KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH - najnowsze zmiany prawne
PrawoOnlineKonferencja
KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH - najnowsze zmiany prawne
KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH
Największa od 20 lat reforma KSH | Nowelizacja KSH

Wstęp bezpłatny

Największa od 20 lat reforma Kodeksu spółek handlowych, coraz bliżej!

Nowelizacja Kodeksu spółek handlowych została opublikowana w Dzienniku Ustaw w dniu 12 kwietnia 2022 r.

Nowelizowane przepisy wejdą w życie 13 października 2022 r.

Mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w konferencji KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH – najnowsze zmiany prawne, która odbędzie się 13 września 2022 r. w formule online.

Nowe regulacje wprowadzą do polskiego systemu prawnego kompleksowe unormowania dotyczące „grup spółek” oraz rewolucję w zasadach prowadzenia nadzoru wewnętrznego w spółkach kapitałowych przez rady nadzorcze. Warto zapoznać się ze szczegółami planowanej ustawy, zanim stanie się obowiązującym prawem, aby w pełni przygotować się do nadchodzącej rzeczywistości.

Dyskusje organizowane podczas paneli będą również okazją, by wymienić się spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z grupami spółek oraz funkcjonowaniem rad nadzorczych.

Wśród prelegentów znakomici eksperci, którzy uczestniczyli w pracach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Prowadzący przybliżą Państwu jak maksymalnie efektywnie wykorzystać nowe mechanizmy prawne.

Podczas konferencji prelegenci odpowiedzą m.in. na poniższe pytania:

  • Kto i jak może utworzyć grupę spółek?
  • Jak ważnie i skutecznie wydawać wiążące polecenia w grupie spółek?
  • Jak i kiedy odmówić wykonania wiążącego polecenia?
  • Jakie prawa w grupie spółek mają wspólnicy i akcjonariusze mniejszościowi?
  • Jak kształtują się zasady odpowiedzialności spółki dominującej względem spółki zależnej oraz jej wierzycieli, wspólników i akcjonariuszy?
  • Jakie nowe uprawnienia zyskają rady nadzorcze w zakresie dostępu do dokumentacji i wyjaśnień spółki?
  • Jakie zmiany zajdą w zakresie organizacji prac rady nadzorczej i wsparcia ze strony podmiotów zewnętrznych?
  • Jaką rolę odgrywać będzie rada nadzorcza spółki dominującej w grupie spółek?
  • Jakie nowe obowiązki i uprawnienia zyskają rady nadzorcze spółek dominujących?
  • Jak nowelizacja wpłynie na zakres odpowiedzialności cywilnej i karnej członków organów spółek?

 Udział w konferencji pozwoli Państwu:

  • Przygotować się na zmiany i dowiedzieć się jak wykorzystać nowe przepisy
  • Wprowadzić lub usprawnić zarządzanie grupą spółek
  • Dostosować zasady działalności rady nadzorczej do nowych regulacji
  • Poznać nowe realia współpracy organów spółki

Co gwarantujemy?

  • Wysoki poziom przekazywanej wiedzy = praktyczne ujęcie zagadnień
  • Udział znakomitych i doświadczonych prelegentów – praktyków
  • Możliwość wymiany doświadczeń i skorzystanie z gotowych rozwiązań
  • Imienny certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę

Do udziału zapraszamy m.in.:

  • Prezesów zarządu
  • Członków zarządu
  • Przewodniczących i członków rad nadzorczych
  • Dyrektorów departamentów obsługi władz spółek
  • Dyrektorów departamentów nadzoru właścicielskiego
  • Radców prawnych, adwokatów
  • Reprezentantów działów audytu i controllingu
  • Szefów biur obsługi zarządu
  • Wszystkich zainteresowanych tematyką spółek kapitałowych oraz holdingów

Partnerzy:

Partner Merytoryczny

Kancelaria RKKW- KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 08:25Oficjalne powitanie uczestników, rozpoczęcie

    • ,  Magdalena Sokulska, Project Manager, Puls Biznesu
  • 08:30Zasady przyjęcia prawa grup spółek w Polsce

    • Prof. dr hab. Andrzej Szumański, 
  • 09:15Wiążące polecenia w ramach grupy spółek

    • Piotr Kleszczyński,  Radca Prawny, Dyrektor Działu Prawnego, Xella Polska Sp. z o.o.
    • kto i w jaki sposób może wydawać wiążące polecenia
    • jaką formę ma mieć wiążące polecenie, aby było skuteczne
    • czy wiążące polecenie zawsze jest „wiążące”? – zasady odmowy wykonania
  • 10:00Przerwa

  • 10:15PANEL DYSKUSYJNY - Dotychczasowe problemy holdingów – czy nowe regulacje pomogą?

    • ,  Moderator: Łukasz Sieczka, Partner, Radca Prawny, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci
    • Dariusz Hryniów,  Radca Prawny, Członek Rady Nadzorczej, Tauron S.A.
    • Marek Wodnicki,  Dyrektor Biura Prawnego, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
    • Marek Szydłowski,  były Dyrektor Biura Prawnego, Grupa Komputronik

    Obszary dyskusji:

    • jak dzisiaj wygląda współpraca w grupie spółek?
    • jakie są podstawowe problemy braku regulacji prawa holdingowego?
    • jaką aktualnie odpowiedzialność może ponosić członek zarządu spółki zależnej za „wsłuchiwanie się w głos matki”?
  • 11:00Zasady odpowiedzialności cywilnej w grupie spółek

    • Anna Wojciechowska, LL.M.,  Radca Prawny, Starszy Partner, WKB Wierciński Kwieciński Baehr
    • Igor Socha,  Adwokat, Senior Associate, WKB Wierciński Kwieciński Baehr
    • kiedy i za co odpowiadać może spółka dominująca lub spółka zależna
    • czy spółka dominująca zawsze musi rekompensować spółce zależnej wyrządzoną szkodę
    • prawa wierzycieli, wspólników oraz akcjonariuszy spółki zależnej w grupie spółek
    • squeeze out oraz reverse squeeze out w grupie spółek
  • 11:45Przerwa

  • 12:00PANEL DYSKUSYJNY - Dla kogo są grupy spółek?

    • ,  Moderator: Izabela Wojtyczka, Wiceprezes Zarządu, PZU Centrum Operacji, Sekretarz i Członek Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego
    • dr Filip Ostrowski,  Dyrektor Biura ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego, Ministerstwo Aktywów Państwowych
    • dr Rafał Kos, LL.M.,  Partner Zarządzający, Adwokat, Kubas Kos Gałkowski
    • Mariusz Fistek , LL.M.,  Dyrektor Naczelny ds. Korporacyjnych i Prawnych, KGHM Polska Miedź S.A.

    Obszary dyskusji:

    • czy to ciekawostka naukowa, czy biznes ich potrzebuje?
    • potencjalne wady funkcjonowania w „grupie spółek”, czyli może jednak nie wychodzić z „cienia”?
    • co na to akcjonariusze mniejszościowi oraz interesariusze?
  • 12:45Kształtowanie odpowiedzialności karnej członków zarządu i rady nadzorczej (za zachowanie dotyczące grupy spółek)

    • Michał Babicz,  Adwokat, Wspólnik, Szef Działu Postępowań Spornych, Filipiak Babicz Legal
    • czy możliwe jest „legalne” działanie na szkodę spółki zależnej
    • przestępstwa menadżerów w ramach grupy spółek
    • wpływ nowych kompetencji i obowiązków na odpowiedzialność karną
    • patologie „nadzorcze” w zgrupowaniu, czyli rzecz o oczekiwanej aktywności członków rad
  • 13:30Przerwa

  • 13:45Nowe zasady organizacji prac rad nadzorczych

    • Tomasz Jaranowski,  Radca Prawny, Partner, SMM LEGAL Maciak Mataczyński Czech
    • dopuszczalne sposoby podejmowania uchwał przez radę nadzorczą
    • organizacja prac rady nadzorczej poza posiedzeniami
    • rola przewodniczącego w kierowaniu radą
    • dobrowolne komitety rady nadzorczej
    • protokoły rady nadzorczej, czyli dzienniki z frontu
  • 14:30Rozszerzone kompetencje i obowiązki rad nadzorczych

    • Karol Maciej Szymański,  Partner Zarządzający, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci
    • uprawnienia informacyjne rady nadzorczej, z uwzględnieniem grup spółek
    • relacje zarządu i rady nadzorczej – mur asymetrii informacyjnej powinien zostać zburzony
    • doradca rady nadzorczej, czyli specjalista ad hoc dla samodzielnej rady
    • transakcje z podmiotami powiązanymi pod szczególnym nadzorem
  • 15:15PANEL DYSKUSYJNY - Efektywna rada nadzorcza – wykorzystanie nowych i proponowanych rozwiązań

    • ,  Moderator: Karol Maciej Szymański, Partner Zarządzający, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci
    • Rafał Zgorzelski,  Członek Zarządu, PKP S.A.
    • Piotr Rybicki,  Biegły Rewident, Zawodowy Członek Rad Nadzorczych, ekspert portalu, NadzorKorporacyjny.pl
    • Rafał Wiatr,  Radca Prawny, Partner Zarządzający, Kancelaria Radców Prawnych Wiatr i Partnerzy
    • Filip Gorczyca,  Członek Zarządu Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych i Członek Rad Nadzorczych, CCC, Ferro, Develia i Artifex Mundi

    Obszary dyskusji:

    • rada nadzorcza w wersji online, czyli „bieżący” nadzór
    • rola rady w nadzorze nad grupą spółek – czy nadzorcy powinni dostrzegać jednostki zależne?
    • wpływ doradcy rady nadzorczej oraz pozostałych nowych narzędzi na bezpieczeństwo spółki
  • 16:15Czy zmiany w k.s.h. beda miały znaczenie dla podatników działających w ramach grupy spółek?

    • dr Michał Rams,  Partner, Head of White Collar Crime Practice, Adwokat, PwC Legal
    • czy nowe przepisy k.s.h. dotyczące prawa holdingowego mają zastosowanie do prawa podatkowego ? 
    • czy wiążące polecenie może odnosić się do kwestii podatkowych i jakie będzie ono miało znaczenie dla odpowiedzialności spółki zależnej?
    • czy wiążące polecenie zwolni z odpowiedzialności reprezentantów spółki zależnej, jeśli w efekcie jego wykonania dojdzie do popełnienia przestępstwa karnoskarbowego?
    • czy spółka zależna może zabezpieczyć się przed wykonaniem wiążącego polecenia, które w jej ocenie będzie mogło skutkować naruszeniem przepisów prawa podatkowego?
  • 16:40Zakończenie konferencji

Michał Babicz

Michał Babicz

Adwokat, Wspólnik, Szef Działu Postępowań Spornych, Filipiak Babicz Legal

Prawnik procesualista z ponad 10-letnimi doświadczeniem. Założyciel FILIPIAKBABICZ Kancelaria Prawna. Szef praktyki postępowań spornych. Nadzoruje i prowadzi interdyscyplinarne, międzynarodowe projekty obejmujące swoim zakresem prawo karne gospodarcze, karne skarbowe, a także regulacje prawne dotyczące przestępstw rynków finansowych (Forex), obrotu papierami wartościowymi (GPW, New Connect), przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, jak również cyberprzestępczości. Reprezentuje i zabezpiecza interesy korporacji, instytucji finansowych, przedsiębiorców, kadry zarządzającej (managerów), profesjonalistów rynków regulowanych (maklerów, brokerów, doradców finansowych), inwestorów, członków zarządu, dyrektorów zarządzających - występujących w postępowaniach karnych jako świadkowie, a często także jako pokrzywdzeni (następnie oskarżyciele posiłkowi). Osobiście staje po stronie Klientów w tego rodzaju sprawach również jako obrońca. Ukończył aplikację adwokacką w Wielkopolskiej Izbie Adwokackie. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbył także roczne studia prawnicze na Uniwersytecie we Florencji. Posługuje się językiem angielskim i włoskim. Prawnik Lider w PL w kategorii „Prawo karne dla biznesu” wg Rankingu Kancelarii Prawniczych Rzeczpospolitej 2019.

Mariusz Fistek , LL.M.

Mariusz Fistek , LL.M.

Dyrektor Naczelny ds. Korporacyjnych i Prawnych, KGHM Polska Miedź S.A.

Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie;, do 2020 r. członek Komisji ds. Wykonywania Zawodu Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Aktualnie Członek Okręgowego Zespołu Wizytatorów OIRP w Warszawie. Uzyskał tytuł Executive Master of Business Administration (MBA) w Apsley Business School of London i Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. W 2018 r. został nagrodzony medalem w uznaniu zaangażowania w działalność na rzecz samorządu radcowskiego, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył Centrum Prawa Amerykańskiego, które jest wspólną inicjatywą Wydziału Prawa stanowego Uniwersytetu Floryda i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W 2011 r. ukończył studia prawnicze (Master in Law and IT) na Uniwersytecie w Sztokholmie z prawa międzynarodowego i technologii informatycznych uzyskując stopień naukowy LL.M. Brał udział jako arbiter na prestiżowym konkursie arbitrażowym „The Annual Willem C. VIS International Commercial Arbitration Moot” we Wiedniu. Jest wpisany na listę arbitrów Sądu Arbitrażowego przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców Rzeczoznawców (SIDiR) oraz na listę mediatorów SIDiR. Prowadzi szkolenia jako trener oraz zajęcia edukacyjne dla studentów studiów podyplomowych, środowisk prawniczych oraz kadry zarządzającej. W latach 2014 - 2020 pracował jako radca prawny w Biurze Prawnym i Nadzoru Właścicielskiego Poczty Polskiej S.A., a następnie w Biurze Prawnym PKP CARGOTABOR sp. z o.o. Nadto, w przeszłości związany współpracą z kancelarią międzynarodową i krajowymi. Reprezentuje podmioty gospodarcze (posiada doświadczenie w obsłudze instytucji oraz spółek Skarbu Państwa) oraz osoby fizyczne w postępowaniach cywilnych i administracyjnych przed sądami i organami państwowymi, doradza w zakresie prawa cywilnego oraz prawa gospodarczego, budowlanego, energetycznego oraz prawa pracy. Posiada doświadczenie procesowe przed Sądem Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Specjalizuje się w sporach z zakresu szeroko rozumianego prawa gospodarczego oraz cywilnego. Zasiadał w Radzie Nadzorczej spółki ENEA S.A. Jest uczestnikiem wielu konferencji krajowych i międzynarodowych (m.in. brał udział w Grupie Roboczej UNCITRAL przy Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku). Posługuje się językiem angielski (w tym terminologią prawniczą posiada certyfikat TOLES).

Filip Gorczyca

Filip Gorczyca

Członek Zarządu Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych i Członek Rad Nadzorczych, CCC, Ferro, Develia i Artifex Mundi

Przewodniczący Komitetu Audytu CCC oraz Członek Komitetów Audytu Ferro i Artifex Mundi. W latach 2020-2021 Członek Rady Nadzorczej Protektor, a w latach 2017-2019 Przewodniczący Rady Nadzorczej i Członek Komitetu Audytu Money Makers TFI (obecnie Alior TFI). W latach 2017-2019 Wiceprezes Zarządu i CFO Alior Banku. Wcześniej, w latach 2016-2017, pełnił funkcję Senior Investment Director w Grupie Medicover, gdzie odpowiadał m.in. za pierwszą ofertę publiczną akcji zakończoną debiutem na Giełdzie w Sztokholmie. W latach 2004-2016 był związany z międzynarodową firmą doradczą PwC, gdzie od 2011 r., jako Wicedyrektor, odpowiadał za usługi w zakresie rynków kapitałowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest absolwentem programów menedżerskich na Harvard Business School i Singularity University oraz kierunku Finanse i Bankowość w Szkole Głównej Handlowej. Posiada uprawnienia biegłego rewidenta oraz certyfikat ACCA (FCCA).

Dariusz Hryniów

Dariusz Hryniów

Radca Prawny, Członek Rady Nadzorczej, Tauron S.A.

Przez 5 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu Obsługi Korporacyjnej i Prawnej w spółce Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. Był odpowiedzialny m.in. za nadzór nad obsługą prawną spółek z grupy kapitałowej PGNIG, a także obsługę prawną kluczowych projektów, w tym procesów arbitrażowych, akwizycyjnych, inwestycji infrastrukturalnych, transakcji kapitałowych oraz kontraktów importowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w radach nadzorczych m.in. jako wiceprzewodniczący, a następnie przewodniczący RN w PGNIG Termika S.A., przewodniczący RN w PGNiG Supply & Trading GmbH, członek RN w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Gazowniczych „Intergaz” oraz przewodniczący RN w TBS Opole. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego oraz Executive Master of Business Administration (MBA) Akademii Leona Koźmińskiego, ESCP Europe. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Opolu. Posiada także wykształcenie techniczne energetyczne.

Tomasz Jaranowski

Tomasz Jaranowski

Radca Prawny, Partner, SMM LEGAL Maciak Mataczyński Czech

Specjalizuje się w prawie spółek i prawie rynków kapitałowych. Dwukrotnie rekomendowany w rankingu The Legal 500 (Legalease) EMEA 2021 oraz 2022 w kategoriach: Commercial Corporate M&A i Capital Markets. Posiada wieloletnie doświadczenie w bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek handlowych, w tym spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zakres jego kompetencji obejmuje m.in. przygotowanie dokumentacji transakcyjnej oraz związanej z pozyskiwaniem finansowania, sporządzanie badań due diligence, realizację obowiązków informacyjnych przez spółki publiczne oraz obsługę emisji papierów wartościowych. Doradza Klientom w projektach dotyczących wezwań do zapisywania się na sprzedaż akcji, przymusowych wykupów, wycofania akcji z obrotu na rynku regulowanym oraz w alternatywnym systemie obrotu. Zapewnia również wsparcie w obszarze prawa pracy, w postępowaniach związanych z uzyskiwaniem koncesji i zezwoleń na wykonywanie działalności regulowanej oraz w rozwiązywaniu sporów, w tym korporacyjnych. Pracował dla sektora energetycznego, technologicznego, transportowego, reklamowego oraz telekomunikacyjnego.

Piotr Kleszczyński

Piotr Kleszczyński

Radca Prawny, Dyrektor Działu Prawnego, Xella Polska Sp. z o.o.

Specjalizuje się w prawie spółek handlowych, doradztwie transakcyjnym oraz kontraktach handlowych. Posiada 14 letnie doświadczenie zawodowe, które zdobywał w polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych (Rödl&Partner, WKB, PwC) oraz jako prawnik in-house. Od 2018 r. jest Dyrektorem Działu Prawnego Xella Polska. Jego kariera zawodowa w dużej mierze związana jest z doradztwem korporacyjnym oraz obsługą grup spółek, reprezentujących różne branże, w tym energetyczną, paliwową, logistyczną, spożywczą, chemiczną i materiałów budowlanych. Brał udział w licznych projektach obejmujących wieloetapowe i złożone procesy reorganizacji działalności spółek w dużych grupach kapitałowych (w tym połączenia, podziały, przekształcenia, zbycia przedsiębiorstw). Prowadził audyty prawne, wdrażał ład korporacyjny oraz opiniował różne zagadnienia prawne związane z działalnością przedsiębiorstw. Uczestniczył w wielu badaniach due diligence oraz doradzał przy transakcjach M&A. Posiada bogate doświadczenie w zakresie negocjowania kontraktów handlowych, w tym dot. obrotu aktywami, realizacji inwestycji oraz dystrybucji. Jestem absolwentem polsko-niemieckich studiów prawniczych na Uniwersytecie Europejskim Viadrina.

Rafał Kos, LL.M.

dr Rafał Kos, LL.M.

Partner Zarządzający, Adwokat, Kubas Kos Gałkowski

Adwokat, doktor nauk prawnych (UJ), managing partner w Kubas Kos Gałkowski. Ma szerokie doświadczenie w prowadzeniu transgranicznych sporów sądowych i postępowań grupowych. Członek Komisji ds. Arbitrażu Naczelnej Rady Adwokackiej (2015-2021). Wiceprezes Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan w Warszawie (od 2014). Powołany na Stałego Arbitra i Koncyliatora Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP (od 2020). Ekspert Sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w zakresie projektu ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (2009), członek Zespołu ds. nowelizacji Prawa Upadłościowego i Naprawczego przy Ministrze Sprawiedliwości (2012), Zespołu ds. systemowych rozwiązań w zakresie polubownych metod rozwiązywania sporów gospodarczych, ułatwiających wykonywanie działalności gospodarczej przy Ministrze Gospodarki (2013), Zespołu ds. Prawa Gospodarczego przy Ministrze Rozwoju (2015) oraz Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministrze Aktywów Państwowych, ds. prawa koncernowego (2020). Członek polskiej delegacji na 73, 74 oraz 75 sesji II Grupy Roboczej UNCITRAL – Dispute Resolution/Arbitration and Conciliation (2021-2022). Rekomendowany jako ekspert w dziedzinie arbitrażu przez Who's Who Legal, a także w dziedzinie postępowań sądowych i arbitrażowych przez Chambers and Partners, Legal 500 oraz dziennik Rzeczpospolita.

Filip Ostrowski

dr Filip Ostrowski

Dyrektor Biura ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego, Ministerstwo Aktywów Państwowych

Dyrektor Biura ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Odpowiada za merytoryczny i techniczny przebieg reformy Kodeksu spółek handlowych. Absolwent prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie przygotowuje obecnie doktorat. Ukończył również prawo i zarządzanie na Uniwersytecie w Aberdeen. Doświadczenie zawodowe zdobył pracując dla międzynarodowej kancelarii prawnej, następnie był zatrudniony na stanowisku menadżerskim w PGNiG S.A. Posiada wieloletnie doświadczenie w zasiadaniu w radach nadzorczych.

Michał Rams

dr Michał Rams

Partner, Head of White Collar Crime Practice, Adwokat, PwC Legal

Odpowiada w kancelarii PwC Legal za zagadnienia z zakresu prawa karnego skarbowego i gospodarczego. Posiada ponad 14-letnie doświadczenie w prowadzeniu złożonych postępowań karnych oraz karnoskarbowych oraz w doradztwie strategicznym w zakresie zarządzania ryzykiem prawnokarnym pod kątem odpowiedzialności osobistej reprezentantów spółek. W ramach prowadzonej przez niego praktyki reprezentował klientów (osoby fizyczne i przedsiębiorców) w kilkudziesięciu skomplikowanych postępowaniach karnych, wielokrotnie uczestniczył w wewnętrznych śledztwach podatkowych w charakterze eksperta z zakresu prawa karnoskarbowego, a także projektował i wdrażał systemy compliance, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi pozwalających ograniczyć ryzyko odpowiedzialności karnej oraz karnoskarbowej w spółkach z bardzo wielu branż. Jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł doktora nauk prawnych, ze specjalnością w zakresie prawa karnego. Obecnie jest wykładowcą studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie prowadzi wykłady z zakresu prawa karnego gospodarczego, a także prelegentem programu edukacyjnego Legal MBA. Przed rozpoczęciem współpracy z PwC Legal przez 11 lat zdobywał doświadczenie w renomowanej kancelarii prawnej, specjalizującej się w sprawach z zakresu prawa karnego gospodarczego i skarbowego, gdzie przez kilka lat pełnił funkcję młodszego partnera. W 2017 r. został uhonorowany Nagrodą Główną w konkursie Rising Stars - Prawnicy Jutra 2017, zajmując 2 pozycję na liście laureatów Konkursu. Prowadzona przez niego praktyka White Collar Crime została wyróżniona w rankingu Legal 500 EMEA 2019.

Piotr Rybicki

Piotr Rybicki

Biegły Rewident, Zawodowy Członek Rad Nadzorczych, ekspert portalu, NadzorKorporacyjny.pl

Od ponad 20 lat związany z rynkiem kapitałowym. Aktywny członek rad nadzorczych i komitetów audytów w spółkach rodzinnych i prywatnych, notowanych na giełdzie papierów wartościowych, czy też z udziałem Skarbu Państwa oraz spółek komunalnych. Praktyk zarządzania finansami. Biegły rewident. Członek Zespołu eksperckiego do spraw zwiększenia efektywności rad nadzorczych Komisji do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Członek stowarzyszeń i organizacji biznesowych, m.in. wieloletni wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Członek Kapituły Nagrody Dyrektor Finansowy Roku. Autor licznych publikacji, analiz branżowych i komentarzy medialnych z obszarów zarządzania, finansów, rachunkowości i nadzoru właścicielskiego. Wykładowca specjalistycznych kursów i szkoleń z finansów i rachunkowości, a także ekspert na kursach przygotowawczych do egzaminu na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Panelista kluczowych branżowych konferencji i spotkań biznesowych i związanych z rynkiem kapitałowym. Inicjator oraz współorganizator największego w Polsce projektu propagującego standardy właścicielskie – „Konferencja Rada Nadzorcza” i corocznego wyróżnienia „Człowiek Corporate Governance”. Fundator i ekspert portalu NadzorKorporacyjny.pl.

Łukasz Sieczka

Łukasz Sieczka

Partner, Radca Prawny, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci

Specjalizuje się w prawie cywilnym i gospodarczym, w szczególności w zakresie nieruchomości, kontraktów, prawie spółek, jak również w zakresie spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Posiada szerokie doświadczenie z zakresu prawa energetycznego oraz prawa zamówień publicznych. Z sukcesami prowadził wiele postępowań sądowych oraz administracyjnych, jak również uczestniczył w licznych transakcjach oraz projektach, związanych między innymi z nieruchomościami i regulowaniem ich stanu prawnego, również pod inwestycje energetyczne (liniowe oraz kubaturowe). Doświadczenie zdobywał w kancelariach prawnych, prowadząc obsługę prawną przedsiębiorstw z branży nieruchomości, budowlanej oraz energetycznej, między innymi w zakresie kwestii zwianych z nieruchomościami.

Igor Socha

Igor Socha

Adwokat, Senior Associate, WKB Wierciński Kwieciński Baehr

Członek zespołu prawa spółek i ładu korporacyjnego oraz German Desk. Specjalizuje się w prawie spółek handlowych i prawie umów gospodarczych. Doradza przy transakcjach nabycia oraz zbycia udziałów, akcji i przedsiębiorstw, projektach inwestycyjnych, zakładaniu i likwidacji spółek, zmianach ich struktury kapitałowej, jak również przy procesach łączenia, podziału i przekształcenia spółek. Bierze również udział w projektach z udziałem klientów niemieckojęzycznych. Posiada duże doświadczenie w audytach korporacyjnych spółek oraz obsłudze korporacyjnej, w tym w sporządzaniu opinii prawnych na rzecz spółek prywatnych i publicznych. Autor publikacji naukowych z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego i handlowego. Doktorant w Katedrze Prawa Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi zajęcia z prawa spółek dla studentów prawa.

Andrzej Szumański

Prof. dr hab. Andrzej Szumański

Adwokat, Kierownik Katedry Prawa Gospodarczego Prywatnego UJ, Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej PKN Orlen S.A., członek rad nadzorczych m.in. VRG S.A., Ferrum S.A., Alventa S.A. oraz Krakchemia S.A. Jeden z trzech autorów projektu KSH z 2000 r., członek zespołu do spraw nowelizacji przepisów KSH przy Ministrze Sprawiedliwości (2018). Uczestniczył jako arbiter przewodniczący albo arbiter wyznaczony przez stronę w rozstrzygnięciu ponad 150 procesów arbitrażowych zarówno w arbitrażu krajowym jak i międzynarodowym, w arbitrażu ad hoc oraz w arbitrażu instytucjonalnym w tym w ramach Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej, przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, przy Międzynarodowej Izbie Handlowej w Paryżu (ICC), przy Sztokholmskim Instytucie Arbitrażowym (SCC). Był członkiem grupy roboczej przygotowującej nowy regulamin Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie, który wszedł w życie z dniem 1.01.2015 r. Jest autorem wielu opracowań z zakresu prawa arbitrażowego polskiego i międzynarodowego.

Marek Szydłowski

Marek Szydłowski

były Dyrektor Biura Prawnego, Grupa Komputronik

Do 30 kwietnia 2022 roku był Dyrektorem Biura Prawnego Grupy Komputronik (w tym spółek Komputronik S.A. w restrukturyzacji i Komputronik Biznes Sp. z o.o. w restrukturyzacji). Jest radcą prawnym, specjalizującym się w tych dziedzinach prawa, które dotyczą funkcjonowania przedsiębiorstw sektora mediów, a w szczególności w prawie autorskim, prawie reklamy i prawie Internetu. Posiada również szeroką wiedzę z zakresu prawa spółek, prawa rynków kapitałowych i prawa pracy. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (1995). W roku 2001 został wpisany na listę radców prawnych, a w roku 2003 ukończył z wyróżnieniem studia Executive MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W latach 1993–1995 pracował w dziale prawno-podatkowym międzynarodowej firmy doradczej Coopers & Lybrand (obecnie część PricewaterhouseCoopers), gdzie zajmował się początkowo doradztwem podatkowym, a następnie doradztwem prawnym w zakresie prawa spółek, prawa fuzji i przejęć i prawa papierów wartościowych. W latach 1995-2000 był prawnikiem w kancelarii CMS Cameron McKenna w Warszawie, gdzie doradzał klientom głównie w zakresie prawa spółek, prawa fuzji i przejęć, prawa papierów wartościowych i prawa bankowego. W latach 2000-2002 był dyrektorem ds. prawnych i członkiem zarządu spółki Provident Polska S.A., zajmującej się udzielaniem pożyczek pieniężnych. Oprócz zorganizowania i prowadzenia działu prawnego spółki nadzorował również dział windykacji. Od 2002 roku do 2009 roku dyrektor działu prawnego w Agorze SA, gdzie zorganizował i prowadził około 10-osobowy dział prawny, doradzał zarządowi spółki w sprawach strategicznych, uczestniczył we wszystkich dokonanych lub projektowanych transakcjach akwizycyjnych i joint venture, jak również reprezentował spółkę w działaniach z dziedziny public affairs. Odpowiadał przed zarządem spółki za realizację obowiązków informacyjnych spółki publicznej, jak również za nadzór lub prowadzenie najistotniejszych procesów sądowych w spółce. W latach 2005–2009 był wiceprezesem zarządu Fundacji Agory, organizacji pożytku publicznego zajmującej się prowadzeniem działalności charytatywnej w imieniu grupy Agory. W latach 2007–2009 był przedstawicielem Izby Wydawców Prasy w zarządzie Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet (ENPA), zrzeszającego izby wydawców prasy z 25 krajów europejskich i zajmującego się obroną interesów wydawców gazet na forach instytucji europejskich i organizacji międzynarodowych, między innymi w odniesieniu do propozycji legislacyjnych zgłaszanych przez instytucje Unii Europejskiej. W latach 2009 – 2013 jako Of Counsel kierował praktyką prawa TMT i ochrony danych osobowych w kancelarii Wardyński i Wspólnicy. W latach 2010 – 2013 był członkiem Komisji Prawa Autorskiego, a począwszy od czerwca 2013 roku do marca 2019 roku był głównym prawnikiem w Grupie TVN, a od października 2016 roku również członkiem zarządu TVN S.A., nadzorującym oprócz działu prawnego również dział bezpieczeństwa informacji i audytu wewnętrznego, jednocześnie zajmując się obszarami compliance i government affairs. Jest członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, a także członkiem Rady Głównej Konfederacji Lewiatan. Był również członkiem i wiceprezesem Rady Dyrektorów Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce. Od października 2011 został wpisany na Listę Ekspertów Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji jako ekspert ds. rynku mediów elektronicznych.

Karol Maciej Szymański

Karol Maciej Szymański

Partner Zarządzający, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci

Ekspert skoncentrowany na praktycznych aspektach prawa handlowego, prawa rynku kapitałowego oraz sporach korporacyjnych. Posiada przyznawany przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. tytuł Certyfikowanego Doradcy w Alternatywnym Systemie Obrotu o nr 9/2014. Recommended Lawyer by Legal 500 EMEA 2021 w obszarze Private Client. Ekspert Zespołu do spraw zwiększenia efektywności rad nadzorczych oraz Zespołu do spraw prawa koncernowego wchodzących w skład Komisji do spraw reformy nadzoru właścicielskiego powołanej przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Współautor nowelizacji Kodeksu spółek handlowych z 2020 r. w zakresie zdalnych posiedzeń rad nadzorczych i zarządów oraz e-zgromadzeń właścicielskich. Współautor projektu tzw. dużej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych z 2020 r. dot. prawa grup spółek („holdingowego”) oraz poprawy efektywności rad nadzorczych. Doradza przy transakcjach dokonywanych w ramach rynku publicznego, wrogich oraz przyjaznych przejęciach. Uczestnik wielu projektów reorganizacyjnych związanych ze zmianą schematów funkcjonowania rozbudowanych grup kapitałowych, w których istotne pozycje zajmowały spółki publiczne. Od lat piastuje funkcje członka rad nadzorczych (w tym komitetu audytu) emitentów papierów wartościowych dopuszczonych lub wprowadzonych do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., zajmujących się działalnością gospodarczą z zakresu różnych branż. Pełnił funkcję członka Zarządu (interim managera) w podmiocie dominującym międzynarodowej grupy kapitałowej z branży zarządzania zasobami ludzkimi o rocznych przychodach w wysokości ok. 0,5 mld zł. Autor, a także współautor, publikacji poświęconych praktycznym aspektom prawa gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa rynku kapitałowego. Wykładowca podczas wielu konferencji i seminariów poświęconych prawu gospodarczemu.

Rafał Wiatr

Rafał Wiatr

Radca Prawny, Partner Zarządzający, Kancelaria Radców Prawnych Wiatr i Partnerzy

Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego . W latach 2000-2007 był pracownikiem naukowym na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2005 r. został wpisany na listę Radców Prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Wałbrzychu. Od 2006 r. do chwili obecnej prowadzi indywidualną działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego Rafała Wiatr. Od 2010 r. do dziś jest Partnerem Zarządzającym w Kancelarii Radców Prawnych Wiatr i Partnerzy. Laureat konkursu Profesjonaliści Forbes` a 2012 r. w kategorii radca prawny – zawód zaufania publicznego. Doradza klientom w transakcjach nieruchomościowych oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Świadczy pomoc prawną przy zabezpieczaniu transakcji handlowych (hipoteki, gwarancje bankowe, gwarancje ubezpieczeniowe, polisy ubezpieczeniowe, weksle, rachunki powiernicze). Sporządza opinie prawne z zakresu prawa handlowego i gospodarczego. Posiada również bogate doświadczenie w zakresie sporządzania i opiniowania umów z zakresu prawa budowlanego, energetycznego, umów IT, a także umów handlowych w obrocie międzynarodowym. Jest specjalistą w prowadzeniu licznych sporów sądowych. W latach 2016-2020 pełnił funkcję Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Wałbrzychu. W 2017 r. dzięki wieloletniemu doświadczeniu w rozwiązywaniu sporów został powołany na Mediatora Ośrodka Mediacji Gospodarczej przy Izbie Gospodarczej Gazownictwa z siedzibą w Warszawie. W 2020 r. powołany na członka zespołu eksperckiego przy Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego.

Prelegent

Marek Wodnicki

Dyrektor Biura Prawnego, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim oraz Podyplomowych Studiów Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej. Odbywał aplikację sędziowską w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie oraz aplikację radcowską w OIRP w Warszawie. Od 1995 r. wpisany na listę radców prawnych. Pracował między innymi w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie i Ministerstwie Finansów. Od 1995 r. zatrudniony w Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. – aktualnie na stanowisku dyrektora Działu Prawnego. Pełnił funkcje w radach nadzorczych, m.in. w IRGiT S.A., BondSpot S.A., WSE InfoEngine S.A., TGE S.A. W latach 1997 – 2016 pełnił funkcję sędziego Sądu Giełdowego przy GPW S.A. (w latach 1997 – 2004 Wiceprezesa Sądu Giełdowego). W latach 2013 – 2016 był sędzią Sądu Polubownego przy KDPW S.A. Od 2019 r. ponownie powołany do pełnienia funkcji sędziego tego Sądu. Wykładowca z zakresu prawa rynku kapitałowego, m.in. na Podyplomowych Studiach Akademii Spółek w Szkole Głównej Handlowej. Uczestniczył w pracach zespołu eksperckiego ds. reformy obowiązków informacyjnych spółek kapitałowych przy powołanej, przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego.

Anna Wojciechowska, LL.M.

Anna Wojciechowska, LL.M.

Radca Prawny, Starszy Partner, WKB Wierciński Kwieciński Baehr

Kieruje praktyką prawa spółek i ładu korporacyjnego oraz zespołem German Desk. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu prawa spółek oraz fuzji i przejęć, między innymi na rzecz klientów niemieckojęzycznych. Jej praktyka obejmuje bieżącą obsługę korporacyjną spółek prawa handlowego, w tym także spółek publicznych. Posiada rozległe doświadczenie w doradztwie przy transakcjach nabywania udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz restrukturyzacjach spółek, w tym w procesach łączenia, podziału i przekształcenia spółek prawa handlowego. Współautorka licznych opinii prawnych z zakresu prawa spółek i ładu korporacyjnego, prowadzi lub nadzoruje doradztwo korporacyjne na rzecz spółek z różnych sektorów.

Izabela Wojtyczka

Izabela Wojtyczka

, Wiceprezes Zarządu PZU Centrum Operacji, Sekretarz i Członek Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego

Ukończyła ekonomię w Katedrze Globalnych Współzależności Gospodarczych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, była także stypendystką uniwersytetu Pázmány Péter Catholic University w Budapeszcie. Posiada tytuł Master of Business Administration (MBA) i międzynarodowy certyfikat zarządzania projektami PRINCE2 Foundation. Członek Rady Nadzorczej PKP Cargo SA. Wiceprezes zarządu PZU Centrum Operacji SA. Członek i sekretarz Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego, odpowiedzialnej za przygotowanie największej od 20 lat reformy Kodeksu Spółek Handlowych w Polsce. W latach 2020-2021 sprawowała funkcję zastępcy dyrektora biura ds. reformy nadzoru właścicielskiego w Ministerstwie Aktywów Państwowych. W przeszłości związana z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem Obrót Detaliczny sp. z o.o. (PGNiG OD), Polskim Instytutem Spraw Międzynarodowych oraz organizacjami pozarządowymi. Autor publikacji z zakresu procesu decyzyjnego UE i prawa lobbingowego oraz prawnego funkcjonowania UE.

Rafał Zgorzelski

Rafał Zgorzelski

Członek Zarządu, PKP S.A.

Z wykształcenia doktor nauk humanistycznych w zakresie historii – absolwent Uniwerstetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich i Podyplomowych Studiów Zarządzanie Sprzedażą w Praktyce w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Posiada również tytuł Executive MBA. Doświadczenia zawodowe zdobywał m.in. w przedsiębiorstwach z branży logistycznej, energetycznej i zbrojeniowej. Zasiada w organach zarządczych oraz nadzorczych spółek kapitałowych. Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. ds. strategii i logistyki. Przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.

Opiekun merytoryczny:

Magdalena Sokulska

Magdalena Sokulska

Project Manager

600 013 329

[email protected]

Współpraca:

Mateusz Stempak

Mateusz Stempak

Marketing Manager

600 013 355

[email protected]

KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH

Wstęp bezpłatny

KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH

Wstęp bezpłatny

KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział

KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział
  •  Konferencja
  •  
  •  On-line