Prognozy dotyczące przyszłości branży windykacyjnej
Branża windykacyjna stoi w obliczu ogromnych zmian. Sztuczna inteligencja i automatyzacja zyskują na znaczeniu, automatyzując powtarzalne zadania i optymalizując strategie windykacyjne. To z kolei otwiera nowe możliwości dla firm, które chcą efektywnie odzyskiwać należności w erze cyfrowej.
W poniższym tekście przedstawiamy trendy, które będą kształtować przyszłość branży w opinii trzech ekspertów:
- Oskara Bednarskiego, Komornika sądowego, Kancelaria Komornika Sądowego Oskara Bednarskiego
- Grzegorza Skrobotowicza, Dyrektora Pionu Operacji / Radcy Prawnego, Kredyt Inkaso
- Kamila Świętczaka, CTO, Kambit.pl
Przyjrzymy się bliżej trendom kształtującym przyszłość windykacji, zmianom formy prowadzenia działań windykacyjnych, czy uregulowaniom prawnym wpływającym na rynek.

W ciągu ostatnich 5 lat jesteśmy świadkami postępującej cyfryzacji świata na niespotykaną dotąd skale. Wymusza ona na każdej branży, w tym branży windykacyjnej, zmianę w modelu prowadzenia biznesu i dostosowywanie się do oczekiwań rynku. W dobie nowoczesnych technologii nieuchronne wydaje się coraz głębsze wchodzenie w świat wirtualny, gdyż to właśnie tam znajduje się coraz więcej ośrodków naszego życia: społecznego, biznesowego czy kulturalnego. Zatem wydaje się, że powoli odchodzimy od fizycznych, materialnych sposobów egzekucji na rzecz poszukiwania i egzekwowania tego co niematerialne i dostępne jedynie w świecie wirtualnym, a posiada wartość w pieniądzu: waluty wirtualne, NFT, akcje.
Kolejnym, dosyć oczywistym krokiem dla branży windykacyjnej, jest coraz szersze zastosowanie technologii AI. Już dziś spotykamy się z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w takich aspektach jak poszukiwanie majątku dłużnika, agregowanie jego danych czy nawet prowadzenie rozmów z dłużnikiem. W tym miejscu jednak należy pamiętać, że jest to miecz obosieczny i to samo AI które za nas poprowadzi rozmowy z dłużnikiem będzie również narzędziem w rękach nierzetelnych kontrahentów chcących unikać zapłaty.

W mojej opinii należy wskazać na następujące trendy:
Wzrost rynku wierzytelności pierwotnych (NPL) i jednoczesna konsolidacja branży windykacji wtórnej (patrząc na obecną, wg. doniesień medialnych pogarszającą się sytuację finansową gospodarstw domowych - w perspektywie realny wzrost skali ich zadłużenia, w konsekwencji zwiększona podaż pakietów. Ponieważ konkurencja na rynku będzie mniejsza, oferowane pakiety powinny być tańsze i lepszej jakości).
Dalsza robotyzacja, zwiększenie zastosowania OCD i automatyzacja procesów operacyjnych/wykorzystanie AI (szczególnie w zakresie weryfikacji danych i raportowaniu, jako wsparcie dla pracowników) – nie tylko ułatwi windykację, ale także wymusi odpowiednią obsługę tych procesów (konieczność zatrudnienia po stronie IT i prawnej wysokospecjalizowanych (czyt. lepiej wynagradzanych) pracowników, zatem zmniejszenie zatrudnienia w zakresie niskowykwalifikowanej kadry niekoniecznie przedłoży się na zmniejszenie kosztów pracy).
Zmiana formy prowadzenia windykacji na „hybrydową” (nie tylko odzyskiwanie należności, ale również pomoc w oddłużaniu, edukowaniu dłużników, pomoc w budowaniu pozytywnego profilu zadłużonych np. poprzez wykorzystanie rejestrów/ BIGów (stworzenie dedykowanego rejestru/forum wymiany informacji) do informowaniu o spłacie zadłużenia, kredytowanie dłużników (udzielanie pożyczek, tj. przywracanie zadłużonych rynkowi finansowemu itp.)
Uregulowanie prawne rynku windykacji (ustawa o działalności windykacyjnej/ implementacja unijnej dyrektywy NPL).
Pro klienckość – otwartość na klienta – osobę zadłużoną, zwiększenie świadomości społecznej zwiększa nacisk na etyczne, zgodne z prawem prowadzenie windykacji i działań egzekucyjnych, zwiększenie zaangażowania compliance i wyspecjalizowanej obsługi prawnej

1. Większa samodzielność wierzycieli w procesie windykacji
Cyfrowe rozwiązania będą odgrywać coraz większą rolę w zarządzaniu wierzytelnościami. Umożliwią one wierzycielom na skuteczne i samodzielne prowadzenie windykacji polubownej, co znacząco obniży koszty i przyspieszy proces odzyskiwania należności.
2. Rozwój narzędzi do analizy predykcyjnej w monitoringu płatności
O ile nie pojawią się przepisy zakazujące stosowania modeli predykcyjnych to mogą one zrewolucjonizować ocenę ryzyka niewypłacalności kontrahentów i przewidywania przyszłych zachowań płatniczych – to z kolei umożliwi stosowanie prewencyjnych strategii windykacyjnych.
3. Integracja z technologią AI
Branża windykacyjna jak i cały fintech ulegnie transformacji i większość powtarzalnych procesów zostanie zintegrowana z narzędziami AI. Dzisiejsze VoiceBoty czy ChatBoty staną się windykatorami umiejącymi ustalić harmonogram spłaty czy przeprowadzić skuteczne negocjacje z dłużnikiem.
Dołącz do dyskusji o wyzwaniach branży windykacyjnej