Skuteczne procedury antykorupcyjne pomogą ograniczyć ryzyko wysokich kar

Wraz z wejściem w życie Ustawy o jawności życia publicznego część przedsiębiorców objęta zostanie szeregiem obowiązków związanych z przeciwdziałaniem korupcji.

Wraz z wejściem w życie Ustawy o jawności życia publicznego część przedsiębiorców objęta zostanie szeregiem obowiązków związanych z przeciwdziałaniem korupcji. Niezwykle istotnym wymogiem będzie konieczność stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych oraz zapewnienie ich skuteczności i braku pozorności. Niedopełnienie tego obowiązku skutkować może nałożeniem na przedsiębiorcę kary pieniężnej od 10 000 zł do 10 000 000 zł.

Paweł Dudojc
Paweł Dudojc

Stosowanie procedur antykorupcyjnych – od czego zacząć?

Obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych ma na celu przeciwdziałanie przypadkom dokonywania przez osoby działające w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy przestępstw korupcyjnych (wskazanych w projekcie Ustawy o jawności życia publicznego). Projektodawca sygnalizuje, w jaki sposób należy rozumieć stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych oraz określa cel, do jakiego powinna dążyć organizacja. Jednocześnie pozostawia pewną swobodę doboru środków służących do realizacji tego celu.

Wniosek taki wynika z faktu, iż stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych na mocy projektu ustawy oznacza podejmowanie środków organizacyjnych, kadrowych i technicznych mających na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełniania przestępstw korupcyjnych.

Autorzy projektu określają, że zakres wyżej wskazanych środków powinien obejmować:

• niedopuszczanie do tworzenia mechanizmów służących do finansowania działań korupcyjnych,

• zapoznawanie osób zatrudnianych przed przedsiębiorcę z zasadami odpowiedzialności karnej za przestępstwa korupcyjne określone w projekcie ustawy,

• umieszczanie klauzul antykorupcyjnych w umowach, opracowanie i wdrożenie kodeksu antykorupcyjnego,

• określenie i wdrożenie wewnętrznej procedury i wytycznych otrzymywania prezentów i innych korzyści przez pracowników,

• niepodejmowanie decyzji w oparciu o działania korupcyjne, opracowanie i wdrożenie procedur informowania właściwych organów przedsiębiorcy o propozycjach korupcyjnych oraz procedury whistleblowingu.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak łatwo zauważyć, zakres obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę jest szeroki, przy czym wyraźnego zaznaczenia wymaga, że wskazany katalog środków nie ma charakteru zamkniętego. W praktyce oznacza to, iż środki te powinny być traktowane jako podstawowe działania zmierzające do osiągnięcia celu omawianej regulacji. Nie gwarantują one jednak jego osiągnięcia.

Co łączy projekt ustawy z RODO?

Otwarty charakter wskazanego powyżej katalogu środków wprowadza element swobody w zakresie doboru dodatkowych środków, ponad niezbędne minimum wskazane w projekcie ustawy. Dodatkowe środki mogą okazać się konieczne do osiągnięcia ustawowego celu, a to z uwagi na szczególne ryzyko generowane przez rodzaj działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę. W tym kontekście warto wskazać, że nie tylko niestosowanie procedur antykorupcyjnych skutkować może nałożeniem na przedsiębiorcę kary pieniężnej. Tej samej karze podlegać będzie mógł przedsiębiorca, który nie opracował wewnętrznych procedur antykorupcyjnych lub gdy stosowane przez niego wewnętrzne procedury antykorupcyjne uznane zostaną za pozorne bądź nieskuteczne. W konsekwencji, ewentualny zarzut pozorności lub nieskuteczności procedur oparty może zostać na czynnikach korupcjogennych specyficznych dla danego rodzaju biznesu, których ograniczenie poprzez zastosowanie standardowych środków wymienionych wprost w projekcie ustawy może okazać się niewystarczające do wykazania właściwym organom skuteczności oraz braku pozorności stosowanych wewnętrznych procedur antykorupcyjnych.

W interesie osoby prowadzącej działalność gospodarczą będzie więc określenie rzeczywistych obszarów generujących ryzyko korupcji w organizacji w taki sposób, aby efektywnie pokrywały one obszary działalności zagrożone korupcją. W praktyce więc projekt ustawy wymaga stosowania przez przedsiębiorców tzw. risk based approach – podejścia znanego z aktów prawnych, takich jak RODO lub ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zakładającego identyfikowanie obszarów ryzyka oraz stosowania środków zaradczych adekwatnych do zidentyfikowanego ryzyka.

Jak można zarządzić ryzykiem korupcji?

W celu zarządzenia ryzykiem niedostosowania przedsiębiorcy do wymogów przyszłej ustawy o jawności życia publicznego konieczne będzie stworzenie w organizacji skutecznego oraz adekwatnego systemu compliance. Z kolei efektywne stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych wymagać będzie dogłębnej analizy ryzyka korupcji danej organizacji, a zasadą w każdej z nich powinno stać się swoiste „anticorrupion by design” oraz „anticorruption by default”.

Paweł Dudojc, senior consultant w zespole ryzyka regulacyjnego i compliance kancelarii prawnej Wierzbowski Eversheds Sutherland

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.