Odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej w spółkach kapitałowych
PrawoWarszawaKonferencja
 ‑ 
Polonia Palace Hotel
 ‑ 
Odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej w spółkach kapitałowych
Odpowiedzialność członków zarządu
Najnowsze zmiany prawne | Praktyczne aspekty

Wstęp bezpłatny

Kadra zarządzająca, podejmująca decyzje w imieniu spółki, powinna mieć bardzo dobrą orientację w aktualnych przepisach prawnych, finansowych oraz podatkowych. Prezesi oraz członkowie zarządu są osobiście odpowiedzialni za właściwe zarządzanie spółką w tym także za trafność podejmowanych przez nich decyzji.


Szczególnie teraz w warunkach kryzysu gospodarczego jest to ogromnie ważne, gdyż ekonomiczne i prawne skutki podejmowanych decyzji są często nie do przewidzenia.

Serdecznie zapraszamy na wydarzenie, którego celem jest przekazanie praktycznej wiedzy na temat odpowiedzialności członków zarządu, ukazanie zagrożeń oraz sposobów ich minimalizowania. Uczestnicy zapoznają się z zakresem odpowiedzialności cywilnej, podatkowej, karnej oraz karno – skarbowej z uwzględnieniem najnowszych nowelizacji prawnych.

2 –dniowa konferencja dostarczy Państwu rzetelnej wiedzy, która pozwoli zminimalizować ryzyko związane z wykonywaniem obowiązków i podejmowaniem decyzji. Spotkanie będzie doskonałą okazją do dyskusji oraz wymiany doświadczeń pomiędzy osobami pełniącymi podobne funkcje w przedsiębiorstwach.

Zapraszamy Państwa do grona uczestników konferencji „Odpowiedzialność członków zarządu i rady nadzorczej w spółkach kapitałowych” w dniach 24-25 maja 2023 r. w Warszawie.

Podczas konferencji:

Sprawdzimy, jakie są obowiązki i uprawnienia zarządu oraz rady nadzorczej w świetle ostatnich zmian w KSH?

Poznamy zasady efektywnej współpracy pomiędzy poszczególnymi organami spółki kapitałowej

Podpowiemy, jak uniknąć odpowiedzialności spoczywającej na prezesach oraz członkach zarządu w kwestiach zagadnień cywilnoprawnych, karnych, karno-skarbowych oraz administracyjnych

Omówimy, jak powinien postępować menedżer na wypadek kontroli, przesłuchania i aresztowania, aby przejść przez kontrolę organów bezpiecznie?

Dowiemy się, kiedy spółka staje się niewypłacalna, a kiedy „tylko” zagrożona niewypłacalnością? 

Wskażemy, jakie są rodzaje odpowiedzialności za niezłożenie wniosku o upadłość w terminie? Czy grozi za to również kara pozbawienia wolności?

Posłuchamy, jakie są konsekwencje prawne wystąpienia incydentu z zakresu cyberbezpieczeństwa w przedsiębiorstwie oraz odpowiemy na pytanie, czy zarząd ponosi za to odpowiedzialność?

Podpowiemy, jaka forma zatrudnienia jest najlepsza dla członków organów spółek kapitałowych oraz dla spółki?

Odpowiemy na istotne pytanie, czy warto wykupić ubezpieczenie D&O dedykowane zarządom?

Wskażemy na wykroczenia i przestępstwa karno – skarbowe, za które najczęściej odpowiadają członkowie zarządów


Do udziału zapraszamy m.in.:

  • prezesów zarządu
  • członków zarządu
  • przewodniczących rad nadzorczych
  • członków rad nadzorczych
  • sekretarzy rad nadzorczych
  • prokurentów
  • dyrektorów departamentów obsługi władz spółek
  • dyrektorów departamentów nadzoru właścicielskiego
  • dyrektorów działów prawnych
  • radców prawnych, adwokatów
  • dyrektorów Finansowych
  • specjalistów ds. obsługi władz spółki
  • szefów biur obsługi zarządu
  • asystentów zarządów


Co gwarantujemy?

  • wysoki poziom przekazywanej wiedzy = znakomici eksperci, którzy podzielą się swoją wiedzą i ogromnym doświadczeniem
  • program stworzony na podstawie najbardziej aktualnych zmian w prawie
  • wskazówki, które będą odpowiedzią na aktualną sytuację gospodarczą
  • możliwość wymiany doświadczeń i skorzystanie z gotowych rozwiązań
  • atmosferę sprzyjającą pogłębianiu wiedzy
  • przerwy networkingowe
  • imienny certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 08:30Rejestracja uczestników, powitalna kawa

  • 08:55Oficjalne powitanie uczestników, rozpoczęcie

    • ,  Magdalena Sokulska, project manager, Puls Biznesu
  • 09:00Funkcja zarządu w świetle Kodeksu spółek handlowych

    • Piotr Kleszczyński,  radca prawny, Xella Polska sp. z o.o.
    • podstawowy obowiązek zarządu, czyli prowadzenie spraw spółki. Co to znaczy? Za co odpowiada zarząd?
    • zarząd jako ustawowy powiernik udziałowców – rola ładu korporacyjnego w firmie oraz jego skutki dla obowiązków członków zarządu
    • zastosowanie anglosaskiej zasady business judgment rule w prawie polskim - mechanizm określający odpowiedzialność i ochronę przed odpowiedzialnością zarządu
  • 10:00Rola nadzoru w prawidłowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa

    • Karol Maciej Szymański,  partner zarządzający, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci
    • obowiązki i uprawnienia rady nadzorczej spółki kapitałowej

    -rola rady nadzorczej spółki dominującej w grupie spółek

    -nowe obowiązki rady nadzorczej

    -nowe uprawnienia rady nadzorczej

    • organizacja prac rady nadzorczej spółki kapitałowej

    -prawo dostępu do dokumentacji i wyjaśnień spółki

    -wsparcie rady nadzorczej przez podmioty zewnętrzne

    -zmiany w zakresie organizacji prac rady nadzorczej

  • 11:00Przerwa na kawę oraz networking

    Zapraszamy na kawę, herbatę, przekąski i zachęcamy do nawiązywania nowych relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń z prelegentami i uczestnikami konferencji! 

  • 11:20Odpowiedzialność cywilnoprawna członków zarządu

    • Anna Wojciechowska,  LL.M., radca prawny, partner, WKB Wierciński Kwieciński Baehr
    • Igor Socha,  adwokat, senior associate, WKB Wierciński Kwieciński Baehr
    • podstawy prawne, rodzaje i przesłanki odpowiedzialności cywilnej
    • szczegółowe zasady odpowiedzialności cywilnej członków zarządu – wobec spółki, wierzycieli spółki i osób trzecich
    • przesłanki wyłączające odpowiedzialność
    • zagadnienie należytej staranności wynikającej z zawodowego charakteru działalności członków zarządu
    • powództwo o naprawienie szkody wyrządzonej spółce (actio pro socio)
    • praktyczne wskazówki dotyczące zapobiegania odpowiedzialności cywilnej członków zarządu
  • 12:20Odpowiedzialność karna członków zarządu

    • Michał Babicz,  adwokat, wspólnik, szef działu postępowań spornych, Filipiak Babicz Legal
    • znaczenie świadomości prawno – karnej członków zarządu dla efektywnego prowadzenia biznesu
    • podstawa prawna odpowiedzialności karnej członków zarządu - typowe przestępstwa i wykroczenia menedżerskie w prawie karnym, KSH, ustawie o rachunkowości
    • środki zapobiegawcze stosowane przez sądy i organy ścigania w sprawach gospodarczych
    • orzekanie kar i środków karnych wobec sprawców przestępstw gospodarczych
    • formy minimalizacji ryzyka odpowiedzialności karnej – uwagi praktyczne
  • 13:20Lunch

  • 14:00Odpowiedzialność administracyjno – karna członków organów spółek kapitałowych

    • Łukasz Chmielniak,  adwokat, partner, Chmielniak Adwokaci
    • charakterystyka odpowiedzialności administracyjno – karnej
    • przesłanki odpowiedzialności administracyjno – karnej
    • obrona przed odpowiedzialnością administracyjno – karną
    • orzecznictwo w sprawach administracyjno – karnych – specyfika oraz praktyka orzecznicza
  • 15:00PANEL DYSKUSYJNY - Odpowiedzialność zarządów i rad nadzorczych

    • ,  Moderator: Piotr Rybicki, biegły rewident, zawodowy członek rad nadzorczych, ekspert portalu, NadzorKorporacyjny.pl
    • Katarzyna Szwarc,  wiceprzewodnicząca rady nadzorczej, CD PROJEKT S.A.
    • Marcin Jadczyk,  prezes zarządu, SOR-DREW S.A.
    • dr Michał Rogatko,  wiceprzewodniczący rady nadzorczej, Mostostal Zabrze S.A.
    • Zbigniew Błaszczyk,  członek rad nadzorczych, doradca podatkowy
    • odpowiedzialność karna, cywilna, skarbowa i... o czym musi jeszcze pamiętać członek zarządu i rady nadzorczej?
    • w jaki sposób dbam o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich?
    • dywersyfikacja ryzyka w praktyce
    • odpowiedzialność zarządu i rady nadzorczej - różnice i podobieństwa
  • 16:00Zakończenie 1 dnia konferencji

  • 08:30Rejestracja uczestników, powitalna kawa

  • 08:55Oficjalne powitanie uczestników, rozpoczęcie

    • ,  Magdalena Sokulska, project manager, Puls Biznesu
  • 09:00Postępowanie menedżera na wypadek kontroli, przesłuchania i aresztowania - czyli jak sobie z tym poradzić?

    • Robert Gniezdzia,  radca prawny, RGN Legal
    • kontrola w przedsiębiorstwie – co zrobić, aby czuć się bezpiecznie?
    • przesłuchanie menedżera w roli świadka – jak odpowiadać, aby nie zaszkodzić sobie ani firmie?
    • menedżer z zarzutami – proces stawiania zarzutów i obrony
    • prezes w areszcie – czy osobowość lidera na coś się przyda?
  • 10:00Kiedy zarząd MUSI złożyć wniosek o upadłość i co się stanie, jak tego nie zrobi?

    • dr Patryk Filipiak,  adwokat, doradca restrukturyzacyjny, starszy partner, Filipiak Babicz Legal
    • Rafał Kowalczyk,  adwokat, prawnik, Filipiak Babicz Legal
    • dr Przemysław Grobelny, CFA,  partner, CMT Advisory
    • kiedy spółka staje się niewypłacalna, a kiedy „tylko” zagrożona niewypłacalnością?
    • czym różni się przesłanka płynnościowa od zadłużeniowej?
    • jakie znaczenie ma wartość majątku przy ocenie niewypłacalności?
    • jak konkretnie zarząd powinien się zabezpieczyć na wypadek przyszłych roszczeń wierzycieli?
    • jakie są rodzaje odpowiedzialności za niezłożenie wniosku o upadłość w terminie? Czy grozi za to również kara pozbawienia wolności?
    • czy złożenie wniosku o wszczęcie restrukturyzacji wystarczy, aby uniknąć odpowiedzialności?
    • czy w razie niewypłacalności należy złożyć jednocześnie wniosek o upadłość i wniosek restrukturyzacyjny?
  • 11:00Przerwa na kawę oraz networking

    Zapraszamy na kawę, herbatę, przekąski i zachęcamy do nawiązywania nowych relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń z prelegentami i uczestnikami konferencji! 

  • 11:20Ochrona przedsiębiorstwa i osób nim zarządzających przed cyberzagrożeniami

    • Artur Piechocki,  radca prawny APLAW, prezes Sądu Polubownego ds. domen internetowych przy PIIT
    • przykłady incydentów z zakresu cyberbezpieczeństwa zagrażających przedsiębiorstwu
    • reakcja na incydent z zakresu cyberbezpieczeństwa wewnątrz firmy i w relacjach zewnętrznych, np. banki, PR
    • kontakt i współpraca z organami ścigania podczas incydentu
    • konsekwencje prawne wystąpienia incydentu w przedsiębiorstwie. Odpowiedzialność zarządu
  • 12:20Zasady zatrudniania i wynagradzania członków organów spółek kapitałowych

    • Monika Kolasińska,  radca prawny, dział prawa pracy, Sadkowski i Wspólnicy
    • zasady zatrudniania

    -przygotowanie i przeprowadzenie konkursu

    -charakter prawny aktu powołania

    -umowa o pracę

    -umowy cywilnoprawne

    • zasady wynagradzania

    -zasada swobody w kształtowaniu wynagrodzenia

    - wyjątki od zasady swobody w kształtowaniu wynagrodzenia

    • odpowiedzialność karna w sprawach z zakresu prawa pracy
  • 13:20Lunch

  • 14:00Ubezpieczenia D&O

    • Jan Linke,  radca prawny, partner, prezes zarządu, Kancelaria Radców Prawnych Linke Kulicki
    • charakter ubezpieczenia OC członków organów spółki kapitałowej
    • ubezpieczenie OC a zasada dobrej praktyki spółek
    • zakres informacji udostępnianych towarzystwu ubezpieczeniowemu wraz z wnioskiem o polisy D&O
    • zdarzenia objęte ochroną w ubezpieczeniu OC
    • problematyka czasowego działania polisy
    • koszty ubezpieczenia D&O
  • 14:45Odpowiedzialność karno-skarbowa członków zarządu spółek kapitałowych - case study

    • Michał Zdyb,  partner zarządzający, doradca podatkowy, Kancelaria doradztwa podatkowego TAXWISE
    • członek zarządu – osoba zajmująca się sprawami gospodarczymi innego podmiotu
    • przesłanki odpowiedzialności karnej skarbowej
    • okoliczności wyłączające odpowiedzialność karną skarbową
    • zaniechanie karalności: czynny żal, dobrowolne poddanie się odpowiedzialności, korekta deklaracji
  • 15:45Odpowiedzialność członków zarządu na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej

    • Michał Zdyb,  partner zarządzający, doradca podatkowy, Kancelaria doradztwa podatkowego TAXWISE
    • rodzaje zobowiązań objętych dyspozycją przepisów Ordynacji podatkowej
    • rzesłanki powstania odpowiedzialności członka zarządu
    • odpowiedzialność na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, a odpowiedzialność wynikająca z innych przepisów
  • 16:45Zakończenie konferencji

Michał Babicz

Michał Babicz

adwokat, wspólnik, szef działu postępowań spornych, Filipiak Babicz Legal

Prawnik procesualista z ponad 10-letnimi doświadczeniem. Założyciel FILIPIAKBABICZ Kancelaria Prawna. Szef praktyki postępowań spornych. Nadzoruje i prowadzi interdyscyplinarne, międzynarodowe projekty obejmujące swoim zakresem prawo karne gospodarcze, karne skarbowe, a także regulacje prawne dotyczące przestępstw rynków finansowych (Forex), obrotu papierami wartościowymi (GPW, New Connect), przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, jak również cyberprzestępczości. Reprezentuje i zabezpiecza interesy korporacji, instytucji finansowych, przedsiębiorców, kadry zarządzającej (managerów), profesjonalistów rynków regulowanych (maklerów, brokerów, doradców finansowych), inwestorów, członków zarządu, dyrektorów zarządzających - występujących w postępowaniach karnych jako świadkowie, a często także jako pokrzywdzeni (następnie oskarżyciele posiłkowi). Osobiście staje po stronie Klientów w tego rodzaju sprawach również jako obrońca. Ukończył aplikację adwokacką w Wielkopolskiej Izbie Adwokackie. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbył także roczne studia prawnicze na Uniwersytecie we Florencji. Posługuje się językiem angielskim i włoskim. Prawnik Lider w PL w kategorii „Prawo karne dla biznesu” wg Rankingu Kancelarii Prawniczych Rzeczpospolitej 2019.

Zbigniew Błaszczyk

Zbigniew Błaszczyk

członek rad nadzorczych, doradca podatkowy

członek rad nadzorczych od 1999 roku. M.in.: ZPC „WELDORO” sp. z o.o. – Skarb Państwa, przewodniczący, najdłużej w BOMAR S.A. (przewodniczący w latach 2008-2016), w spółce rynku NC - HEFAL S.A. (przewodniczący 2010-2011), ostatnio, 2017-2022, w spółkach komunalnych: „Nemo – Wodny Świat Dąbrowa Górnicza” Sp. z o.o., PM MZUM.PL S.A. W latach 2004 – 2015 uczestnik Polskiego Instytutu Dyrektorów i od 2007 roku kandydat na niezależnego członka rad nadzorczych Korpusu PID i Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych. Członek kapituły wyróżnienia Człowiek Corporate Governance, od pierwszej edycji. Biegły sądowy z zakresu podatków i finansów publicznych w okręgu Sądu Okręgowego w Katowicach, od 2003 r., biegły rzeczoznawca w dziedzinie doradztwa podatkowego ds. wyceny szkód na rzecz ubezpieczycieli – grupy WARTA S.A., od 2004, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego, 2014 - 2022. Doradca podatkowy, wpis 00129, magister inżynier ekonomiki rolnictwa (Uniwersytet Rolniczy w Krakowie), absolwent podyplomowych studiów podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz podyplomowych studiów w zakresie rachunkowości w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Łukasz Chmielniak

Łukasz Chmielniak

adwokat, partner, Chmielniak Adwokaci

Specjalizuje się w sprawach karnych gospodarczych i w sprawach karnych skarbowych, a także w sporach regulacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw karuzelowych, korupcyjnych, oszustw niegospodarności, a także deliktów administracyjnych na rynkach kapitałowych. Reprezentuje klientów w procesach karnych w charakterze obrońcy, jak również w charakterze pełnomocnika oskarżycieli posiłkowych. Oprócz aktywności procesowej zajmuje się również prowadzeniem szkoleń dla menedżerów, audytów wewnętrznych oraz tworzeniem procedur minimalizujących ryzyka karnoprawne w przedsiębiorstwach. Jest autorem licznych artykułów i komentarzy prasowych z zakresu prawa karnego gospodarczego i skarbowego. Doktorant na Uniwersytecie Warszawskim. Przewodniczący Sekcji Prawa i Postępowania Karnego przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Katowicach.

Patryk Filipiak

dr Patryk Filipiak

adwokat, doradca restrukturyzacyjny, starszy partner, Filipiak Babicz Legal

Prezes zarządu oraz założyciel Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja S.A. Doradca restrukturyzacyjny (nr licencji 624). Ekspert w dziedzinie prawa upadłościowego i restrukturyzacji, fuzji i przejęć (M&A) oraz prawa spółek handlowych. Wspó­ł­twó­r­ca no­­we­­go Pra­­wa Re­­stru­k­tu­­ry­­za­­cy­j­ne­­go. Za pra­ce le­gi­sla­cyj­ne w tym przedmio­cie zo­stał odz­na­­czo­­ny me­­da­­lem Ministra Sprawiedliwości za za­­słu­­gi dla wy­­mia­­ru spra­­wie­­dli­­wo­­­ści. Ek­spert Ban­ku Świa­to­we­go w zakresie prawa upadłościowego. Członek Ze­­spo­­łu Mi­­ni­­stra Go­­spo­­da­r­ki ds. Pra­­wa Go­­spo­­da­r­cze­­go. W latach 2012 – 2015 ekspert w Ze­­spole Mi­­ni­­stra Spra­­wie­­dli­­wo­­­ści ds. No­­we­­li­­za­­cji Pra­­wa Upa­­dło­­­ścio­­we­­go i Na­­pra­w­cze­­go. Członek mię­­dzy­­na­­ro­do­­we­­go sto­­wa­­rzy­­sze­­nia spe­­cja­­li­­stów za­j­mu­­ją­­cych się upa­­dło­­­ścią i re­­stru­k­tu­­ry­­za­­cją przed­się­­biorstw INSOL EUROPE. Członek Stowarzyszenia Praktyków restrukturyzacji oraz Sekcji Upadłościowej Instytutu Allerhanda. W 2015 roku został nagrodzony medalem LEX VERITAS IUSTITIA Ministra Sprawiedliwości „Zasłużony dla wymiaru sprawiedliwości” za prace w Zespole Prawa Upadłościowego i Naprawczego. Nagrodzony przez Okręgową Radę Adwokacką w Poznaniu za najlepszy wynik na egzaminie adwokackim w 2010 roku. W tym samym roku zdał egzamin dla osób ubiegających się o licencję doradcy restrukturyzacyjnego.

Robert Gniezdzia

Robert Gniezdzia

radca prawny, RGN Legal

Radca prawny i menedżer prowadzący kancelarię RGN Legal, która pomaga przedsiębiorcom i członkom zarządów minimalizować ryzyka prawne związane z zajmowanymi funkcjami. Wspiera wspólników i zarządy w sporach korporacyjnych a także doradza klientom instytucjonalnym z zakresie projektowania optymalnych procedur compliance. Występuje w sprawach karnych gospodarczych, karnych skarbowych oraz w postępowaniach gospodarczych. Autor licznych komentarzy i wystąpień publicznych z obszaru prawa karnego i compliance, w szczególności poświęconych problematyce przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz ochrony sygnalistów. Wpisany na listę radców prawnych OIRP w Warszawie. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu bankowości i finansów. Ukończył także studia Executive MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.

Przemysław Grobelny, CFA

dr Przemysław Grobelny, CFA

partner, CMT Advisory

Odpowiada za obszar finansów przedsiębiorstw, współpracę z instytucjami finansowymi oraz transakcje M&A. Wspiera przedsiębiorców m.in. w planowaniu finansowym, wycenach kluczowych aktywów, wdrażaniu systemów nadzorczych i planów naprawczych, sporządzaniu opinii eksperckich na potrzeby sporów sądowych i arbitrażowych. Zapewnia również doradztwo finansowe w postępowaniach restrukturyzacyjnych. Wykształcenie zdobywał na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz na Athens University of Economics and Business. Doktor nauk o finansach od 2018 roku oraz posiadacz prestiżowego, międzynarodowego tytułu zawodowego biegłego analityka finansowego – CFA (Chartered Financial Analyst).

Marcin Jadczyk

Marcin Jadczyk

prezes zarządu, SOR-DREW S.A.

Swoją działalność rozpoczynał w mediach. Obecnie zarządza przedsiębiorstwem produkcyjnym i współpracuje z klientami korporacyjnymi w kraju i zagranicą. Absolwent Politechniki Śląskiej, który obecnie poszerza swoją wiedzę na kursie EMBA organizowanym przez Szkołę Biznesu Politechniki Warszawskiej. Specjalizuje się w zarządzaniu firmami rodzinnymi, zagadnieniami sukcesji i realizacją strategii rozwojowych w zakresie sprzedaży i produkcji. W roku 2013 uczestniczył w jednym z największych przekształceń działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną w spółkę akcyjną. Doskonale rozumie i wdraża wymagania i standardy w zakresie kooperacji z klientami korporacyjnymi.

Piotr Kleszczyński

Piotr Kleszczyński

radca prawny, Xella Polska sp. z o.o.

Specjalizuje się w prawie spółek handlowych, doradztwie transakcyjnym oraz kontraktach handlowych. Posiada 14 letnie doświadczenie zawodowe, które zdobywał w polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych oraz jako prawnik in-house. Od 2018 r. jest Dyrektorem Działu Prawnego Xella Polska. Jego kariera zawodowa w dużej mierze związana jest z doradztwem korporacyjnym oraz obsługą grup spółek, reprezentujących różne branże, w tym energetyczną, paliwową, logistyczną, spożywczą, chemiczną i materiałów budowlanych. Brał udział w licznych projektach obejmujących wieloetapowe i złożone procesy reorganizacji dużych grup kapitałowych. Prowadził audyty prawne, wdrażał ład korporacyjny, doradzał zarządom spółek oraz opiniował różne zagadnienia prawne związane z działalnością przedsiębiorstw. Uczestniczył w wielu badaniach due diligence oraz doradzał przy transakcjach M&A. Od 5 lat odpowiada za pełną obsługę prawną Xella oraz doradza w zagadnieniach prawnych obejmujących różne obszary działalności spółki. Jestem absolwentem polsko-niemieckich studiów prawniczych na Uniwersytecie Europejskim Viadrina.

Monika Kolasińska

Monika Kolasińska

radca prawny, dział prawa pracy, Sadkowski i Wspólnicy

Specjalizuje się w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w negocjowaniu i opracowywaniu projektów umów o pracę i umów cywilnoprawnych dotyczących zatrudnienia, w tym kontraktów menadżerskich, umów zlecenia, b2b oraz dotyczących zatrudnienia pracowników tymczasowych. Opracowuje strategie i dokumenty związane z restrukturyzacją zatrudnienia oraz wprowadzaniem zmian w wewnątrzzakładowych źródłach prawa pracy, w szczególności opracowuje projekty regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, polityk antymobbingowych i kodeksów dobrych praktyk, regulaminów pracy zdalnej i hybrydowej. Wspiera Klientów w podejmowaniu bieżących decyzji dotyczących obszaru prawa pracy: przeprowadza audyty prawidłowości stosowanych w firmie form zatrudnienia pracowników, pomaga dobierać odpowiednie systemy i sposoby organizacji czasu pracy, adekwatne do potrzeb pracodawcy, z ramienia pracodawców uczestniczy w spotkaniach związanych z trudnymi zwolnieniami pracowników. Prowadzi bieżącą obsługę prawną agencji zatrudnienia i pracodawców użytkowników oraz firm świadczących usługi na zasadzie outsourcingu i korzystających z usług takich firm. Reprezentuje Klientów w licznych sporach przed sądami powszechnymi w sprawach z zakresu prawa pracy, a także doradza pracodawcom w trakcie kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Prowadzi otwarte i zamknięte szkolenia z zakresu prawa pracy oraz opracowuje ich autorskie programy. Autorka licznych artykułów prasowych o tematyce związanej z prawem pracy. Wyróżniona w Rankingu The Legal500 w latach 2017, 2018, 2021 i 2022 jako prawnik specjalizujący się w prawie pracy.

Rafał Kowalczyk

Rafał Kowalczyk

adwokat, prawnik, Filipiak Babicz Legal

Specjalizuje się w restrukturyzacji zadłużenia podmiotów gospodarczych, ochronie praw wierzycieli oraz w prawie procesowym cywilnym i gospodarczym. Posiada doświadczenie w praktyce prawa insolwencyjnego, jak również obrotu nieruchomościami. Współautor komentarza praktycznego do Prawa restrukturyzacyjnego oraz publikacji z zakresu ochrony pauliańskiej. Ma doświadczenie w reprezentowaniu klientów w procesach cywilnych i gospodarczych. Autor i współautor publikacji z dziedziny prawa restrukturyzacyjnego, upadłościowego i cywilnego. Prelegent na szkoleniach i konferencjach z zakresu procedury cywilnej, postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego oraz ochrony wierzyciela w razie niewypłacalności dłużnika. Nagrodzony przez Okręgową Radę Adwokacką w Poznaniu za wynik na egzaminie adwokackim w 2019 roku.

Jan Linke

Jan Linke

radca prawny, partner, prezes zarządu, Kancelaria Radców Prawnych Linke Kulicki

Prezes zarządu Kancelarii Radców Prawnych Linke Kulicki Sp.p., radca prawny specjalizujący się w szeroko rozumianym prawie dla biznesu ze szczególnym zamiłowaniem do materii ładu korporacyjnego (corporate governance). W latach 2012-2021 związany z Grupą Aviva, gdzie odpowiadał między innymi za obsługę prawno-korporacyjną Grupy Aviva, a także zasiadał w zarządzie Aviva PTE. W ramach pracy w Aviva był również oddelegowany do pracy w centrali firmy w Londynie do zespołu prawnego M&A. Wcześniej pracował również między innymi w departamencie prawnym w grupie Nationale-Nederlanden. Członek zespołu eksperckiego ds. zwiększania efektywności rad nadzorczych w ramach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Współautor przepisów KSH usprawniających zdalne posiedzenia organów spółek kapitałowych, które weszły w życie wraz z tzw. pierwszą „tarczą” podczas pandemii COVID-19. W ramach Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie zasiada w Komisji ds. wykonywania zawodu.

Artur Piechocki

Artur Piechocki

radca prawny APLAW, prezes Sądu Polubownego ds. domen internetowych przy PIIT

Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej i przemysłowej, prawie technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych (ICT), ochronie danych i prywatności oraz cyberbezpieczeństwie. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu audytów prawnych i doradztwie prawnym na rzecz spółek polskich i międzynarodowych, głównie z sektora IT, telekomunikacji i mediów. Przez wiele lat pracował jako Doradca ds. prawnych i polityki domenowej rejestru PL w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), reprezentując Rejestr w Polsce i w organizacjach międzynarodowych. Ekspert Ministerstwa Cyfryzacji w pracach legislacyjnych trzech grup roboczych: ds. Internetu Rzeczy (IoT), Cyberbezpieczeństwa oraz Sztucznej Inteligencji (AI). Współtwórca orzecznictwa domenowego w Sądzie Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG). Jest ekspertem Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (European Network and Information Security Agency (ENISA) w zakresie doradztwa regulacyjnego, ochrony prywatności i danych osobowych. Ekspert EU CyberNet w zakresie cyberbezpieczeństwa. Współpracuje również z Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) oraz Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO), a w przeszłości Council of European National Top Level Domain Registries (CENTR). Był także uczestnikiem spotkań Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU). Jest członkiem International Association of Privacy Professionals (IAPP). Wykładowca w Szkole IT/TMT Centrum IP im. H. Grocjusza w Warszawie. Pełni rolę Chapter Chair na rynek polski z ramienia PrivacyConnect. Członek kolegium redakcyjnego Prawa Nowych Technologii C.H. Beck. Odpowiada za sekcję Cyberbezpieczeństwa w Stowarzyszeniu Prawa Nowych Technologii. Rekomendowany przez Media Law International w dziedzinie prawa mediów, telekomunikacji i Internetu, a także przez Legal 500 EMEA w obszarze TMT oraz Data Privacy & Data Protection. Otrzymał wyróżnienie w rankingu kancelarii prawniczych "Rzeczpospolitej" 2022 w dziedzinie Cyberbezpieczeństwo.

Michał Rogatko

dr Michał Rogatko

wiceprzewodniczący rady nadzorczej, Mostostal Zabrze S.A.

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Ukończył SGH (Wydział Handlu zagranicznego i studia doktoranckie) oraz Akademię Leona Koźmińskiego (CSR. Cele zrównoważonego rozwoju w strategii firmy), a także podyplomowe kursy w Stockholm School of Economics (zarządzanie) oraz w Churchill College w Cambridge (handel międzynarodowy). Posiada ponad 20-letnie doświadczenie menedżerskie zdobyte w różnorodnych branżach na stanowiskach związanych ze sprzedażą, marketingiem i komunikacją, również na stanowiskach w zarządach spółek. Ma ponad 10-letnie doświadczenie w zakresie nadzoru korporacyjnego w kilkunastu radach nadzorczych spółek giełdowych i niegiełdowych. W tym obszarze publikował prace naukowe, obronił pracę doktorską i wydał drukiem monografię. Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych. Prowadzi zajęcia konwersatoryjne i wykłady w dziedzinie zarządzania strategicznego, analiz strategicznych i nadzoru korporacyjnego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i w Collegium Civitas.

Piotr Rybicki

Piotr Rybicki

biegły rewident, zawodowy członek rad nadzorczych, ekspert portalu, NadzorKorporacyjny.pl

Od ponad 20 lat związany z rynkiem kapitałowym. Aktywny członek rad nadzorczych i komitetów audytów w spółkach rodzinnych i prywatnych, notowanych na giełdzie papierów wartościowych, czy też z udziałem Skarbu Państwa oraz spółek komunalnych. Praktyk zarządzania finansami. Biegły rewident. Członek Zespołu eksperckiego do spraw zwiększenia efektywności rad nadzorczych Komisji do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Członek stowarzyszeń i organizacji biznesowych, m.in. wieloletni wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Członek Kapituły Nagrody Dyrektor Finansowy Roku. Autor licznych publikacji, analiz branżowych i komentarzy medialnych z obszarów zarządzania, finansów, rachunkowości i nadzoru właścicielskiego. Wykładowca specjalistycznych kursów i szkoleń z finansów i rachunkowości, a także ekspert na kursach przygotowawczych do egzaminu na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Panelista kluczowych branżowych konferencji i spotkań biznesowych i związanych z rynkiem kapitałowym. Inicjator oraz współorganizator największego w Polsce projektu propagującego standardy właścicielskie – „Konferencja Rada Nadzorcza” i corocznego wyróżnienia „Człowiek Corporate Governance”. Fundator i ekspert portalu NadzorKorporacyjny.pl.

Igor Socha

Igor Socha

adwokat, senior associate, WKB Wierciński Kwieciński Baehr

Członek zespołu prawa spółek i ładu korporacyjnego oraz German Desk. Specjalizuje się w prawie spółek handlowych i prawie umów gospodarczych. Doradza przy transakcjach nabycia oraz zbycia udziałów, akcji i przedsiębiorstw, projektach inwestycyjnych, zakładaniu i likwidacji spółek, zmianach ich struktury kapitałowej, jak również przy procesach łączenia, podziału i przekształcenia spółek. Bierze również udział w projektach z udziałem klientów niemieckojęzycznych. Posiada duże doświadczenie w audytach korporacyjnych spółek oraz obsłudze korporacyjnej, w tym w sporządzaniu opinii prawnych na rzecz spółek prywatnych i publicznych. Autor publikacji naukowych z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego i handlowego. Doktorant w Katedrze Prawa Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi zajęcia z prawa spółek dla studentów prawa.

Katarzyna Szwarc

Katarzyna Szwarc

wiceprzewodnicząca rady nadzorczej, CD PROJEKT S.A.

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (summa cum laudae) oraz IESE Business School University of Navarra – Advanced Management Program. Radca Prawny wpisany na listę Radców Prawnych prowadzoną przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie. Działalność zawodową rozpoczynała w Grupie Kapitałowej Mennicy Polskiej S.A. sprawując zadania nadzoru właścicielskiego nad spółkami zależnymi oraz świadcząc usługi obsługi korporacyjnej na rzecz organów Mennicy Polskiej S.A. oraz spółek zależnych. Od lat pełni liczne funkcje w radach nadzorczych spółek publicznych i niepublicznych, w tym: pełniła funkcję Sekretarza Rady Nadzorczej Centrum Nowoczesnych Technologii S.A. z siedzibą w Sosnowcu (dawniej Energopol Południe S.A.), Członka Rady Nadzorczej w Funduszu Inwestycji Polskich Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie, Przewodniczącej Rady Nadzorczej oraz Członka Komitetu Audytu SOHO Development S.A. z siedzibą w Warszawie. Aktualnie: Przewodnicząca Rady Nadzorczej CD Projekt S.A. z siedzibą w Warszawie, Przewodnicząca Rady Nadzorczej NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu, Przewodnicząca Rady Nadzorczej Rockbridge Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie.

Karol Maciej Szymański

Karol Maciej Szymański

partner zarządzający, RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci

Ekspert skoncentrowany na praktycznych aspektach prawa handlowego, prawa rynku kapitałowego oraz sporach korporacyjnych. Posiada przyznawany przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. tytuł Certyfikowanego Doradcy w Alternatywnym Systemie Obrotu o nr 9/2014. Recommended Lawyer by Legal 500 EMEA 2021 w obszarze Private Client. Ekspert Zespołu do spraw zwiększenia efektywności rad nadzorczych oraz Zespołu do spraw prawa koncernowego wchodzących w skład Komisji do spraw reformy nadzoru właścicielskiego powołanej przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. Współautor nowelizacji Kodeksu spółek handlowych z 2020 r. w zakresie zdalnych posiedzeń rad nadzorczych i zarządów oraz e-zgromadzeń właścicielskich. Współautor projektu tzw. dużej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych z 2020 r. dot. prawa grup spółek („holdingowego”) oraz poprawy efektywności rad nadzorczych. Doradza przy transakcjach dokonywanych w ramach rynku publicznego, wrogich oraz przyjaznych przejęciach. Uczestnik wielu projektów reorganizacyjnych związanych ze zmianą schematów funkcjonowania rozbudowanych grup kapitałowych, w których istotne pozycje zajmowały spółki publiczne. Od lat piastuje funkcje członka rad nadzorczych (w tym komitetu audytu) emitentów papierów wartościowych dopuszczonych lub wprowadzonych do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., zajmujących się działalnością gospodarczą z zakresu różnych branż. Pełnił funkcję członka Zarządu (interim managera) w podmiocie dominującym międzynarodowej grupy kapitałowej z branży zarządzania zasobami ludzkimi o rocznych przychodach w wysokości ok. 0,5 mld zł. Autor, a także współautor, publikacji poświęconych praktycznym aspektom prawa gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa rynku kapitałowego. Wykładowca podczas wielu konferencji i seminariów poświęconych prawu gospodarczemu.

Anna Wojciechowska

Anna Wojciechowska

LL.M., radca prawny, partner, WKB Wierciński Kwieciński Baehr

Kieruje praktyką prawa spółek i ładu korporacyjnego oraz zespołem German Desk. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu prawa spółek oraz fuzji i przejęć, między innymi na rzecz klientów niemieckojęzycznych. Jej praktyka obejmuje bieżącą obsługę korporacyjną spółek prawa handlowego, w tym także spółek publicznych. Posiada rozległe doświadczenie w doradztwie przy transakcjach nabywania udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz restrukturyzacjach spółek, w tym w procesach łączenia, podziału i przekształcenia spółek prawa handlowego. Współautorka licznych opinii prawnych z zakresu prawa spółek i ładu korporacyjnego, prowadzi lub nadzoruje doradztwo korporacyjne na rzecz spółek z różnych sektorów.

Michał Zdyb

Michał Zdyb

partner zarządzający, doradca podatkowy, Kancelaria doradztwa podatkowego TAXWISE

Zarządza kancelarią doradztwa podatkowego TAXWISE. Doradca podatkowy - nr wpisu 11424. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Posiada 19 lat doświadczenia zawodowego. Autor wielu publikacji prasowych o tematyce podatkowej, w tym dwóch pozycji książkowych wydanych przez wydawnictwo Difin. Doświadczony trener oraz wykładowca akademicki. Aktywny bloger podatkowy, pasjonat historii oraz filozofii prawa podatkowego. W codziennej pracy przyświeca mu maksyma autorstwa słynnego amerykańskiego sędziego i filozofa prawa Learned Hand - „Każdy może tak zorganizować swoje sprawy, aby jego podatki były jak najniższe. Nikt nie jest zobowiązany do płacenia wyższych podatków niż wymaga tego prawo. Nie można tego żądać w imię moralności. Nie ma patriotycznego obowiązku płacenia podatków według najwyższej stawki”.

Nie mamy jeszcze partnerów przy tym wydarzeniu. Chcesz nim zostać?
Napisz do nas na adres [email protected]

Opiekun merytoryczny:

Magdalena Sokulska

Magdalena Sokulska

Project Manager

600 013 329

[email protected]

Współpraca:

Mateusz Stempak

Mateusz Stempak

Marketing Manager

600 013 355

[email protected]

Odpowiedzialność członków zarządu

Wstęp bezpłatny

Odpowiedzialność członków zarządu

Wstęp bezpłatny

Odpowiedzialność członków zarządu

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział

Odpowiedzialność członków zarządu

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział
  •  Konferencja
  •   ‑ 
  •  Warszawa