Jak zawierać umowy z nowymi pracownikami na odległość

Kwarantanna związana z globalną pandemią koronawirusa przede wszystkim wpłynęła na sposób prowadzenia firmy. Zatrudnianie nowych pracowników stało się trudniejsze, nie oznacza to jednak, że nie można skutecznie zawrzeć umowy na odległość.

W czasach kwarantanny wiele czynności, które do tej pory były stosunkowo łatwe, obrosło nowymi, nieznanymi do tej pory problemami. O ile z koniecznością pracy zdalnej jesteśmy sobie w stanie doskonale poradzić, nieco trudniej przebiega zwłaszcza regulowanie wszystkich formalności, wiążących się także ze skutkami prawnymi. Jedną z podstawowych z nich jest proces rekrutacji oraz zatrudniania nowych pracowników. Teamy HR wprawdzie świetnie wywiązują się ze swoich obowiązków, korzystając z narzędzi, które oferuje nam nowoczesna technologia, jednak jednym z pierwszych problemów staje się podpisanie umowy z nowo nabytym talentem. Do tej pory wystarczyło złożenie podpisów, teraz jest to często bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. Choć ustawodawca nie wprowadził dodatkowych udogodnień w tym zakresie, już dotychczas obowiązujące prawo gwarantuje ważność umów zawieranych na odległość pod warunkiem zadbania o kwestie formalne.

Designed by katemangostar / Freepik
Designed by katemangostar / Freepik

Pracodawcy, którzy są zainteresowani zatrudnieniem nowego pracownika, powinni przede wszystkim zapoznać się z kodeksem pracy. W artykule 29 znajdziemy zapis stanowiący o konieczności jej zawarcia na piśmie oraz obowiązku przedstawienia również w formie pisemnej ustalenia dotyczącego stron umowy, jej warunków oraz rodzaju jeszcze przed dopuszczeniem pracownika do pracy. W kodeksie nie znajdziemy jednak bardziej szczegółowych informacji na ten temat. Interesujące nas zapisy pochodzą natomiast z kodeksu cywilnego, który jasno określa, że pod tego typem oświadczeniem woli powinny znaleźć się podpisy obu stron. O ile w zwykłych warunkach nie rodzi to dodatkowych problemów, zupełnie inaczej wygląda to w przypadku pandemii koronawirusa. Obecnie uzyskanie podpisu pracownika jest bardzo często skomplikowane, a poproszenie go o fizyczne spotkanie może nieść za sobą nie tylko skutki prawne, ale być przede wszystkim zagrożeniem dla zdrowia wielu osób. Nie oznacza to jednak, że umowy zawierane na odległość nie będą ważne. Trzeba przy tym dopilnować odpowiednich kwestii formalnych.

Artykuł 78 kodeksu cywilnego stanowi, że dochowanie formy pisemnej dokumentu jest możliwe, jeżeli znajduje się pod nim własnoręczny podpis stron. W paragrafie pierwszym znajdziemy jednak zapis, który w znacznie większym stopniu odpowiada dzisiejszym czasom i możliwościom, które daje nam nowoczesna technologia. Siłą rzeczy będzie również olbrzymim udogodnieniem dla pracodawców i pracowników, którzy chcieliby związać się umową na odległość, zwłaszcza w warunkach kwarantanny. Okazuje się, że możemy w tym celu skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a samo oświadczenie woli w formie elektronicznej jest równoznaczne z oświadczeniem woli w formie pisemnej. Umowa na odległość będzie zgodna z przepisami i wiążąca. Nie są przy tym potrzebne żadne dodatkowe formalności.

Oczywiście sporym problemem w takim przypadku będzie konieczność posiadania podpisu kwalifikowanego, który sam w sobie nie jest tani, a ponadto wiąże się z koniecznością dopełnienia dodatkowych procedur. Siłą rzeczy zdecydowanie częściej dysponują nim pracodawcy, z punktu widzenia pracowników nie są natomiast tak potrzebne. Przepisy ujęte w kodeksie pracy w art. 29 §2 pozwalają również na potwierdzenie przez pracodawcę w formie pisemnej ustaleń dotyczących rodzaju umowy oraz jej warunków. Na dobrą sprawę wystarczy więc, że to on posiada podpis kwalifikowany i prześle pracownikowi opatrzony nim dokument np. na adres e-mail. Pracownik ze swojej strony może złożyć podpis, korzystając z niezwykle powszechnego i prostego w obsłudze profilu zaufanego.

Zasadniczo aby zawrzeć umowę na odległość z nowym pracownikiem, pracodawca może skorzystać z czterech opcji, gwarantujących skuteczność tej procedury:

Warto przy tym zwrócić uwagę, że obowiązujące prawo nieco mało precyzyjnie podchodzi do samej kwestii ważności umowy o pracę. To, że nie zyska ona formy pisemnej, nie będzie wcale oznaczało, że nie obowiązuje. Decydujące będzie to, czy pracownik został dopuszczony do pracy. Zasadniczo rzecz biorąc, już ten fakt sprawia, że umowa wchodzi w życie. Nie oznacza to jednak, że można zrezygnować ze wskazanego w kodeksie pracy obowiązku: jest to równocześnie ciężkie pogwałcenie praw pracowniczych, za co – nawet jeżeli wynikło to w dobrej wierze, a więc np. chęci ograniczenia kontaktu z innymi ludźmi w okresie pandemii – grożą surowe konsekwencje. W praktyce istnieją dwa dobre sposoby na zawarcie umowy na odległość, a ostatecznie do naszej dyspozycji pozostają również usługi firm kurierskich oraz poczty. Warto z nich skorzystać, aby dopełnić pełni formalności i działać zgodnie z prawem. W tym kontekście szczególnie ważne jest również posiadanie fachowej wiedzy. Znakomitą okazją do wymiany doświadczeń i poznania praktycznych oraz teoretycznych sposobów na efektywne prowadzenie biznesu w trakcie pandemii i towarzyszącego jej kryzysu będzie wzięcie udziału w webcastach "Pulsu Biznesu": "Praca zdalna - jak uregulować zasady jej świadczenia" oraz "Pracodawca w walce z koronawirusem".

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.