał Rudzki

Dyrektor ds. ESG, Żabka Polska

Od marca 2021 r. pełni funkcję Dyrektor ds. ESG w firmie Żabka Polska i wraz z zespołem koordynuje działania związane z wdrażaniem strategii odpowiedzialności. Przez ostatnie 15 lat wspierał polskie i zagraniczne przedsiębiorstwa w transformacji procesów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem strategicznego zarządzania czynnikami pozafinansowymi (ESG) w firmach: IBM, PwC oraz Deloitte. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Erasmus Universiteit w Rotterdamie oraz University of Cambridge. Angażuje się w działania społeczne oraz pełni funkcję członka Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

Ewa Sowińska

Ewa Sowińska

Biegły Rewident, Partner ESO Audit, Członek Rady Programowej OEES

Partner ESO Audit. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers. Biegły rewident z ponad 25 letnim stażem pracy w firmach audytorskich. Wiceprezes Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2015-2019 Członek Rady Programowej Open Eyes Economy Summit oraz Kongresu Solidarni w Rozwoju. Wiceprezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców Mówca i Moderator paneli dyskusyjnych wokół ekonomii wartości. Inicjatorka #EMPATOMATU, którego celem jest propagowanie społecznego ruchu na rzecz lokalnych małych i średnich przedsiębiorców. Organizatorka wiele spotkań integrujących pomorskie środowisko biznesowe w tematach dotyczących humanizowania biznesu, społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, wspierania rozwoju talentów, prowadzi zajęcia z zakresu etyki biznesu i Raportowania Niefinansowego w Sopockiej Szkole Wyższej Laureatka Międzynarodowej Nagrody Edukacji i Biznesu: Archipelagi Relacji 2019 #THINK #ENGAGE #ACT Laureatka Nagrody Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Ludzie którzy zmieniają biznes (otrzymana w maju 2017 roku za działania w latach 2015-2016) W 2017 roku odznaczona medalem Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR) za działania na rzecz samorządu biegłych rewidentów. Laureatka Nagrody Festiwalu Wrażliwego – „Człowiek Wrażliwy 2019”. Pomysłodawca i członek Zespołu ds. Raportowania Niefinansowego Członkini Rady Programowo Naukowej Fundacji LifeSkills, jej wolontariuszka. Członkini Rady Doradczej przy MBA PG Członkini Rady Konsultacyjnej przy Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Przewodnicząca Rady Programowej Fundacji Forum Mentorów. Członkini Kapituły Konkursu Forum Odpowiedzialnego Biznesu na najlepsze Raporty Społeczne. Członkini Kapituły Konkursu VERBA VERITATIS na najlepszą pracę z zakresu etyki biznesu. Członkini Kapituły Konkursu Dyrektor Finansowy Roku. Należy do Gdańskiego Klubu Biznesu. Od 2020 jestem ekspertem Projektu Climate Leadership https://climateleadership.pl/ Jestem członkiem Kapituły Forbes Women - Liderki Zrównoważonego Rozwoju W 2014 roku skończyła studia podyplomowe w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i od tego czasu zajmuje się coaching’iem biznesu oraz life coaching’iem.

Robert Sroka

Dr Robert Sroka

Dyrektor ds. ESG na Europę Środkową, Abris Capital Partners

Zawodowo zajmuje się zagadnieniami związanymi z problematyką etyki biznesu oraz uwzględniania aspektów środowiskowych, pracowniczych i społecznych w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W Abris Capital Partners odpowiada za kreowanie przewagi konkurencyjnej spółek portfelowych w obszarach środowiskowym i społecznym oraz za raportowanie danych niefinansowych (ESG) do międzynarodowych inwestorów funduszy Abris. Wcześniej pracował w Zespole Zarządzania Ryzykiem Nadużyć oraz Zespole Zmian Klimatu i Zrównoważonego Rozwoju EY. W latach 2009–2014 stał na czele Grupy Roboczej ds. Odpowiedzialnych Inwestycji w Zespole opiniodawczo-doradczym Prezesa Rady Ministrów ds. CSR. Przewodniczył również pracom Grupy Roboczej ds. Etyki i Standardów Odpowiedzialnego Prowadzenia Biznesu w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju. W 2018 roku w ramach współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji wypracowywał założenia etyczne do krajowej strategii rozwoju sztucznej inteligencji. Koordynował sześcioletni projekt „Analiza ESG spółek w Polsce” badania poziomu ujawniania danych środowiskowych, pracowniczych i społecznych spółek notowanych na GPW. Autor oraz redaktor licznych publikacji książkowych, raportów i przewodników dla spółek dotyczących etyki biznesu oraz raportowania danych niefinansowych. Autor książki: „Etyka i prawa człowieka w biznesie. W poszukiwaniu metody”.

Krzysztof Szułdrzyński

Krzysztof Szułdrzyński

Partner, CEE Assurance Sustainability Leader, PwC Polska

Krzysztof kieruje praktyką zarządzania ryzykiem, raportowania i rynków kapitałowych w Europie Środkowo Wschodniej. Posiada ponad 20 lat doświadczenia we wdrożeniach i ocenie systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w obszarach biznesowych oraz wspierających je systemach informatycznych. Posiada uprawnienia biegłego rewidenta (ACCA) i doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych. Kierował również licznymi projektami oceny środowiska kontroli wewnętrznej, audytami i zleceniami doradczymi w tym zakresie oraz licznymi zleceniami w zakresie wsparcia funkcji audytu wewnętrznego klientów. W ostatnich latach prowadził lub był zaangażowany w wiele dużych projektów mających na celu poprawę struktury organizacyjnej, systemu kontroli wewnętrznej oraz przeprowadzenie analizy ryzyka. Posiada także doświadczenie w zakresie przeprowadzania weryfikacji procesów i danych niefinansowych. Krzysztof jest certyfikowanym audytorem LBMA i od kilku lat przeprowadza audyty w zakresie odpowiedzialnego pozyskiwania złota i srebra. Krzysztof jest jednym z organizatorów Forum Rad Nadzorczych (wspólnej inicjatywy GPW, SEG i PwC), członkiem Komitetu Konsultacyjnego GPW ds. Ładu Korporacyjnego, autorem publikacji i prelegentem podczas wydarzeń poświęconych zagadnieniom corporate governance.

Katarzyna Teter

Katarzyna Teter

Menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, Santander Bank Polska

Przemysław Wasilewski

Przemysław Wasilewski

Dyrektor ds. Relacji Inwestorskich i ESG, CIECH S.A.

W CIECHu od 2019, gdzie pełnił także funkcję Dyrektora Kontrolingu. Poprzednio pracował w PGE Polskiej Grupie Energetycznej, jako Dyrektor Kontrolingu Grupy oraz Wicedyrektor Skarbu i Szef Relacji Inwestorskich. Wcześniej pracował w HTL-STREFA, Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz Polskiej Agencji Prasowej. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz IESE Business School-University of Navarra.

Tomasz Wiśniewski

Dr Tomasz Wiśniewski

Wicedyrektor, Dział Rozwoju Produktów Informacyjnych i Wskaźników, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie SA

Doktor nauk ekonomicznych w specjalności ekonomia finansowa. Od wiel lata związany z Giełdą Papierów Wartościowych. Współtwórca i koordynator pierwszego indeksu spółek odpowiedzialnych społecznie w Europie Centralnej – RESPECT Index oraz wprowadzonego w 2019 roku indeksu WIG-ESG. Obecnie odpowiada za koordynację strategii ESG Giełdy Papierów Wartościowych, której celem jest określenie standardów raportowania czynników środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnymi wśród spółek publicznych pod kątem ich wykorzystania w relacjach z interesariuszami oraz ich znaczeniem z punktu widzenia inwestycji na rynku kapitałowym. Członek grupy roboczej ds. zrównoważonego finansowania przy Ministerstwie Finansów, członek Jury Konkursu Forum Odpowiedzialnego Biznesu na najlepszy raport społeczny oraz członek zespołu do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Pracę zawodową łączy z działalnością naukową, współpracując m.in. z Szkołą Główną Handlową w Warszawie, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie czy Collegium Civitas. Autor wielu publikacji z zakresu funkcjonowania rynku kapitałowego i instrumentów finansowych. Stały współpracownik gazety giełdy Parkiet.

Ewa Zamościńska

Ewa Zamościńska

Dyrektorka ds. doradztwa ESG i kluczowych klientów, CSRinfo

Doświadczony konsultant i menedżer kompleksowych projektów doradczych dla firm i instytucji. Od kilkunastu lat specjalizuje się w tematyce zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Od ponad 10 lat związana z firmą edukacyjno - doradczą CSRinfo. Jedna z wiodących na polskim rynku trenerek w szkoleniach i warsztatach z zakresu ESG i CSR. Wykładowczyni m.in. na studiach MBA, na studiach podyplomowych "Menedżer CSR" na Collegium Civitas. Prowadzi projekty doradcze m.in. dla liderów branży finansowej, retail, logistycznej, farmaceutycznej, produkcyjnej, FMCG i energetycznej a także instytucji administracji publicznej. Zarządzała procesami budowy strategii CSR/ESG Grup Kapitałowych. Prowadzi projekty doradcze w obszarze budowy i wdrażania programów oraz polityk zaangażowania społecznego, polityk środowiskowych, polityk odpowiedzialnego łańcucha dostaw, kodeksów postępowania. Od 2010 roku realizuje projekty raportowania zrównoważonego rozwoju (m.in. raporty Grupy LPP, BZ WBK/Santander Bank Polska, Grupy ENEA, AmRest, Lafarge Holcim, Lidl Polska, ArcelorMittal Poland, BNP Paribas). Wspiera firmy w planowaniu i przeprowadzaniu sesji dialogowych oraz paneli interesariuszy wg standardów AA1000. Ma bogate doświadczenie w organizacji i moderowaniu sesji dialogowych i paneli interesariuszy.

PSPP

Poradnik przedsiębiorcy

Opiekun merytoryczny:

Aldona Mlonek-Korzonkowska

Aldona Mlonek-Korzonkowska

Project Manager

600 013 323

[email protected]

Współpraca:

Mateusz Stempak

Mateusz Stempak

Marketing Manager

600 013 355

[email protected]