Gospodarowanie odpadami w przedsiębiorstwie
NieruchomościOnlineKonferencja
Gospodarowanie odpadami w przedsiębiorstwie
Gospodarka odpadami
Oszczędzaj dzięki właściwemu zarządzaniu odpadami w firmie

Wstęp bezpłatny

Przygotowaliśmy wyjątkowe wydarzenie, skierowane do osób, które w przedsiębiorstwach odpowiadają za gospodarkę odpadami. Przyświecał nam cel, aby stworzyć możliwość spotkania i wymiany doświadczeń w gronie, w którym wszystkie omawiane tematy będą skupione na wyzwaniach podmiotów wytwarzających odpady.

Na firmy nakładane są kolejne obowiązki i wymogi związane z prawidłowym i bezpiecznym gospodarowaniem odpadami. Wynikają one z polskiego prawa, a także licznych regulacji Unii Europejskiej, wynikających często z polityki zrównoważonego rozwoju. Z tego powodu strategiczne podejście do zarządzania odpadami staje się koniecznością każdej firmy wytwarzającej odpady. Często umowa z odbiorcą odpadów i dbanie o terminową sprawozdawczość środowiskową, w tym BDO, nie wystarczą. 

Zaprosiliśmy ekspertów, zarówno w obszarze prawa „odpadowego” jak i doświadczonych praktyków, aby odnieśli się do najistotniejszych kwestii związanych z zarządzaniem odpadami w firmach. 

Poznamy rozwiązania stosowane m.in. w Dino, TYMBARK-Grupa Maspex, L’Oréal Warsaw Plant, Allegro, Ikea Retail w Polsce.

Podczas jednodniowej konferencji zostaną poruszone zagadnienia związane z:

  • Kontrolami ze strony Inspektoratu Ochrony Środowiska
  • Kluczowymi ryzykami prawnymi związanymi z gospodarowaniem odpadami 
  • Budowaniem polityki zarządzania odpadami w firmie
  • Magazynowaniem odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, z perspektywy przeciwpożarowej
  • Bezpiecznym przekazywaniem odpadów
  • Wyzwaniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem firmy w kontekście odpadów
  • Ograniczeniem powstawania odpadów w przedsiębiorstwie
  • Wyzwaniami dla przedsiębiorców wynikającymi wprowadzeniem na rynek opakowań (ROP)

Konferencję kierujemy w szczególności do osób odpowiedzialnych w firmach za zarządzanie odpadami; podpisywanie umów m.in. z odbiorcami odpadów; osób przygotowujących sprawozdania środowiskowe, w tym do bazy BDO; zajmujących się ochroną środowiska oraz mających w swoich obowiązkach zadania z obszaru gospodarowania odpadami, a także dyrektorów zakładów, kierowników produkcji.

Nasza konferencja to:

  • Wiedza i praktyka od ekspertów 
  • Analiza najistotniejszych wyzwań związanych z gospodarowaniem odpadami
  • Zagadnienia i problemy omawiane na bazie konkretnych przypadków
  • Podpowiedzi, wskazówki oraz zastosowane rozwiązania omawianych sytuacji
  • Udokumentowanie rozszerzonej wiedzy w formie certyfikatu
  • Elektroniczne materiały z wydarzenia

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 08:55Oficjalne powitanie uczestników, rozpoczęcie Konferencji

  • 09:00Kontrole przedsiębiorców

    • Joanna Affre,  Adwokat, Wspólnik zarządzający Affre i Wspólnicy

    Omówienie zasad odpowiedzialności administracyjnej w gospodarce odpadami:

    • Prawa i obowiązki przedsiębiorcy w toku kontroli WIOŚ
    • Za jakie naruszenia grożą kary administracyjne?
    • Wnioski i sugestie dla przedsiębiorców
  • 09:45Ryzyko odpowiedzialności karnej związanej z gospodarowaniem odpadami

    • Marta Hermanowicz,  Adwokat | Starszy prawnik | Menedżer Działu Prawa Karnego w Kancelarii Filipiak Babicz Legal

    Omówienie zasad odpowiedzialności karnej w gospodarce odpadami, z uwzględnieniem wpływu ciągłych zmian legislacyjnych na funkcjonowanie zakładu

    • Prawa i obowiązki przedsiębiorcy w toku postępowania karnego 
    • Za jakie naruszenia grozi odpowiedzialność karna i wykroczeniowa?
    • Co grozi przedsiębiorcy w przypadku niewłaściwego postępowania z odpadami?
    • Jakie środki obrony przysługują przedsiębiorcy?
    • Co nowego w prawie w zakresie gospodarki odpadami.
  • 10:35Efektywne zarządzanie odpadami w firmie

    • Wiktoria Płocha,  Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju, IKEA Retail w Polsce
    • Jak budować odpowiedzialne podejście do odpadów w firmie?
    • Świadomość zarządu i pracowników wyższego szczebla w kwestiach odpadowych
    • Zaangażowanie wszystkich pracowników - jak to zrobić?
    • Planowanie inwestycji w obszarze gospodarowania odpadami
  • 11:10Zarzadzanie odpadami, wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego oraz budowanie świadomości ekologicznej pracowników w zakładzie produkcyjnym na przykładzie L’Oréal Warsaw Plant.

    • Anna Hiszpańska-Małek,  Główny specjalista ds. ochrony środowiska i CSR, L’Oréal Warsaw Plant

    Case study

    • System zarządzania odpadami
    • Edukacja ekologiczna pracowników
    • Gospodarka obiegu zamkniętego (redukcja odpadów i przetwarzanie odpadów)
  • 11:40Przerwa

  • 12:00Wymagania przeciwpożarowe dla magazynów odpadów palnych

    • Marcin Kamiński,  Właściciel „Kamiński Ochrona-PPOŻ”; Specjalista ds. BHP i PPOŻ, Melvit S.A.
    • Podstawy prawne ochrony ppoż. w odpadach
    • Planowanie miejsc magazynowania odpadów na terenie zakładu
    • Zagadnienia magazynowania odpadów stałych i ciekłych
    • Zagadnienia magazynowania odpadów niebezpiecznych
    • Konsekwencje braku dostosowania do wymagań
  • 12:40Analiza przepływu odpadów jako zarządcze narzędzie kontroli i monitoringu postępowania z odpadami

    • Paweł Lachowicz,  Menedżer działu ochrony środowiska, Egger Biskupiec

    Case Study

    • Definicja i znaczenie analizy przepływu odpadów.
    • Rodzaje odpadów i ich cykl życia.
    • Korzyści z analizy przepływu odpadów.
    • Przykład zastosowania analizy w praktyce.
    • Zarządzanie ryzykiem w kontekście odpadów.
    • Wnioski i rekomendacje.
  • 13:05Bezpieczne przekazywanie odpadów odbiorcy z punktu widzenia wytwórcy

    • Artur Roman Wiśniewski,  Menadżer Ochrony Środowiska, Dino

    Case study

    • Znalezienie odbiorcy – jak wybrać, na co zwracać uwagę, jak zweryfikować uprawnienia, jak być na bieżąco z zakresem uprawnień do zabieranych odpadów
    • Umowa, odpowiedzialność
    • Dokumentacja – czego wymagać, jak i co kontrolować, rozliczać
    • Przekazywanie odpadów niebezpiecznych – jak zabezpieczyć odpady i firmę
  • 13:50Przerwa

  • 14:20Panel dyskusyjny: Wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem firmy w kontekście odpadów

    • Konrad Nowakowski, Moderator Prezes, Polska Izba Odzysku I Recyklingu Opakowań
    • Alicja Bieszyńska,  Menadżerka ds. Zrównoważonych Dostaw, Allegro
    • Andrzej Kopeć,  Prezes Zarząd, Feniks Recykling

    Propozycje zagadnień do poruszenia podczas panelu:

    • Zrównoważony rozwój firmy - trend czy konieczność?
    • Ślad węglowy - kto potrzebuje znać jego wartości?
    • Recykling, utylizacja odpadów
  • 15:00Ograniczenie powstawania odpadów w przedsiębiorstwie

    • Czesław Kawalec,  Menadżer Ochrony Środowiska, TYMBARK, Grupa Maspex Wadowice

    Case Study

    • Modyfikacja procesów
    • Selektywna zbiórka
    • Narzędzia
  • 15:35Wyzwania dla przedsiębiorców wynikające z rozszerzonej odpowiedzialności producenta w świetle aktualnych i planowanych regulacji prawnych

    • Mikołaj Maśliński,  Prawnik, CEO, PhD Candidate, MAŚLIŃSKI Law & Consulting
    • Czym jest rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP)?
    • Jaki jest związek pomiędzy ROP a gospodarką odpadami?
    • Jakie produkty są objęte ROP?
    • Jak aktualnie kształtują się obowiązki firm wynikające z ROP?
    • Jak sytuacja na rynku gospodarki odpadami przekłada się na wzrost kosztów wynikających z ROP?
    • Jakie zmiany czekają biznes w kontekście nowych i planowanych regulacji?
    1. Nowy system ROP w związku z wdrożeniem w Polsce Dyrektywy Single-Use Plastics
    2. Aktualny stan prac nad systemem kaucyjnym
    3. Zaostrzanie wymagań w zakresie ROP (projekt rozporządzenia PPWR, rozporządzenie bateryjne z 12 lipca 2023 r.)
  • 16:20Zakończenie konferencji

Joanna Affre

Joanna Affre

Adwokat, Wspólnik zarządzający Affre i Wspólnicy

Joanna jest założycielką kancelarii Affre i Wspólnicy. Specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie konkurencji. Posiada też rozległe doświadczenie w prawie karnym dla biznesu i obsłudze firm, szczególnie w negocjacjach i rozwiązywaniu sporów między wspólnikami. Jest członkiem Rady Francusko – Polskiej Izby Gospodarczej oraz Doradcą Prezesa UOKiK (non-governmental advisor) w Międzynarodowej Sieci Konkurencji, a także członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji oraz European Competition Lawyers Association (ECLA). Jest rekomendowanym prawnikiem w zakresie prawa konkurencji i antymonopolowego w 17. edycji Rankingu Kancelarii Prawniczych „Rzeczpospolitej”. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu nauk politycznych (IEP Strasbourg Francja), prawa wspólnotowego (Lyon III Francja) i prawa konkurencji (King’s College, Londyn, Wielka Brytania).

Alicja Bieszyńska

Alicja Bieszyńska

Menadżerka ds. Zrównoważonych Dostaw, Allegro

Dba o to, żeby dostawy realizowane przez platformę miały jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko i klimat.

Marta Hermanowicz

Marta Hermanowicz

Adwokat | Starszy prawnik | Menedżer Działu Prawa Karnego w Kancelarii Filipiak Babicz Legal

Specjalizuje się w szeroko rozumianych sprawach karnych gospodarczych. W ramach swojej praktyki zajmowała się sprawami z zakresu prawa karnego – na etapie postępowania przygotowawczego, sądowego oraz wykonawczego. W kręgu jej zainteresowań znajduje się tzw. „przestępczość białych kołnierzyków”, w tym także przestępstwa przeciwko środowisku oraz zagadnienia związane z odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Autorka publikacji z dziedziny prawa i postępowania karnego, aktywnie uczestniczyła w wielu konferencjach naukowych poświęconych tej tematyce. Ukończyła studia prawnicze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu.

Anna Hiszpańska-Małek

Anna Hiszpańska-Małek

Główny specjalista ds. ochrony środowiska i CSR, L’Oréal Warsaw Plant

Absolwentka Biotechnologii na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej oraz studiów podyplomowych „Chemia kosmetyczna” Politechniki Warszawskiej. Od ponad 20 lat zajmuje się ochroną środowiska i społeczną odpowiedzialnością biznesu w jednej z największych fabryk koncernu L’Oréal. Z sukcesem wdrażała procesy zarządzania odpadami i gospodarki obiegu zamkniętego w zakładzie produkcyjnym. W ostatnich latach zafascynowana tematyką ochrony bioróżnorodności. Pasjonatka edukacji ekologicznej dla młodszych i starszych.

Marcin Kamiński

Marcin Kamiński

Właściciel „Kamiński Ochrona-PPOŻ”; Specjalista ds. BHP i PPOŻ, Melvit S.A.

Absolwent studiów I i II stopnia Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, Magister Inżynier Bezpieczeństwa w specjalizacji: Bezpieczeństwo Pożarowe. Marcin Kamiński prowadzi działalność doradczą związaną z audytowanie przedsiębiorstw, adaptacją budynków do aktualnie obowiązujących przepisów oraz wsparciem dotyczącym relacji z firmami ubezpieczeniowymi po stronie inwestora. Na stanowisku specjalisty do spraw BHP i PPOŻ w zakładzie produkcyjnym Melvit S.A. największym producencie produktów zbożowych w Polsce, jest osobą odpowiedzialną z całkowite zabezpieczenie zakładu zarówno po stronie przeciwpożarowej jak i przeciwwybuchowej, oraz konsultacje dotyczące projektów wchodzących w park budynków przedsiębiorstwa.

Czesław Kawalec

Czesław Kawalec

Menadżer Ochrony Środowiska, TYMBARK, Grupa Maspex Wadowice

Kierownik Działu Ochrony Środowiska w Firmie TYMBARK. Absolwent Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywał kilkadziesiąt lat zarządzając różnymi obszarami działalności w Firmie TYMBARK, jak również w Grupie Maspex Wadowice. Posiada bogatą wiedzę praktyczną z zakresu gospodarowania i logistyki pozostałości powstających w wyniku procesów produkcyjnych. Bierze udział w pracach ogólnopolskich grup stowarzyszających przedsiębiorców. Uczestniczy na bieżąco w konsultacjach projektów prawnych z zakresu prawa środowiskowego dla przedsiębiorców, takich jak m.in.: ROP, SUP, DRS, PPWR,

Andrzej Kopeć

Andrzej Kopeć

Prezes Zarząd, Feniks Recykling

Inżynier, Absolwent SGGW. Z branżą gospodarowania odpadami związany od 1996 r. Współtwórca firmy Aminex. Twórca Feniks Recykling, powstałej w 2009 r. w odpowiedzi na potrzeby rynkowe w obszarze niszczenia produktów oraz kompleksowej obsługi zakładów przemysłowych w zakresie gospodarowania odpadami. Obecnie kierowane przez niego przedsiębiorstwo zatrudnia blisko 200 pracowników i gospodaruje ponad 100 000 ton odpadów rocznie. Podstawą funkcjonowania firmy są nowatorskie technologie zmierzające do maksymalizacji recyklingu oraz odzysku odpadów, które w ten sposób stają się cennymi surowcami. Założone cele osiąga za sprawą koordynacji działań specjalistów z wielu dziedzin i obszarów – od specjalistów gospodarki odpadami przez zespoły naukowe, ekspertów ds. bioróżnorodności po logistyków i inżynierów produkcji. Prezes Zarządu Spółki Feniks Nieruchomości od 2020 dynamicznie rozwijającego się podmiotu na trudnym rynku wynajmu powierzchni. Od 2012 r. Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Inicjatyw Obywatelskich „Lider”. Inicjator i wydawca magazynu branżowego „Feniks Recykling Q”.

Paweł Lachowicz

Paweł Lachowicz

Menedżer działu ochrony środowiska, Egger Biskupiec

Paweł Lachowicz (urodzony 25 lutego 1973r. w Giżycku) absolwent Politechniki Gdańskiej wydziału budownictwa wodnego i inżynierii środowiska oraz Akademii Leona Koźmińskiego kierunku EMBA. W branżę gospodarki odpadami jest zaangażowany od 2005 roku, od kiedy podjął wyzwanie budowy zintegrowanego systemu gospodarki odpadami w krainie Wielkich Jezior Mazurskich, przyjmując stanowisko przewodniczącego zarządu Mazurskiego Związku Międzygminnego - Gospodarka Odpadami w Giżycku, a następnie w 2009 r. – prezesa zarządu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Spytkowo Sp. z o.o. Skuteczne prowadzone przez niego działania doprowadziły do budowy nowoczesnego zakładu unieszkodliwiania odpadów w Spytkowie (RIPOK) oraz rekultywacji starych składowisk odpadów w 12 gminach północnej części Mazur. W latach 2020-21 był odpowiedzialny za organizację i nadzór nad zintegrowanym systemem gospodarki w Warszawie pełniąc funkcję dyrektora Biura Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Obecnie pełni funkcję menedżera ds ochrony środowiska w przedsiębiorstwie Egger Biskupiec, który należy do grupy światowego lidera produkującego płyty meblarskie. Ochrona środowiska naturalnego to dla niego wielka przygoda, której daje się porwać zarówno w pracy, jak i podczas wypoczynku z rodziną na szlaku rowerowym.

Mikołaj Maśliński

Mikołaj Maśliński

Prawnik, CEO, PhD Candidate, MAŚLIŃSKI Law & Consulting

Ekspert w zakresie BDO. Pomaga przedsiębiorcom realizować obowiązki w zakresie sprawozdawczości środowiskowej w Polsce i w UE. Odpowiadał za uzyskanie wpisu do rejestru BDO dla ponad 200 firm. Ponadto, doradza w postępowaniach rejestracyjnych w Niemczech, Francji, Czechach i w innych państwach. Jeden z najlepszych specjalistów w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta w Polsce. Poprzez doskonałą znajomość prawa oraz systemów sprawozdawczych dąży do minimalizacji opłat, przy jednoczesnym osiągnięciu pozytywnych rezultatów środowiskowych. W latach 2016-2022 doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Rady Ekspertów Polskiego Paktu Plastikowego, a także Wielkopolskiego Związku Pracodawców. Uczestniczył w pracach Zespołu ds. recyklingu i gospodarki odpadami działającego przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Autor kanału na YouTube, gdzie wyjaśnia kluczowe kwestie dotyczące BDO oraz sprawozdawczości środowiskowej w Polsce i UE. Twórca licznych szkoleń i kursów dla różnych branż, w tym dla branży HoReCa, przemysłu spożywczego i branży e-commerce, w tym w ramach Akademii Allegro. Na co dzień edukuje przedsiębiorców w swoich mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, LinkedIn).

Konrad Nowakowski

Konrad Nowakowski

Prezes, Polska Izba Odzysku I Recyklingu Opakowań

Ekspert i konsultant w dziedzinie ochrony środowiska, gospodarki odpadami ekoprojektowania oraz technologii produkcji opakowań i ich recyklingu. Z wieloma wdrożeniami innowacyjnych produktów i technologii (w ramach prac B+R) doświadczeniem w bezpośredniej współpracy z przedsiębiorstwami oraz samorządami. Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego stosowania i interpretacji przepisów prawnych oraz aspektów technologicznych w zakresie produkcji i przetwórstwa opakowań w tym wykonanych z tworzyw sztucznych. Praktyk nastawiony na wdrożenia rozwiązań w myślGospodarki w Obiegu Zamkniętym w ramach Inicjatywy #EndPlasticPollution, programu UNEP/GRID- Warszawa.

Wiktoria Płocha

Wiktoria Płocha

Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju, IKEA Retail w Polsce

Zarówno prywatnie, jak i zawodowo, od lat związana z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Swoją podróż rozpoczęła zdobywając doświadczenie w obszarze prawa w ochronie środowiska w firmie doradczej, a następnie pracując z tematem efektywności energetycznej. Pracowała jako menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w Carrefour Polska, zajmując się wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju na poziomie operacyjnym oraz implementacją jej założeń wewnątrz organizacji. Do IKEA dołączyła w 2021 roku, jako Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju, będąc odpowiedzialną za implementację filaru Circular & Climate Positive, w ramach strategii zrównoważonego ozwoju IKEA – People & Planet Positive. Prowadzi projekty oraz inicjatywy z obszaru cyrkularności oraz pozytywnego wpływu na klimat.

Artur Roman Wiśniewski

Artur Roman Wiśniewski

Menadżer Ochrony Środowiska, Dino

Inżynier i Menadżer Ochrony Środowiska z 19-letnim stażem, to nieustannie rozwijający się profesjonalista, który nie tylko dba o ochronę środowiska, ale także nieustannie pogłębia swoją wiedzę i umiejętności, aby przyczynić się do bardziej zrównoważonej przyszłości. Specjalizuje się w gospodarce odpadami i opakowaniami oraz szerokim spektrum ochrony środowiska, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, WSB w Toruniu oraz Politechniki Łódzkiej. Pracował jako produkt manager chemii przemysłowej w NCH Poland, kierownik zakładu recyklingowego Stora Enso Poland, a obecnie jest kierownikiem działu ochrony środowiska w Dino Polska S.A. oraz prowadzi własne biuro ochrony środowiska wspierając przedsiębiorców. Posiada certyfikację audytora energetycznego oraz ISO 14001:2015 i 45001:2018, coacha, specjalisty BHP, inspektora p-poż, mediatora i instruktora survivalu. Jego hobby to caravaning, survival i gotowanie, lubi doświadczać nienaruszonej natury przez człowieka. Pochodzi z Kalisza gdzie, mieszka na stałe.

Nie mamy jeszcze partnerów przy tym wydarzeniu. Chcesz nim zostać?
Napisz do nas na adres [email protected]

Opiekun merytoryczny:

Barbara Dąbrowska

Barbara Dąbrowska

Project Manager

48538639961

[email protected]

Współpraca:

Katarzyna Dziedzic

Katarzyna Dziedzic

Marketing Manager

600 013 343

[email protected]

Gospodarka odpadami

Wstęp bezpłatny

Gospodarka odpadami

Wstęp bezpłatny

Gospodarka odpadami

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział

Gospodarka odpadami

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział
  •  Konferencja
  •  
  •  On-line