Jak wykorzystać Business Intelligence do podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych
Podejmowanie decyzji biznesowych to złożony proces, który skłania do zadania prowokacyjnego pytania: czy musi, i jak bardzo, opierać się na danych? Przez wiele lat była to bardziej sztuka niż technika – wiele zależało od intuicji, inteligencji i doświadczenia osoby podejmującej decyzje.
Zaletą podejścia eksperckiego jest na przykład szybkość, poczucie sprawczości, brak zależności od nieprecyzyjnych danych, możliwość przewidywania przyszłego zachowania rynku oraz uwzględnianie informacji niejawnych. Niestety, niesie to ze sobą także ryzyko popełnienia błędów i podejmowania nieoptymalnych działań. W organizacjach, które dużą wagę przykładają do zgodności, powtarzalności i rozproszenia procesu decyzyjnego, trudno wyobrazić sobie podejmowanie decyzji bez oparcia na danych. Im większa i bardziej skomplikowana organizacja, tym istotniejsze staje się odpowiednie opomiarowanie decyzji, aby można było je egzekwować i korygować w trakcie realizacji.
W związku z tym firmy dążą do posiadania coraz większej ilości danych, zakładając, że odpowiednie zarządzanie nimi pozwoli na podejmowanie większej liczby decyzji opartych na danych, co uczyni je organizacjami "Data Driven". W niektórych firmach jest to fundament działalności, w innych zaś element zmiany kulturowej lub dopiero odległe marzenie.
Ponieważ mówimy o danych jako podstawie podejmowania decyzji biznesowych, Business Intelligence (BI) może odgrywać tutaj znaczącą rolę. Jak to osiągnąć? Oczywiście, należy zacząć od strategii oraz mapy wdrożenia BI, ponieważ w każdej firmie wygląda to inaczej. W strategii często pojawiają się cele takie jak: poprawa jakości danych i ich szybsza dostępność, zmniejszenie liczby błędów, stworzenie "jednej wersji prawdy", połączenie różnych obszarów danych w celu wykrycia ukrytych korelacji, wdrożenie modelowania oraz wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych.
Ustalane są metryki biznesowe, aby zmierzyć, czy projekt się powiódł w obszarach takich jak sprawność technologiczna, usprawnienie procesów, a także czy ma on pozytywny wpływ na wynik finansowy i podejmowanie decyzji biznesowych.
Zakładając, że projekt wdrożenia BI przebiega zgodnie z planem, co nie zawsze jest oczywiste, początkowo zwiększa się przede wszystkim sprawność technologiczna. Gromadzimy więcej danych, które stają się szybciej dostępne i łatwiej osiągalne dla wszystkich, którzy muszą je otrzymywać. Zmianę tę można łatwo zmierzyć, na przykład poprzez wyniki testów A/B dla wdrożonych modeli, rosnącą liczbę użytkowników rozwiązań Self Service, czy liczbę nowych raportów integrujących dane z różnych źródeł. Można również wdrożyć nowe, automatyczne procesy oparte na danych lub zmniejszyć liczbę błędów popełnianych w procesach.
To ważny sukces, a przy udanym wdrożeniu, zwrot z inwestycji w BI poprzez zwiększenie efektywności jest zauważalny. Równocześnie z wdrożeniem technologicznym powinien rozpocząć się proces zmian organizacyjnych, dotyczących procesów oraz włączania BI i danych do podejmowania decyzji biznesowych.
Jednak ten etap bywa trudniejszy, ponieważ ma konkurencję w postaci dotychczasowego, eksperckiego sposobu podejmowania decyzji, w którym człowiek, mimo wsparcia danych, nadal chce podejmować decyzje szybko, mieć decyzyjność i wpływać na przyszłość, a nie tylko analizować przeszłość. To zdrowa konkurencja – tak, chodzi o Excela.
W obszarze operacyjnym często podejmuje się wiele drobnych, dobrze określonych decyzji, które mogą być w pełni zautomatyzowane lub wstępnie przygotowane do dalszej ewaluacji. Człowiek w takim procesie, nawet w pełni automatycznym, nadal ma bardzo ważną rolę - rozumie przebieg procesu, ma możliwość jego modyfikacji, oceny zgodności z założeniami etc., co jest również zadaniem dla BI.
Najtrudniejszym obszarem jest wspomaganie decyzji strategicznych, które wymagają połączenia danych, wiedzy dziedzinowej i strategii firmy z różnych obszarów. Rola BI powinna tu polegać na byciu zaufanym doradcą.
Jak zatem zwiększyć efektywność i dokładność? Jakie są przykłady, które działają? Na te pytania postaram się odpowiedzieć podczas XVIII Kongresu Business Intelligence (26 listopada w Sound Garden Hotel w Warszawie) Szczegółowy program >>
Autor: Sebastian Sitkiewicz, Head of BI, Samsung Electronics Polska