Jak poradzić sobie z trudnościami pracy z domu?

Praca zdalna do niedawna była po prostu jednym z narzędzi coraz chętniej wykorzystywanych w firmach. W dobie pandemii COViD-19 stała się jednak praktyczną koniecznością, umożliwiającą dalsze funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw. Warto dowiedzieć się, jak poradzić sobie z pewnymi trudnościami, z którymi może się wiązać.

Praca z domu to dla jednych błogosławieństwo, inni nie najlepiej radzą sobie natomiast z jej niektórymi aspektami. W znacznej mierze wynika to z braku możliwości systemowego przejścia na ten tryb realizacji obowiązków. Co ważne: problemy w tym zakresie obserwują nie tylko pracodawcy, którzy dotychczas niezbyt chętnie odnosili się do tego zjawiska, ale również pracownicy przyzwyczajeni do zupełnie innego sposobu codziennego funkcjonowania. I jedni, i drudzy powinni spojrzeć na pracę przez internet w domu jak na znakomitą szansę, umożliwiającą nie tylko przetrwanie w dobie kryzysu, ale również osiąganie jeszcze lepszych rezultatów i zdecydowanie większej wydajności. Aby było to możliwe, należy rozprawić się z nieprawdziwymi mitami na temat home office i poznać fakty, pozwalające na czerpanie pełni korzyści z tego rozwiązania.

Designed by rawpixel.com / Freepik
Designed by rawpixel.com / Freepik

Praca z domu: więcej korzyści

Stosunek do pracy zdalnej wymaga pewnej rewizji. Chociaż sytuacja, w której znajdujemy się obecnie ze względu na epidemię koronawirusa, w znacznym stopniu zaburzyła nasze postrzeganie tego zjawiska, warto przypomnieć sobie, że jeszcze przed kilkoma tygodniami toczył się spór o to, czy jest to wyłącznie jeden z dodatkowych benefitów, który przemawia na korzyść pracodawcy w procesie rekrutacji, czy już pewnego rodzaju standard, z każdym dniem nabywający coraz większej popularności i stanowiący o przyszłości biznesu. Najlepiej świadczą o tym zresztą przeprowadzane badania: według „State Of Remote Work 2019” opracowanego przez Buffer 99% pracowników chętnie korzystałoby z pracy z domu do końca kariery. Tę tendencję widać również w Polsce. Badanie „Praca zdalna – jestem na TAK!” przeprowadzone przez Kantar Public na zlecenie Crossover pokazuje, że 57% pracowników na naszym rynku chciałoby pracować zdalnie. Najwyższa pora zmienić swoje postrzeganie tego modelu współpracy i stworzyć system umożliwiający wyciągnięcie z niego maksimum korzyści. Te mogą być naprawdę olbrzymie.

Zmiana nastawienia jest konieczna

Najczęściej problemy dotyczące pracy z domu zgłaszają pracodawcy. W ich przekonaniu brak fizycznej obecności pracownika w biurze wiąże się z mniejszą efektywnością, na czym cierpią obowiązki, a w konsekwencji także cała firma. Czy takie rozumowanie jest zasadne? Jak najbardziej nie. Obawy części pracodawców wynikają głównie ze strachu przed utratą możliwości sprawowania bezpośredniej kontroli nad pracownikiem. Tymczasem ta sama w sobie jest… wyjątkowo nieskuteczna. Świadczą o tym nie tylko subiektywne odczucia pracowników, ale również badania naukowe. Z analiz opublikowanych przez Timothy’ego Goldena oraz Raviego Gajendrana w „Journal of Business and Psychology” wynika, że wykonując skomplikowane zadania, wymagające skupienia i kreatywności, dużo lepiej radzimy sobie podczas pracy z domu niż w biurze. Wpływ ma na to wiele czynników: od komfortowej atmosfery po brak dodatkowych bodźców, z którymi nieodłącznie wiąże się firmowe życie.

Potrzeba nowego spojrzenia

Nie tylko naukowcy z Uniwersytetu Illinois dochodzą do takiej konkluzji. Wspiera ich wielu psychologów i socjologów, a niemal wszystkie badania dowodzą wymiernych korzyści, które z pracy z domu czerpie zarówno pracownik, jak i pracodawca. Profesor Jeanne Wilson z college’u w Williamsburgu zauważa ponadto, że podstawowym problemem w efektywnym przejściu na model pracy przez internet w domu jest nastawienie kadr menedżerskich. Te zupełnie błędnie podchodzą nie tylko do tego rozwiązania, ale również szerzej do zarządzania zasobami ludzkimi czy projektami. Podstawową trudnością związaną z pracą z domu jest przede wszystkim kwestia mentalna: aby osiągnąć najlepsze rezultaty, warto przeanalizować dostępne opracowania oraz suche fakty i zmienić swoje postrzeganie biznesowej rzeczywistości.

Każdy problem można rozwiązać

Oczywiście niekwestionowane korzyści wynikające z pracy z domu wcale nie sprawiają, że nie napotkamy na swojej drodze trudności i problemów. Jeżeli pozostawimy je same sobie, rzeczywiście mogą przełożyć się na obniżoną efektywność i znaczne obniżenie potencjału przedsiębiorstwa. Dzieje się tak jednak w przypadku każdego zamiatanego pod dywan problemu, nie jest to wyłącznie domena wprowadzenia do firmy trybu home office. Aby czerpać z niego korzyści i właściwie rozplanować cały proces, należy czerpać z wiedzy i doświadczeń innych. Znakomitą okazją do zdobycia wielu wartościowych informacji będzie wzięcie udziału w webcaście "Praca zdalna - jak uregulować zasady jej świadczenia", 29 kwietnia. Spotkanie z profesjonalistami pozwoli na spojrzenie na zjawisko pracy z domu z wielu perspektyw i odnalezienie rozwiązań, które idealnie sprawdzą się w przypadku konkretnej organizacji.

Recepta na pracę przez internet w domu

Istnieje kilka prostych wytycznych, dzięki którym wprowadzenie w firmie możliwości pracy z domu będzie skuteczne i satysfakcjonujące dla obu stron połączonych stosunkiem pracy. Jednocześnie warto mieć świadomość, że wiele zależy od charakterystyki konkretnego podmiotu, a więc m.in. branży, wielkości, struktury zarządzania oraz – co szczególnie ważne – kultury organizacyjnej. Dobre relacje i jasne zasady są podstawą funkcjonowania odpowiedzialnego biznesu, a o ich szczególnej roli przekonamy się, wprowadzając możliwość pracy zdalnej. Oto, na co należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności:

  • Efekty są najważniejsze: czasami osoby sprawujące kontrolę nad pracownikami zapominają, że o wartości pracy nie świadczy wcale liczba godzin spędzonych przed monitorem, ale efektywność podejmowanych działań. Ostatecznie im wydajniejszy pracownik, tym większe korzyści osiąga zarówno on, jak i firma. Oceniając rezultaty pracy z domu, należy wiec skupić się nie na wyliczaniu czasu pracy co do minuty, ale na osiągniętych wynikach.
  • Rozumna kontrola: jeżeli pracodawca jest zdeterminowany, aby kontrolować każdą minutę życia pracownika w godzinach wykonywania obowiązków, może to robić nie tylko w warunkach biurowych. W równie łatwy sposób zrobi to w trybie pracy przez internet w domu. Nawet darmowe oprogramowanie umożliwi przeprowadzenie skrupulatnego monitoringu działań. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy jest to konieczne oraz w jaki sposób wpływa to na komfort pracy. Ostatecznie największe talenty wcale nie będą chciały być szpiegowanie przez jedną trzecią doby, a restrykcyjne podejście zgasi kreatywność i chęć szukania nieszablonowych rozwiązań. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających zdecydowanie mniej inwazyjną i skuteczną kontrolę pracy z domu. Warto przemyśleć swoje podejście i opracować skuteczny system wraz z pracownikami.
  • Jasne zasady: współczesny biznes zakłada daleko idące partnerstwo. Podchodzenie do podwładnych jak do wrogów, szukających okazji do obijania się, w każdym przypadku doprowadza do kryzysu komunikacyjnego i – w najlepszym przypadku – znacznego ograniczenia efektywności. Opracowując zasady pracy przez internet w domu, warto jak najwięcej rozmawiać i wspólnie opracować zbiór reguł, które pozwolą na efektywne i nieograniczające wykonywanie obowiązków oraz weryfikowanie dokonań.
  • Dobra organizacja: właściwa organizacja działań jest kluczem do sukcesu nie tylko w przypadku pracy z domu. W trybie home office zyskuje jednak szczególne znaczenie. Taka sytuacja nakłada na kadry zarządzające nowe zadania, z drugiej strony pozwala im jednocześnie zachować sporo sił w innych obszarach. Na szczęście odpowiednie zorganizowanie pracy przez internet w domu nie jest trudne, a do dyspozycji mamy naprawdę wiele ciekawych narzędzi.
  • Skuteczne narzędzia: jeżeli o narzędziach mowa – współczesny rynek usług informatycznych dla biznesu ma nam bardzo dużo do zaoferowania. Znajdziemy tysiące programów i aplikacji ułatwiający pracę z domu zarówno przełożonym, jak i podwładnym. Z wielu z nich możemy przy tym korzystać bezpłatnie na wielu platformach. Właściwie wykorzystywane pozwolą odpowiednio zorganizować pracę, wymieniać się informacjami, raportować i planować następne działania. Wszystko, czego potrzebujemy, znajduje się w zasobach internetu. Fizyczna obecność w biurze coraz częściej jest po prostu przeżytkiem.

Pracownik i praca z domu: wsparcie jest wskazane

Chociaż większość z nas entuzjastycznie podchodzi do pracy przez internet w domu, czasami już w praniu okazuje się, że układ pozornie idealny wcale nie jest taki kolorowy. Szczególnie wyraźnie widać to w trakcie pandemii koronawirusa i towarzyszącej jej kwarantanny. Część osób, które jeszcze przed kilkoma miesiącami marzyły o nieograniczonym dostępie do pracy z domu, nie może doczekać się powrotu do biura. W niektórych przypadkach może się to wiązać nawet z konsekwencjami dla zdrowia psychicznego. Bardzo często złemu samopoczuciu można jednak zaradzić. Przede wszystkim warto oddzielić przestrzeń służbową od prywatnej: jest to wskazane nie tylko z perspektywy prawnej (aby poufne informacje nie wpadły w niepowołane ręce), ale również psychologicznej: pomoże nam to zachować wyraźne odgraniczenie pomiędzy pracą a czasem wolnym i przełoży się na efektywność. Poza tym w parze z pracą z domu powinna iść również aktywność innego rodzaju: spacery, bieganie, jeżdżenie na rowerze są wskazane nawet w trakcie pandemii. W ten sposób możemy znakomicie spożytkować czas zaoszczędzony chociażby na dojazdach. Nie można przy tym tracić kontaktu ze swoją firmą: łączy nas z nią w końcu coś więcej niż tylko umowa i przelewy. Starajmy się utrzymać relacje z kolegami i zadbajmy o odpowiednią komunikację. Pozwoli to na bardziej efektywne działania i wyeliminowanie poczucia alienacji.

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.