Kompetencje hybrydowe – jak rozwijać umiejętności „miękkie” w „twardej” pracy?

Przejście ze współpracy stacjonarnej na zdalną lub hybrydową wymaga nie tylko dostosowywania procesów biznesowych w firmach, ale także rozwijania inteligencji emocjonalnej, a coraz częściej również wsparcia H2H kluczowych menadżerów.

Hybrydowy model pracy pozostanie z nami na dłużej. Dane wskazują, że po wielomiesięcznym doświadczeniu pracy zdalnej pracownicy chcą wykorzystać to, co w niej najlepsze, dodając do tego zalety pracy stacjonarnej w biurze*. Dlatego warto porzucić myśl, że wrócimy do wspólnej pracy w biurze w stałych godzinach, a jednocześnie zadbać o rozwinięcie kompetencji przydatnych w hybrydowym modelu zarządzania i współpracy.

Zapotrzebowanie na kompetencje hybrydowe – trendy światowe

Z badań profesor Katy Börner, specjalizującej się w komunikacji na Uniwersytecie Indiana Bloomington, wynika, iż w ekonomii opartej na danych, zapotrzebowanie na „miękkie” socjalne umiejętności, jak współpraca zespołowa i komunikacja międzyludzka, będzie rosło wraz z zapotrzebowaniem na twarde dane i narzędzia**. Podobne wnioski płyną z badań firmy doradczej McKinsey – wg niej zapotrzebowanie na socjalne i emocjonalne umiejętności miękkie wzrośnie o 30% do 2030 roku, z równoległym wzrostem kompetencji twardych, powiązanych z nowymi technologiami***.

Sprawdź program konferencji online “Akademia Kobiet Menedżerek Przyszłości” >>

Czym są kompetencje twarde?

Kompetencje twarde to mierzalne umiejętności, które nabywamy w toku nauki - w szkole, na studiach, poprzez szkolenia, kursy, praktyki i staże bądź pracę zawodową. To zestaw wiedzy i umiejętności umożliwiających efektywne wykonywanie zadań m.in. na stanowisku pracy. Stopień ich opanowania zazwyczaj poświadczają dokumenty np. świadectwa, certyfikaty lub dyplomy.

Umiejętności „miękkie” czyli kompetencje „ludzkie”

W odróżnieniu od kompetencji twardych te miękkie trudniej precyzyjnie zmierzyć. Często nazywane są one także zdolnościami osobistymi, interpersonalnymi lub „ludzkimi”. Należą do nich m.in. umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji interpersonalnej, perswazji, prowadzenia konwersacji czy negocjacji, inteligencja emocjonalna w tym okazywanie empatii, czyli umiejętność wczucia się w położenie rozmówcy. Innymi słowy to umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujemy, integrujemy z innymi ludźmi czy też w jaki sposób organizujemy swoją pracę i pracę innych. Stopień ich opanowania ujawnia się dopiero „w praktyce” – podczas rozmów, konfrontacji z innymi osobami m.in. w sytuacjach stresujących. Warto pamiętać, że są one kluczowe szczególnie w przypadku osób na stanowiskach menadżerskich, gdyż chcąc efektywnie zarządzać, musimy powiększyć nasze zasoby o coś więcej niż tylko twardą wiedzę.

Małgorzata Warda, certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA.
Małgorzata Warda, certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA.

Inteligencja emocjonalna – kluczowy atrybut menadżera hybrydowego

Wśród kluczowych atrybutów nowoczesnego i skutecznego menadżera hybrydowego należy wyróżnić inteligencję emocjonalną.

Inteligencja emocjonalna (ang. Emotional Quotient – w skrócie EQ) występuje również pod nazwą „dojrzałość emocjonalna”. To nie tylko umiejętność zarządzania własnymi emocjami, ale przede wszystkim umiejętność odczytywania sygnałów płynących z mowy ciała i wsłuchania się w emocje – zarówno swoje, jak i innych osób, zrozumienie ich i podjęcie odpowiednich działań. To również zdolność do empatii – odczytywania emocji innych ludzi i wczucia się w położenie rozmówcy.

EQ idzie w parze z wysokimi kompetencjami społecznymi przydatnymi w zarządzaniu zespołem, łagodzeniu konfliktów czy motywowaniu innych do działania.

Jak trenować kompetencje miękkie?

Co zrobić, jeśli zauważyliśmy deficyty w obszarze kompetencji miękkich? Można je oczywiście rozwijać poprzez szkolenia, jednak w obecnej dynamicznej rzeczywistości biznesowej mogą być one niewystarczające. Skutecznym rozwiązaniem, które zyskuje na popularności również z Polsce, są procesy rozwojowe w modelu 1:1 – niezależne od szkoleń lub uzupełniające je. Do takich procesów należą m.in. coaching a od niedawna coraz większą popularnością cieszy się także mentoring. Pracując z doświadczonym mentorem biznesowym lub executive coachem możemy doskonalić umiejętności społeczne takie jak empatia, współpraca, przywództwo, feedback, perswazja czy asertywność. W ramach procesu możemy także popracować nad własną samooceną, motywacją czy samokontrolą.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak zadbać o skuteczność treningu?

Warunkiem sine qua non skuteczności procesów indywidualnych jest zbudowanie relacji opartej na zaufaniu pomiędzy osobą prowadzącą proces a podopiecznym, czyli coachee lub mentee. Dlatego poszukując wsparcia dla menadżera w organizacji warto rozważyć zewnętrznego mentora lub coacha, posiadającego przygotowanie merytoryczne do prowadzenia procesów rozwojowych poświadczonych certyfikacją lub akredytacją uznanej organizacji. Warto także zapytać o referencje z poprzednich procesów, a także kodeks etyczny i superwizje, którym podlegają profesjonaliści. Zaletą mentora, w odróżnieniu od coacha, jest jego relewantne dla procesu doświadczenie biznesowe, którym mentor może się podzielić z podopiecznym. Z uwagi na ten dodatkowy element mentoring bywa określany pojęciem „coaching+” i cieszy się coraz większą popularnością jako sposób na rozwój menadżerów w organizacjach.

Wsparcie H2H

Praca w modelu zdalnym lub hybrydowym, choć ma wiele zalet, może generować u niektórych pracowników, w tym u menadżerów na kluczowych stanowiskach, poczucie alienacji i osamotnienia w stawianiu czoła wyzwaniom. To także utrudnienia w zakresie nawiązywania kontaktów, budowania zaangażowania czy wymiany wiedzy w połączeniu ze zwiększonymi emocjami wynikającymi np. z niepewnej sytuacji ekonomicznej czy trudnościami osobistymi pracowników. Mogą one rzutować na efektywność pracy, a w zespole pracującym zdalnie trudniej je wychwycić. Tu także z pomocą może przyjść doświadczony mentor, który w razie potrzeby pomoże menadżerowi spojrzeć na jego wyzwania z innej perspektywy, podzieli się własnym doświadczeniem, a także zapewni wsparcie emocjonalne H2H czyli Human to Human.

Źródła:

* https://www.microsoft.com/en-us/worklab/work-trend-index/hybrid-work

** https://www.pnas.org/content/115/50/12630

*** https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/five-fifty-soft-skills-for-a-hard-world

O autorze:

Małgorzata Warda, EMBA - Certyfikowana międzynarodowo mentorka biznesowa European Mentoring & Coaching Council, akredytowany w Londynie executive coach, praktyk biznesu, wykładowca MBA. Mentorka biznesu w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet i Fundacji Liderek Biznesu. Ma ponad 25 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w obszarze sprzedaży i zarządzaniu zespołami na stanowiskach Dyrektora Handlowego i Generalnego. Wprowadziła na polski rynek szereg nowych marek i znanych innowacji – m.in. koncept kapsułkowy Nescafé Dolce Gusto, naczynia z odczepianą rączką Tefal Ingenio, blender Nutribullet. Wspiera menadżerów poprzez indywidualne procesy mentoringowe i coachingowe - najczęściej w obszarze rozwoju biznesu oraz budowania kompetencji przywódczych. Realizuje autorskie szkolenia, warsztaty i webinary biznesowe oraz wykłady MBA z obszaru leadershipu i rentownej sprzedaży. Klienci doceniają ją za umiejętność przekazywania wiedzy w oparciu o relewantne przykłady z biznesu. Jest autorką ponad 100 publikacji z obszaru leadershipu, mentoringu i rozwoju biznesu. Prowadzi firmę doradczo-szkoleniową Warda & Partners (www.wardateam.com), która niedawno została wyróżniona w międzynarodowym rankingu jako „Best International Business Mentoring & Consulting Firm – Poland”.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.