Miejsce człowieka w transformacji opartej na danych

Wiele osób słusznie twierdzi, że transformacja biznesowa, która ma efektywnie wykorzystać dane do celów biznesowych, musi być budowana „wokół człowieka”. Niezależnie od tego, czy jest nim pracownik, klient albo dostawca, za każdym razem jest to jakaś konkretna osoba. Jednostki te mają być ogniwami zmieniającymi procesy biznesowe i gwarantującymi, że będą to zmiany idące w dobrym kierunku.

Trudno nie zgodzić się z takim założeniem. Zatrzymanie się w tym miejscu, bez uwzględnienia pozostałych istotnych czynników, nie wystarcza, aby zrealizować program takiej zmiany.

Mariusz Jażdżyk
Mariusz Jażdżyk

Sprawdź program webinarium "Jak transformować biznes opierając się na danych", 3 czerwca 11:00 >>

W mojej książce „Chief Data Officer”, będącej poradnikiem dla liderów analityki danych, ludzie, zespoły i metody zarządzania są jednym z czterech honorowych filarów transformacji. „Jednym” nie oznacza „jedynym”. Oprócz niego istotne znaczenie mają: cel biznesowy, do którego zmierza i chce realizować organizacja, technologia, która pomaga nam automatyzować i skalować nasze prace oraz same dane, bez których nie możemy nic zrobić. Zastanówmy się, co może się stać  w przypadku braku jednego z pozostałych trzech filarów. 

Brak jasnego celu biznesowego może doprowadzić do uruchomienia prac w żaden sposób niepomagających w realizacji deklarowanego bądź faktycznie realizowanego kierunku strategicznego firmy. Kierując się jedynie efektywną współpracą, czy też lojalnością poszczególnych grup interesariuszy, możemy spodziewać się tego, że prace nie będą miały żadnego wpływu na wyniki biznesowe lub też będą powodowały straty.

Brak dobrego podejścia do technologii doprowadzi wprost do organizacji, która bazuje na znacznej ilości pracy ręcznej, co w pierwszej fazie może skutkować idealnym dopasowaniem do potrzeb klienta, jednak w kolejnych etapach będzie wymagało wielkiego wysiłku optymalizującego procesy. Brak pomysłu na technologię i architekturę techniczną, powoduje narastanie długu technologicznego, który, podobnie jak każdy dług, wymaga spłaty. Dług niekontrolowany z kolei może podważyć podstawy działania każdej firmy.

Brak danych może wydawać się problemem abstrakcyjnym, przecież dane są wszędzie i jest ich coraz więcej. To prawda, jednak każda firma musi sobie wypracować dostęp do nich. Te starania to kroki strategiczne mające na celu pozyskanie danych, czy to z własnych systemów, co wydaje się być prostsze, czy też ze źródeł będących w posiadaniu firm partnerskich. Optymalna strategia danych powoduje, że ich wymiana staje się częścią umowy między współpracującymi firmami i pozyskanie ich nie jest przypadkiem, a staje się biznesową regułą. 

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wróćmy na chwilę do człowieka biorącego udział w transformacji. Często z jednej strony nadajemy mu wielką rangę, a przechodząc do realizacji strategii nie wierzymy w jego możliwości. Regułą staje się, że zarządzający posiadają pewność, że całą transformację można z góry zaplanować, wycenić, a następnie przeprowadzić. To prawie jakby próbować przewidzieć, w którą stronę rozwinie się internet, czyli struktura dynamiczna, rozproszona i autonomiczna w każdej ze swych części. Traktowanie organizacji w inny sposób niż rozproszony zestaw autonomicznych jednostek jest błędem. Błędy takie popełniane są zarówno przy centralnym planowaniu organizacji, architektury i technologii oraz funkcji biznesowych. Obecnie mamy wiele możliwości podziału celów taktycznych i lokalnego testowania hipotez biznesowych na żywym organizmie firmy. Możemy modułowo rozwijać architekturę, biorąc najlepsze z dostępnych komponentów i podobnie rozwijać obszar danych. 

W jaki sposób elementy te połączyć? Tematyka ta zostanie poruszona na organizowanym 3. czerwca wraz z Pulsem Biznesu webinarze, na który serdecznie zapraszam.

Autor: Mariusz Jażdżyk jest autorem książki „Chief Data Officer”, będącej przewodnikiem dla liderów transformacji opartej na danych. Posiada doświadczenie w budowie największych środowisk analitycznych i digital’owych dla polskich operatorów telekomunikacyjnych i branży marketingowej. Jest ekspertem Komisji Europejskiej.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.