Rycerskie zasady robotyzacji procesów biznesowych

O konieczności robotyzacji procesów biznesowych z wykorzystaniem narzędzi klasy RPA (Robotic Process Automation) nie mówi już w czasie przyszłym.

O konieczności robotyzacji procesów biznesowych z wykorzystaniem narzędzi klasy RPA (Robotic Process Automation) nie mówi już w czasie przyszłym. W ciągu ostatnich dwóch lat zagościła ona w zdecydowanej większości dużych przedsiębiorstw działających w Polsce. Liderami wykorzystania RPA jest sektor finansowy (banki, ubezpieczyciele) oraz centra usług biznesowych (BPO/SSC).

prof. SGH Andrzej Sobczak
prof. SGH Andrzej Sobczak

Z perspektywy dalszej automatyzacji przedsiębiorstw kluczowa staje się obecnie – umiejętność budowy hybrydowego środowiska pracy, w którym ludzie i wdrożone w dużej skali (liczba robotów >100) boty programowe (roboty stworzone z wykorzystaniem rozwiązań RPA, ale również chatboty i voiceboty) pracują „ramię w ramię” – uzupełniając swoje możliwości i rekompensując słabe strony. Na przykład roboty świetnie sprawdzają się w realizacji żmudnych, powtarzalnych działań, zaś człowiek ciągle jest niezastąpiony w obsłudze sytuacji wyjątkowych, które będą miały zawsze miejsce w procesach realizowanych na masową skalę.

Budowa hybrydowego środowiska pracy jest bardzo nowym zagadnieniem, dlatego firmy mogą popełnić szereg błędów podczas prac nad tworzeniem takiego środowiska. Aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędów w ramach przedsięwzięcia badawczego „Strategie przedsiębiorstw w czasach automatyzacji/robotyzacji” realizowanego w Zakładzie Zarządzania IT Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przygotowany został zbiór 10 dobrych praktyk, które nazwano mianem „Rycerskiego Kodeksu Robotyzacji”. Odbiorcami kodeksu jest kadra menadżerska średniego i wyższego szczebla – i to po stronie biznesowej, a nie działów IT. Przyjmując powyższą nazwę dla tego zbioru zasad chciano bowiem podkreślić, że ich nadrzędnym celem jest wprowadzenie do firm dojrzałej kultury automatyzacji/robotyzacji procesów. Dopiero dzięki odpowiedniej kulturze możliwa jest zmiana optyki postrzegania robotyzacji – zamiast widzenia w robotyzacji narzędzia służącego głównie do redukcji kosztów traktowanie jej jako rozwiązania pozwalającego wdrażać innowacje cyfrowe i budować przewagę konkurencyjną.

Widać to już po sformułowaniu pierwszej zasady Kodeksu – „Automatyzacja procesów jest jednym ze sposobów realizacji celów strategicznych firmy (w tym poprawy Customer Experience), a nie tylko narzędziem zmniejszania kosztów. Znajduje to odzwierciedlenie w kluczowych wskaźnikach (KPI) definiowanych dla automatyzacji”. Inna zasada brzmi „Automatyzacja procesów traktowana jest jako zmiana biznesowa osadzona w odpowiednim kontekście kulturowym, a nie jako typowy projekt informatyczny. W szczególności wpływa na określenie właścicielstwa realizowanych prac”. Wreszcie 10 zasada brzmi „Automatyzacja procesów to maraton, w którym ciągle należy doskonalić zarówno procesy, jak i stosowane mechanizmy ich automatyzacji – pamiętając przy tym o kontekście etycznym podejmowanych działań”.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Z całym kodeksem (w wersji polskiej i angielskiej) można zapoznać się na stronie: https://robonomika.pl/kodeks. W codziennej działalności można go wykorzystać na kilka sposobów. Po pierwsze: może posłużyć jako benchmark prac realizowanych przez dana firmę w obszarze automatyzacji/robotyzacji – w kontekście dobrych praktyk rynkowych. Po drugie: Kodeks jest narzędziem ułatwiającym dyskusję wewnątrz organizacji na temat tego, jak dobrze zorganizować i przeprowadzić automatyzację. Wokół firm, które wdrażają automatyzację/robotyzację, a którym bliskie są zasady kodeksu rozpoczynamy budowę społeczności promującej dobre wzorce wdrożeń. Już teraz deklarację przestrzegania zasad Kodeksu zgłosiły takie firmy jak Discovery czy DSV.

Zagadnienie efektywnej budowy hybrydowego środowiska pracy – z wykorzystaniem zasad opisanych w Kodeksie – będzie tematem przewodnim mojego wystąpienia podczas styczniowej konferencji „Sztuczna inteligencja i robotyzacja procesów biznesowych”. Natomiast wszystkich zainteresowanych rozwojem kompetencji cyfrowych w biznesie (analityki danych, RPA, narzędzi low-code/no-code i AI) zapraszam już teraz do włączenia się do niekomercyjnej inicjatywy edukacyjnej cyfroweDNA.pl.

Prof. SGH, dr hab. Andrzej Sobczak, Kierownik Zakładu Zarządzani IT, SGH. Lider inicjatywy edukacyjnej cyfroweDNA.pl.

Spotkaj się z autorem podczas konferencji „Pulsu Biznesu” >>

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.