III Kongres Prawo Konsumenckie
PrawoWarszawaKongres
 ‑ 
Polonia Palace Hotel
 ‑ 
III Kongres Prawo Konsumenckie
III Kongres Prawo Konsumenckie
Nowe regulacje / Prognozy / Wyzwania

Wstęp bezpłatny

W ostatnim czasie obserwujemy wzmożoną liczbę interwencji Prezesa UOKiK związanych z ochroną konsumentów. Zmiany w prawie oraz interwencje dotyczą wszystkich branż.

Aby zapewnić zgodność działań z prawem konsumenckim , uczestnicy rynku (w tym przede wszystkim reprezentujący ich prawnicy wewnętrzni i zewnętrzni) muszą na bieżąco śledzić i prawidłowo interpretować zmieniające się przepisy, aktualne orzecznictwo i wytyczne organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej.

Podczas III Kongresu Prawo Konsumenckie prelegenci, grono doświadczonych i cenionych ekspertów z renomowanych kancelarii prawnych a także prawnicy in-house, akademicy, przedstawiciele organizacji branżowych, przedstawiciele UOKiK oraz organizacji konsumenckich, podzielą się z uczestnikami praktyczną wiedzą na temat aktualnych zagadnień i trendów prawa konsumenckiego. Podczas Kongresu nie zabraknie również przestrzeni do dyskusji oraz wymiany doświadczeń.

Zapraszamy do udziału w wydarzeniu, podczas którego prelegenci odpowiedzą na wiele aktualnych pytań, m.in.:

  • Jakie są plany w zakresie ochrony konsumentów na najbliższe lata
  • Czy DSA przyniesie nową jakość w ochronie konsumentów
  • Jak legal design może pomóc w zapewnieniu zgodności z prawem konsumenckim w e-commerce
  • Aktywność Prezesa UOKiK , omówienie top 5 decyzji z 2023 r
  • Omnibus – czy się przyjął i czy jest potrzebny?
  • Rozszerzona odpowiedzialność. Kto odpowiada za naruszenie interesów konsumentów?
  • Polityka karania w sprawach ochrony konsumentów – jakie są refleksje na tle praktyki orzeczniczej Prezesa UOKiK
  • Czy da się bez ryzyka naruszenia prawa konsumenckiego pobierać opłaty dodatkowe i świadczyć usługi dodatkowe
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w relacjach z konsumentami – czy wykorzystanie AI powinno mieć granice

Kto powinien wziąć udział w kongresie

W trakcie Kongresu swoją wiedzę wzbogacą i zaktualizują:

  • Dyrektorzy Działów Prawnych
  • Radcy Prawni
  • Adwokaci
  • Prawnicy Zewnętrzni i Wewnętrzni
  • Prezesi
  • Członkowie Zarządu
  • Dyrektorzy Zarządzający
  • Dyrektorzy Marketingu
  • Rzecznicy konsumentów
  • Wszystkie osoby zainteresowane pogłębieniem i aktualizacją wiedzy w tej szeroko rozwijającej się dziedzinie prawa

Partnerzy:

Partner Merytoryczny

WKB Lawyers

Przeczytaj w strefie wiedzy

BankowośćDigitalE-commerceEnergetykaFinanseHuman ResourcesITInnowacjeInwestowanieLogistykaMarketingNieruchomościObsługa klientaPrawoPublic relationsR&DSprzedażSztuczna inteligencjaUmiejętności miękkieZarządZarządzanieZarządzanie należnościamiMedycynaFarmacjaAkademia Przedsiębiorcy

  • 09:00Rejestracja, poranna kawa

  • 09:25Oficjalne powitanie uczestników

    • Renata Grzeszczak,  project manager - team leader, Puls Biznesu
  • 09:30Otwarcie Kongresu

    • Dr Aneta Wiewiórowska – Domagalska,  Pełnomocniczka Ministra Sprawiedliwości ds. ochrony konsumenta, Ministerstwo Sprawiedliwości
  • 09:45Polityka ochrony konsumentów na najbliższe lata

    • dr Daniel Mańkowski,  Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • 10:15Prelekcja wprowadzająca: DSA i (R)ewolucyjne zmiany ochrony konsumentów

    • Witold Chomiczewski,  radca prawny, wspólnik, Lubasz i Wspólnicy
    • Znaczenie zakazu zwodniczych interfejsów i wymóg zapewnienia zgodności interfejsów w fazie projektowania
    • Ochrona małoletnich, a ochrona konsumentów
    • Know your customer jako mechanizm wzmocnienia ochrony konsumentów
  • 10:40Panel dyskusyjny: Czy DSA przynosi nową jakość w ochronie konsumentów

    • Moderator: Witold Chomiczewski,  radca prawny, wspólnik, Lubasz i Wspólnicy
    • Dr Wojciech Lamik,  radca prawny, Leśniewski Borkiewicz Kostka &Partners
    • dr Iga Małobęcka-Szwast,  radca prawny, adiunkt, Uniwersytet Warszawski
    • dr Magdalena Piech,  dyrektorka ds. regulacji, Grupa Allegro
    • Katarzyna Araczewska,  zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • 11:30Przerwa na kawę i networking

  • 12:00Prelekcja wprowadzająca: Jak zaprojektować interfejs w sposób zgodny z prawem konsumenckim

    • Mariusz Machowski,  radca prawny, WKB Lawyers
    • Interfejs a prawo konsumenckie – co nowego dla przedsiębiorców działających online?
    • Design interfejsów a dark patterns, addictive design, asymetria cyfrowa i uczciwość w fazie projektowania
    • Interfejsy pod lupą organów ochrony konsumentów – przegląd najciekawszych rozstrzygnięć
  • 12:30Panel dyskusyjny: Jak legal design może pomóc w zapewnieniu zgodności z prawem konsumenckim w e-commerce

    • Moderatorka: Aleksandra Mariak,  adwokat, WKB Lawyers
    • dr Dorota Płuchowska,  kierowniczka studiów podyplomowych Legal Design Thinking USWPS, Instytut Grafiki, Wydział Prawa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet SWPS, filia we Wrocławiu
    • Dorota Węgrzyńska-Jarząbek,  radca prawny w Zespole Bankowości Detalicznej, Związek Banków Polskich
    • Jeremi Woźniak,  radca Prawny, OLX Europe
    • Anna Wojcieszczak,  service designerka, mediatorka i wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie SWPS
    • Legal design, czyli co?
    • Po co prawnikom legal design?
    • Legal design thinking a komunikowanie się z konsumentami w e-commerce
    • Jak legal design może pomóc skutecznie wypełnić nowe konsumenckie obowiązki informacyjne w świecie cyfrowym
  • 13:20Lunch

  • 14:15Prelekcja wprowadzająca: Dyrektywa Omnibus - czy było się czego bać

    • Joanna Affre,  adwokat, wspólnik zarządzający, Affre i Wspólnicy Sp.K.
    • Co się wydarzyło przez te 1,5 roku stosowania Omnibusa
    • Co wzbudziło najwięcej emocji
    • Postępowania i zarzuty UOKiK
  • 14:40Panel dyskusyjny: Omnibus - wnioski po roku stosowania nowej regulacji

    • Moderatorka: Joanna Affre,  adwokat, wspólnik zarządzający, Affre i Wspólnicy Sp.K.
    • Łukasz Wroński,  dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    • Magdalena Kowara,  Senior Legal Counsel CEE, Bolt
    • Anna Niezgoda,  Radca Prawny, Członkini Zespołu Prawnego, Carrefour Polska
    • Patryk Herc,  radca prawny, Decathlon
    • Jakie wnioski płyną dla biznesu z dotychczasowego stosowania Omnibusa przez Prezesa UOKiK?
    • Jakie trudności techniczne, informatyczne, operacyjne, organizacyjne wywołał i nadal wywołuje Omnibus? Jak je pokonać?
    • Jeden Omnibus – różne interpretacje organów krajowych – jak prowadzić ten sam biznes w różnych jurysdykcjach?
  • 15:30Panel dyskusyjny: Konsument w obliczu zagrożeń cybernetycznych – czy możliwa jest skuteczna obrona

    • Moderator: Artur Piechocki,  radca prawny, założyciel kancelarii, APLAW
    • dr Agnieszka Zygadło,  dyrektor Biura Departamentu Prawnego, PKO BP
    • Radosław Gnat,  senior manager, cyber resilience, GSK
    • dr hab. Edyta Rutkowska – Tomaszewska,  , Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego
    • Artur Zwaliński,  zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • 16:20Zakończenie I dnia kongresu

  • 09:00Rejestracja, poranna kawa

  • 09:30Prelekcja wprowadzająca: Crème de la crème: UOKiK/2023

    • Krzysztof Witek,  adwokat, counsel, Traple Konarski Podrecki
    • UOKiK na tropie influencerów. Działania, zaniechania, osiągnięcia
    • Po pierwsze: rozmawiać. Dialog Prezesa UOKiK z branżami
    • Rozszerzona odpowiedzialność. Kto odpowiada za naruszenie interesów konsumentów?
  • 10:00Panel dyskusyjny: Aktywność Prezesa UOKiK , omówienie top 5 decyzji z 2023 r.

    • Moderator: Krzysztof Witek,  adwokat, counsel, Traple Konarski Podrecki
    • Martyna Wurm,  radca prawny, Baker McKenzie
    • Łukasz Mamiński,  Radca prawny, Senior Manager, Allegro
    • Joanna Kaźmierczak,  radca prawny, Grupa CCC
    • Jak nas widzą tak nas karzą – opinie produktowe na celowniku Prezesa UOKiK
    • Od słów do czynów. Pierwsze kary dla influencerów. I ich kontrahentów
    • Za co odpowiada przedsiębiorca. Prezes Urzędu sprawdza (i karze) coraz szerzej
    • Dark patterns. Na początek
    • Trwające skutki naruszenia: rekompensata publiczna i nie tylko
  • 11:00Polityka karania w sprawach ochrony konsumentów – refleksje na tle praktyki orzeczniczej Prezesa UOKiK

    • Wojciech Janik,  radca prawny, Deloitte Legal
    • Kamil Ameda,  aplikant radcowski, senior associate, Deloitte Legal
    • Przegląd decyzji w sprawach konsumenckich – aktualne trendy w zakresie nakładania kar i innych środków w praktyce organu
    • Transparentność i przewidywalność metodologii wymiaru kary
    • Wybrane wyzwania praktyczne w świetle orzecznictwa sądowego dot. kar w sprawach konsumenckich
  • 11:45Przerwa

  • 12:20Rozmowa: Usługi doradcze w zakresie zadłużenia – istotny element CCD2

    • Moderator: Artur Nowak – Gocławski,  prezes zarządu Grupa ANG, prezes zarządu Fundacji Nienieodpowiedzialni.pl
    • dr Anna Mlostoń-Olszewska,  prezes zarządu, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego
    • dr hab. Katarzyna Sekścińska,  Adiunkt, Uniwersytet Warszawski
    • Sławomir Grzelczak,  wiceprezes Zarządu BIK, prezes Zarządu BIG InfoMonitor
    • Jak zapewnić łatwość dostępu do tych usług? 
    • Jak zorganizować pomoc o charakterze technicznym, prawnym i psychologicznym?
    • Publiczni i dobrowolni dostawcy usług – czyli kto?
    • Jaka rola kredytodawcy w zapobieganiu nadmiernemu zadłużeniu?
  • 13:00Opłaty dodatkowe i usługi dodatkowe – jak budować ofertę dla konsumentów?

    • Katarzyna Racka,  radca prawny, partner, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy sp.k.
  • 13:15Panel dyskusyjny: Opłaty dodatkowe i usługi dodatkowe – jak budować ofertę dla konsumentów?

    • Moderatorka: Katarzyna Racka,  radca prawny, partner, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy sp.k.
    • Izabela Szewczyk – Krzyżanowska,  counsel, WKB Lawyers
    • Michał Herde,  prezes oddziału, Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie
    • Michał Strzelecki,  Radca prawny, PLAY
    • Marcin Szlaszyński,  radca prawny, dyrektor departamentu prawnego, Nest Bank
    • Zagadnienie opłat dodatkowych i usług dodatkowych dotyczy różnych sektorów rynkowych, w tym e-commerce czy usług, np. finansowych, telekomunikacyjnych – różne perspektywy konstruowania oferty dla konsumentów
    • Możliwe są różne kwalifikacje prawne opłat i usług dodatkowych na gruncie prawa konsumenckiego – przykłady z orzecznictwa 
    • Czy da się bez ryzyka naruszenia prawa konsumenckiego pobierać opłaty dodatkowe i świadczyć usługi dodatkowe
  • 14:10Lunch

  • 15:10Prelekcja wprowadzająca: Sztuczna inteligencja i konsumenci

    • Paweł Tobiczyk,  adwokat, partner, Rymarz, Zdort, Maruta, Wachta, Gasiński, Her i Wspólnicy sp.k.
  • 15:40Panel dyskusyjny: Wykorzystanie sztucznej inteligencji w relacjach z konsumentami – czy wykorzystanie AI powinno mieć granice

    • Moderator: Paweł Tobiczyk,  adwokat, partner, Rymarz, Zdort, Maruta, Wachta, Gasiński, Her i Wspólnicy sp.k.
    • Dawid Kryszczyński,  ekspert ds prawnych i compliance, Lidl Polska
    • Dorota Karczewska,  radca prawny, partner, WKB Lawyers
    • Michał Drozdowski,  adwokat, Przewodniczący Rady Nadzorczej, Answear.com S.A.
  • 16:30Zakończenie kongresu

Daniel Mańkowski

dr Daniel Mańkowski

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Doktor nauk prawnych, radca prawny, legislator z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Aplikacji Legislacyjnej Rządowego Centrum Legislacji. Od wielu lat związany z administracją publiczną. Od 2018 r. Dyrektor Departamentu Prawnego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie nadzorował postępowania i sprawy sądowe prowadzone przez UOKiK oraz koordynował działalność legislacyjną Urzędu. Współtworzył m.in. nowelizacje ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi oraz ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Odznaczony Odznaką Honorową Prezesa Rady Ministrów za zasługi dla legislacji. Aktywnie reprezentował UOKiK na szczeblu międzynarodowym. Uczestniczył w szeregu konferencji, projektów oraz oficjalnych spotkań z organami ochrony konkurencji i konsumentów m.in. z Hiszpanii, Portugalii, Francji, Czech, Węgier, Armenii, Gruzji, Mołdawii i Azerbejdżanu. Wykładowca akademicki wyróżniany przez rektora UW. Aktywny pracownik naukowy w obszarze legislacji i prawa ochrony konkurencji i konsumentów, współpracujący z kilkoma uczelniami wyższymi.

Łukasz Wroński

Łukasz Wroński

dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Katarzyna Araczewska

Katarzyna Araczewska

zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Artur Zwaliński

Artur Zwaliński

zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Joanna Affre

Joanna Affre

adwokat, wspólnik zarządzający, Affre i Wspólnicy Sp.K.

Joanna jest założycielką kancelarii Affre i Wspólnicy. Specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie konkurencji. Posiada też rozległe doświadczenie w prawie karnym dla biznesu i obsłudze firm, szczególnie w negocjacjach i rozwiązywaniu sporów między wspólnikami. Jest członkiem Rady Francusko – Polskiej Izby Gospodarczej oraz Doradcą Prezesa UOKiK (non-governmental advisor) w Międzynarodowej Sieci Konkurencji, a także członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji oraz European Competition Lawyers Association (ECLA). Jest rekomendowanym prawnikiem w zakresie prawa konkurencji i antymonopolowego w 17. edycji Rankingu Kancelarii Prawniczych „Rzeczpospolitej”. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu nauk politycznych (IEP Strasbourg Francja), prawa wspólnotowego (Lyon III Francja) i prawa konkurencji (King’s College, Londyn, Wielka Brytania)

Witold Chomiczewski

Witold Chomiczewski

radca prawny, wspólnik, Lubasz i Wspólnicy

Lider specjalizacji E-commerce. Pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji. Członek założyciel Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii. Członek Kolegium Redakcyjnego kwartalnika „Prawo Nowych Technologii”. Audytor Wewnętrzny Zintegrowanego Systemu Zarządzania zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 oraz ISO 27701:2019. Specjalizuje się w prawie IT, danych osobowych i nowych technologii. Ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce. Doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, w tym SEM i performance marketingiem. Reprezentuje branżę ecommerce w procesach legislacyjnych w Sejmie, Senacie i ministerstwach. Brał udział w projekcie realizowanym na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Współautor komentarzy do: ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, ustawy o ochronie baz danych, ustawy o prawach konsumenta, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO) oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Redaktor publikacji: „Handel elektroniczny. Praktyczny poradnik” i „Ochrona konsumencka przedsiębiorców”.

Wojciech Janik

Wojciech Janik

radca prawny, Deloitte Legal

Wojciech Janik, radca prawny, Managing Associate w kancelarii Deloitte Legal. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu polskiego i unijnego prawa konkurencji i ochrony konsumentów oraz praktyki regulacyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także organów i inspekcji sprawujących nadzór nad jakością i bezpieczeństwem produktów handlowych (m.in. WIIH, IJHARS), ze szczególnym uwzględnieniem branży retail, FMCG, handlu elektronicznego, usług telekomunikacyjnych i finansowych. Doradzał wielu czołowym przedsiębiorcom z różnych sektorów gospodarki w zakresie zapewnienia zgodności działalności z wymogami regulacyjnymi i zasadami ochrony konsumentów, w sprawach z zakresu nadużywania pozycji dominującej, antymonopolowych aspektów horyzontalnych i wertykalnych, w tym modelowania sieci dystrybucji, kształtowania polityki cenowej oraz prowadzonej reklamy, a także kontroli koncentracji. Doświadczenie w stosowaniu krajowego i europejskiego prawa ochrony konkurencji i konsumentów zdobywał m.in. w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako case handler oraz radca prawny w departamencie prawnym.

Dorota Karczewska

Dorota Karczewska

radca prawny, partner, WKB Lawyers

Ekspert w dziedzinie prawa konsumenckiego i prawa konkurencji (rekomendowana w rankingu The Legal 500 EMEA). Dwukrotnie znalazła się w gronie „50 najbardziej wpływowych prawników” w Polsce według rankingu Dziennika Gazety Prawnej. W 2021r. otrzymała indywidualną rekomendację w rankingu Rzeczpospolitej w kategorii sprawy konsumenckie. W latach 2014-2019 pełniła funkcję wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w którym pracowała łącznie 21 lat. Jako wiceprezes UOKiK była odpowiedzialna za pion konsumencki, w tym m.in. za egzekwowanie prawa konsumenckiego. Uczestniczyła w procesie legislacyjnym na poziomie krajowym i europejskim, w tym w pracach nad pakietem New Deal for Consumers. Doradza firmom z sektorów: e-commerce, w tym platformom internetowym, finansowego, medialnego, energetycznego, spożywczego, budowlanego w zakresie prawa konkurencji oraz prawa konsumenckiego oraz reprezentuje je w postępowaniach przed Prezesem UOKiK i innymi organami administracji publicznej oraz w postępowaniach sądowych. Prowadzi również szkolenia i warsztaty. Jest redaktorką i współautorką publikacji w dziedzinie prawa konsumenckiego.

Krzysztof Witek

Krzysztof Witek

adwokat, counsel, Traple Konarski Podrecki

Specjalizuje się w prawie karnym gospodarczym, prawie ochrony konkurencji, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i rozwiązywaniu sporów. Doradza czołowym polskim przedsiębiorcom m.in. z branży FMCG, energetycznej i bankowej w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Reprezentuje klientów w postępowaniach przed Prezesem UOKiK. Prowadzi sprawy karne gospodarcze dotyczące tzw. white-collar crimes, reprezentując zarówno oskarżonych, jak i pokrzywdzonych przedsiębiorców. Ma doświadczenie w prowadzeniu postępowań z zakresu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa przed organami ścigania i sądami powszechnymi. Reprezentował klientów w sprawach dotyczących m.in. przestępstw niegospodarności menedżerskiej, przekroczenia uprawnień funkcjonariuszy publicznych, zarzutów korupcyjnych i pokrzywdzenia wierzycieli. Prowadził też sprawy o ochronę dobrego imienia przedsiębiorców (w tym na drodze karnej). Doradzał w sporach dotyczących oznaczeń produktów wprowadzających klientów w błąd, utrudniania dostępu do rynku i nieuczciwej reklamy. Wspierał przedsiębiorców w postępowaniach przed Prezesem UOKiK z zakresu naruszeń zbiorowych interesów konsumentów, nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, porozumień ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz w kancelariach zajmujących się prawem konkurencji i prawem karnym gospodarczym. Autor artykułów naukowych oraz komentarzy do mediów dotyczących bieżących wydarzeń z dziedziny prawa ochrony konkurencji i konsumentów. Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uczestnik studiów podyplomowych z Prawa Karnego Skarbowego i Gospodarczego na WPiA UJ.

Artur Piechocki

Artur Piechocki

, radca prawny, założyciel kancelarii APLAW

Współzałożyciel i Prezes Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz współtwórca orzecznictwa domenowego w Sądzie Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG). Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej i przemysłowej, prawie technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych (ICT), ochronie danych i prywatności oraz cyberbezpieczeństwie. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu audytów prawnych i doradztwie prawnym na rzecz spółek polskich i międzynarodowych, głównie z sektora IT, telekomunikacji i mediów. Przez wiele lat pracował jako Doradca ds. prawnych i polityki domenowej rejestru PL w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), reprezentując Rejestr w Polsce i w organizacjach międzynarodowych. Ekspert Ministerstwa Cyfryzacji przy KPRM w pracach legislacyjnych trzech grup roboczych: ds. Internetu Rzeczy (IoT), Cyberbezpieczeństwa oraz Sztucznej Inteligencji (AI). Ekspert Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii (SPNT), gdzie odpowiada za sekcję Cyberbezpieczeństwo. Jest ekspertem Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (European Network and Information Security Agency (ENISA) w zakresie doradztwa regulacyjnego, ochrony prywatności i danych osobowych. Należy do grona ekspertów EU CyberNet w zakresie cyberbezpieczeństwa. Współpracuje również z Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) oraz Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO), a w przeszłości Council of European National Top Level Domain Registries (CENTR). Był także uczestnikiem spotkań Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU). Pełni rolę Chapter Chair na rynek polski z ramienia PrivacyConnect by OneTrust. Wykładowca w Szkole IT/TMT Centrum IP im. H. Grocjusza w Warszawie. Członek kolegium redakcyjnego Kwartalnika Prawa Nowych Technologii C.H. Beck. Prelegent podczas wielu konferencji dotyczących ochrony danych osobowych i RODO oraz cyberbezpieczeństwa. Autor kilkuset artykułów prasowych na łamach Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej, Magazynu ODO Ochrona Danych Osobowych i innych. Współautor książki „Domeny internetowe. Teoria i praktyka” wydanej przez Wolters Kluwer w 2020 r. Prawnik rekomendowany przez Rzeczpospolitą w obszarze cyberbezpieczeństwa i danych osobowych oraz corocznie przez międzynarodowe rankingi prawnicze Media Law International oraz Legal 500 EMEA w dziedzinie TMT, IT oraz Data Protection & Privacy Protection.

Aleksandra Mariak

Aleksandra Mariak

adwokat, WKB Lawyers

Jest adwokatem i członkiem zespołu prawa konkurencji i prawa konsumenckiego WKB. Od 6-ciu lat doradza przedsiębiorcom w zakresie zapewnienia zgodności ich działalności z krajowym i unijnym prawem konsumenckim i ochrony konkurencji. Posiada bogate doświadczenie w reprezentowaniu przedsiębiorców, w szczególności platform internetowych, w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK w sprawach z obszaru prawa konsumenckiego. Ma również praktyczne doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań przewidzianych Dyrektywą Omnibus, m.in. w zakresie dostosowania sposobu weryfikacji i moderowania opinii konsumenckich, uwidaczniania obniżek cen oraz implementacji szczególnych obowiązków nałożonych na dostawców platform e- commerce.

Dorota Płuchowska

dr Dorota Płuchowska

kierowniczka studiów podyplomowych Legal Design Thinking USWPS, Instytut Grafiki, Wydział Prawa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet SWPS, filia we Wrocławiu

socjolożka, komunikolożka, adiunkt w Instytucie Grafiki Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu SWPS, kierowniczka studiów podyplomowych Legal Design Thinking USWPS. Zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji systemów społecznych w duchu human centered design. Projektuje i facylituje procesy pracy projektowej, wspierając operacyjnie uczące się zespoły, interdyscyplinarne, kreatywne i produktowe. W Katedrze Grafiki USWPS realizuje misję innowacyjnej zmiany społecznej przez legal design.

Katarzyna Racka

Katarzyna Racka

radca prawny, partner, BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy sp.k.

Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie ochrony konkurencji oraz w sprawach z obszaru ochrony konsumentów. Doradza producentom, dystrybutorom hurtowym oraz detalicznym sieciom handlowym, w tym przedsiębiorcom działającym w e-commerce oraz w branży telekomunikacyjnej, leasingowej, farmaceutycznej i lotniczej. Wspiera klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także przed regulatorami rynku telewizyjnego (Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji), telekomunikacyjnego (Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej) i energetycznego (Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki). Doradza w projektach związanych z pozyskiwaniem pomocy publicznej. Przez dwanaście lat pracowała w UOKiK, gdzie zdobyła szerokie doświadczenie podczas prowadzonych postępowań i przeszukań przedsiębiorców, również we współpracy z Komisją Europejską. W latach 2016 – 2018 r. zajmowała stanowisko zastępcy dyrektora Departamentu Ochrony Konkurencji UOKiK. Jest wpisana na listę radców prawnych (nr wpisu WA-8369). Absolwentka prawa i politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jest autorką artykułów i prelegentką podczas konferencji z zakresu prawa konkurencji i prawa konsumenckiego. Posługuje się językiem angielskim. Z zainteresowaniem śledzi wpływ rozwoju sztucznej inteligencji i nowych technologii na prowadzenie działalności gospodarczej.

Izabela Szewczyk – Krzyżanowska

Izabela Szewczyk – Krzyżanowska

counsel, WKB Lawyers

Counsel, legislator w zespole prawa konkurencji i prawa konsumenckiego Ekspert w dziedzinie prawa konsumenckiego. W latach 2003 – 2021 r. związana z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie od 2008 r. pełniła funkcję Zastępcy Dyrektora a następnie Dyrektora Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów. Podczas polskiej prezydencji pełniła funkcję wiceprzewodniczącej Grupy Roboczej ds. Ochrony Konsumentów i Informacji w Radzie UE. Była również członkiem Sieci Polityki Konsumenckiej (Consumer Protection Network– CPN) oraz sieci CPC – Consumer Protection Coordination Network. Odpowiedzialna była także za nadzór nad systemem pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Posiada bogate doświadczenia w zakresie egzekwowania prawa konsumenckiego oraz w pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W swojej karierze zawodowej przez wiele lat zajmowała się szeroko pojętą legislacją konsumencką, w szczególności będąc odpowiedzialna za negocjacje rządowe na poziomie UE, jak też opracowanie projektów i koordynację procesu legislacyjnego, wielu fundamentalnych dla ochrony konsumentów, krajowych aktów prawnych. Posiada doświadczenia we współpracy z rzecznikami konsumentów, organizacjami konsumenckimi, organizacjami reprezentującymi interesy przedsiębiorców, regulatorami rynku oraz współpracy międzyresortowej. Autorka szeregu opinii, analiz prawnych, w tym stanowisk pytań prejudycjalnych i wyroków TSUE, a także współautorka publikacji z zakresu prawa konsumenckiego.

Paweł Tobiczyk

Paweł Tobiczyk

adwokat, partner, Rymarz, Zdort, Maruta, Wachta, Gasiński, Her i Wspólnicy sp.k.

Jest adwokatem, partnerem w departamencie ochrony danych osobowych kancelarii Rymarz Zdort Maruta oraz współkieruje praktyką e-commerce & digital marketing. Ekspert z zakresu ochrony prywatności i danych osobowych, prawnych aspektów e-commerce oraz digital marketingu. Zajmuje się także kwestiami związanymi z ochroną informacji prawnie chronionych, sztuczną inteligencją i prawem nowych technologii. Współpracuje z podmiotami z branży medialnej, e-commerce, finansowej, technologicznej, telekomunikacyjnej, energetycznej i przemysłowej. Działa w obszarach e-commerce, digital marketingu, ochrony prywatności i danych osobowych oraz FinTech. Odpowiadał za zapewnienie zgodności regulacyjnej szeregu serwisów internetowych, platform sprzedażowych, marketplace’ów i aplikacji mobilnych. Opiniował złożone modele biznesowe, wykorzystujące m.in. uczenie maszynowe, targetowanie kampanii reklamowych online i analitykę biznesową. Kierował licznymi projektami wdrożenia systemów zarządzania ryzykiem w organizacji oraz kompleksowymi audytami bezpieczeństwa danych osobowych. Doświadczenie zawodowe zdobywał w renomowanych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych. Wykładowca na studiach podyplomowych oferowanych przez Akademię Leona Koźmińskiego, Górnośląską Wyższą Szkołę Handlową, Wyższą Szkołę Bankową w Warszawie i Polską Akademię Nauk. Autor artykułów naukowych publikowanych w prasie ogólnokrajowej i portalach branżowych. Prelegent na licznych konferencjach branżowych. Absolwent prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył również filozofię i europeistykę (specjalizacja prawo europejskie) na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także studia doktoranckie w Polskiej Akademii Nauk. Jest również absolwentem studiów podyplomowych Biznes. AI: technologia, prawo, zastosowanie sztucznej inteligencji w Akademii Leona Koźmińskiego. Posiada certyfikat CIPP/E. Rekomendowany jako Next Generation Partner oraz Rising Star w rankingu The Legal500 w kategorii ochrona danych osobowych oraz rekomendowany prawnik w rankingu kancelarii prawnych dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii ochrona danych osobowych.

Agnieszka Zygadło

dr Agnieszka Zygadło

dyrektor Biura Departamentu Prawnego, PKO BP

Doktor nauk prawnych, radca prawny. Od ponad 20 lat związana z sektorem bankowym. Ekspert w dziedzinie prawa konsumenckiego, w szczególności w zakresie usług płatniczych i kredytu konsumenckiego. Autorka wielu publikacji z zakresu prawa bankowego i konsumenckiego.

Artur Nowak – Gocławski

Artur Nowak – Gocławski

, prezes zarządu Grupa ANG/ prezes zarządu Fundacji Nienieodpowiedzialni.pl

Artur Nowak Gocławski, doświadczony menadżer i przedsiębiorca, absolwent studiów z zakresu zarządzania, przywództwa, ESG, współzałożyciel i prezes Grupy ANG SA działającej w branży finansowej oraz Fundacji Nienieodpowiedzialni. Zaangażowany w wiele projektów społecznych, członek rady Fundacji Inicjatyw Społeczno Ekonomicznych, Związku Przedsiębiorstw Finansowych, zwolennik strategii biznesowych opartych o idee zrównoważonego rozwoju, zaangażowania społecznego i budowy wartości wspólnej. Grupa ANG SA, którą współtworzy otrzymała wiele nagród biznesowych i społecznych m.in. Etyczna Firma 2015-2022 w Konkursie Pulsu Biznesu i PwC, Pracodawca Roku 2015-2019 w konkursie AON, Najlepsze Miejsce Pracy Polska 2021 oraz Najlepsze Miejsce pracy w Europie 2021, Gazele Biznesu 2015 - 2022 Pulsu Biznesu, Listki CSR Polityki 2015 – 2020. W 2020 roku Grupa ANG otrzymała certyfikat B Corp, najważniejsze wyróżnienie w kategorii CSR na świecie. W 2015 roku otrzymał osobiste wyróżnienie "Człowiek, który zmienia biznes” w pierwszej edycji nagrody Forum Odpowiedzialnego Biznesu, finalista nagrody im. Jana Rodowicza „Anody” Muzeum Powstania Warszawskiego za działalność społeczną.

Michał Herde

Michał Herde

prezes oddziału, Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie

Prezes Warszawskiego Oddziału Federacji Konsumentów, pracuje w Federacji Konsumentów od 1997 roku jako prawnik. Specjalizuje się w zakresie prawa umów konsumenckich, w szczególności sprzedaży i prawa umów zawieranych na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa. Od ponad 10 lat jest arbitrem w Stałym Polubownym Sądzie Konsumenckim w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie jako szkoleniowiec i trener.

Mariusz Machowski

Mariusz Machowski

radca prawny, WKB Lawyers

Specjalizuje się w prawie konsumenckim, e-commerce oraz marketingu i reklamy. Na co dzień doradza klientom z branży e-commerce, telekomunikacyjnej, AGD, deweloperskiej, energetycznej i finansowej w sprawach związanych z polskim i unijnym prawem ochrony konsumentów. Posiada 8-letnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zarówno jako case handler w UOKiK, prawnik in-house oraz udzielając wsparcia kancelaryjnego. Prelegent szkoleń z zakresu prawa konsumenckiego i postępowania przed Prezesem UOKiK m.in. dla organizacji branżowych.

Wojciech Lamik

Dr Wojciech Lamik

radca prawny, Leśniewski Borkiewicz Kostka &Partners

Przewodniczący Komisji ds. Nowych Technologii i Transformacji Cyfrowej przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych we Wrocławiu, koordynator Zespołu ds. Nowych Technologii w Wymiarze Sprawiedliwości w Ośrodku Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, ochronie danych osobowych, ochronie dóbr osobistych oraz szeroko pojętym e-commerce. Doradza m.in. przedsiębiorcom z branży e-commerce oraz IT. Autor licznych publikacji naukowych, w tym dotyczących aktu o usługach cyfrowych, m.in. redaktor monografii „Wdrożenie aktu o usługach cyfrowych w e-commerce” (Wydawnictwo Beck, premiera 2 kwietnia 2024 r.) oraz współautor komentarza do aktu o usługach cyfrowych pod red. Prof. Jacka Gołaczyńskiego oraz dr. Rafała Skibickiego (Wydawnictwo Wolters Kluwer, premiera w czerwcu 2024r.). Twórca i prowadzący podcast „Prawo a nowe technologie”.

Dorota Węgrzyńska-Jarząbek

Dorota Węgrzyńska-Jarząbek

radca prawny w Zespole Bankowości Detalicznej, Związek Banków Polskich

Dorota zajmuje się prawem konsumenckim i dostępnością w sektorze bankowym. Chętnie dzieli się wiedzą z tych obszarów – prowadząc webinary, warsztaty, biorąc udział w podcastach i konferencjach. Popularyzuje idee prostego języka i legal design – w ramach działań edukacyjnych i w codziennej pracy. Jest częścią legalnego designu – zespołu entuzjastów projektowania w świecie prawa. Wspólnie tworzą uniwersalny i dostępny dla wszystkich słownik ikon do wykorzystania w dokumentach prawniczych. Członkini Komisji Promocji i Rozwoju Zawodowego OIRP Warszawa. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz uczestniczka podyplomowych studiów bankowości i finansów dla prawników na SGH.

Radosław Gnat

Radosław Gnat

senior manager, cyber resilience, GSK

Związany z branżą IT od ponad 20 lat, Radosław zdobywał doświadczenie w organizacjach z sektora prywatnego jak i państwowego, obejmując stanowiska konsultantów czy menedżerów bezpieczeństwa. Fundator inicjtywy CISO #Poland będącej platformą wymiany informacji i współpracy dla liderów cyberbezpieczeństwa. Doświadczenie zdobyte w ramach doradzania strategii postępowania z ryzykiem obejmowało swoim zakresem budowanie procesów współpracy z podmiotami trzecimi, Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji czy ogólnokorporacyjnych strategii bezpieczeństwa. Obecnie Radosław zapewnia, iż zdolności organizacyjne mają niezbędne zasoby, aby realizować odporność organizacyjną i przygotowanie na zagrożania jednocześnie promując wartość dodaną funkcji bezpieczeństwa.

Iga Małobęcka-Szwast

dr Iga Małobęcka-Szwast

radca prawny, adiunkt, Uniwersytet Warszawski

Doktor nauk prawnych, adiunktka w Katedrze Prawa Europejskiego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Radczyni prawna specjalizująca się w szeroko pojętym prawie nowych technologii, prawie ochrony danych osobowych, prawie ochrony konkurencji i konsumentów oraz regulacji usług i rynków cyfrowych. Autorka licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu prawa ochrony danych osobowych, prawa ochrony konkurencji i konsumentów oraz prawa unijnego, w tym monografii „Big Data and the Abuse of a Dominant Position by Data-Driven Online Platforms under EU Competition Law” (Warszawa 2021), która jest zaktualizowaną wersją rozprawy doktorskiej nagrodzonej Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za wyróżniające się rozprawy doktorskie (2021). Współautorka komentarza do Aktu o usługach cyfrowych (DSA) oraz Aktu o rynkach cyfrowych (DMA). Prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach organizowanych w Polsce i za granicą.

Martyna Wurm

Martyna Wurm

radca prawny, Baker McKenzie

Martyna Wurm jest radcą prawnym oraz członkiem warszawskiego zespołu Prawa Ochrony Konkurencji i Konsumentów Baker McKenzie. Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie konkurencji oraz prawie konsumenckim. W swojej praktyce zawodowej reprezentuje klientów w postępowaniach z zakresu prawa konkurencji oraz prawa ochrony konsumentów przed Prezesem UOKiK oraz sądami. Martyna doradza przedsiębiorcom w zakresie przestrzegania przez nich praw konsumentów, w szczególności w procesie oferowania i sprzedaży produktów lub usług oraz w zakresie wzorców umów i ogólnych warunków stosowanych w relacjach z konsumentami. Reprezentuje klientów w postępowaniach dotyczących stosowania klauzul abuzywnych a także praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie na rzecz klientów z różnych sektorów, w tym telekomunikacyjnego, e-commerce, mediowego, ubezpieczeniowego i bankowego, nieruchomości czy spożywczego. Posiada również doświadczenie w doradztwie dotyczącym implementacji przepisów tzw. dyrektywy Omnibus, w tym w zakresie podwójnej jakości produktów, informowania o obniżkach cen czy obowiązków dostawców internetowych platform handlowych. Jest autorką publikacji z zakresu prawa konkurencji i konsumentów.

Magdalena Piech

dr Magdalena Piech

dyrektorka ds. regulacji, Grupa Allegro

Doktor Nauk Prawnych, Absolwentka Prawa na Uniwersytecie Warszawskim i na Université de Strasbourg. Ekspertka i autorka publikacji w dziedzinie regulacji dotyczących gospodarki cyfrowej, m.in. roli i obowiązków pośredników internetowych, prawa ochrony danych osobowych, ochrony konsumentów i handlu elektronicznego. W Allegro od lipca 2017 r. Odpowiada za analizę projektów legislacyjnych pod kątem ich wpływu na rozwój handlu elektronicznego i gospodarki cyfrowej. Członkini Zarządu, a w latach (2018-2021), Przewodnicząca, the European Tech Alliance - organizacji zrzeszającej wiodące europejskie firmy technologiczne.

Anna Mlostoń-Olszewska

dr Anna Mlostoń-Olszewska

prezes zarządu, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego

Doktor nauk społecznych w zakresie nauk prawnych, radca prawny, wykładowca akademicki, autorka publikacji naukowych. Od ponad 20 lat specjalizuje się w prawie ochrony konkurencji i konsumentów, w tym w ochronie konsumentów na rynku usług finansowych. Przed objęciem stanowiska Prezesa Zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego rozwijała karierę zawodową w administracji publicznej, początkowo jako radca prawny w Delegaturze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi, następnie jako Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi, a także ekspert zewnętrzny w Biurze Rzecznika Finansowego. W 2019 r. w Instytucie Nauk Prawnych PAN w Warszawie obroniła z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. „Wolność od samooskarżania w postępowaniach w sprawach praktyk ograniczających konkurencję w świetle standardów ochrony praw podstawowych”. Rozprawa ta otrzymała następnie II. miejsce w XIII. edycji konkursu na najlepszą pracę doktorską z zakresu prawa konkurencji organizowanego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dawid Kryszczyński

Dawid Kryszczyński

ekspert ds prawnych i compliance, Lidl Polska

Absolwent Wydziału Prawa Uczelni Łazarskiego w Warszawie, od przeszło dekady w Dziale Prawnym i Compliance LIDL Polska, jako ekspert ds. prawnych odpowiada za bezpieczeństwo komunikacji marketingowej i promocyjnej. Specjalizuje się w prawie reklamy, nieuczciwej konkurencji, e-commerce oraz w prawie własności intelektualnej. Posiada bardzo duże doświadczenie w doradztwie z zakresu prawa konsumenckiego oraz prawa żywnościowego. W latach 2020-2023 był jednym z panelistów podczas czterech edycji Międzynarodowych Konsumenckich Konferencjach Naukowych organizowanych przez Stowarzyszenie Rzeczników Praw Konsumentów. Od 2023 pełni rolę arbitra oraz Członka Prezydium Komisji Etyki Reklamy. W ramach działalności w Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy angażuje się również w dodatkowe inicjatywy, których celem jest wypracowanie zasad etycznej komunikacji w reklamie (m.in. w reklamie wykorzystującej AI, reklamie środowiskowej, reklamie piwa). W wolnych chwilach pisze teksty do czasopism branżowych oraz oddaje się wirtualnej rywalizacji w wioślarstwie halowym.

Jeremi Woźniak

Jeremi Woźniak

radca Prawny, OLX Europe

W OLX pełni funkcję Legal Lead polskiego zespołu prawników - generalistów. Odpowiada za zagadnienia dotyczące ochrony praw konsumentów oraz konkurencji w europejskich strukturach OLX. Doradzał klientom z branż e-commerce w zakresie prawa reklamy, własności intelektualnej, nieuczciwej konkurencji oraz ochrony praw konsumentów. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego i Europejskiego British Law Centre organizowanej we współpracy z University of Cambridge. Doświadczenie zawodowe zdobył w renomowanej polskiej kancelarii prawnej.

Edyta Rutkowska – Tomaszewska

dr hab. Edyta Rutkowska – Tomaszewska

, Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego

Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego; doktor hab. nauk prawnych; pracownik naukowo –dydaktyczny na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; Kierownik Zakładu Zarządzania Finansami Instytutu Nauk Ekonomicznych. Specjalizuje się w problematyce prawa finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa rynku finansowego. W obszarze jej zainteresowań szczególne miejsce zajmują zagadnienia z zakresu prawa bankowego, prawa kredytowego, prawa usług finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klienta (zwłaszcza konsumenta), a także publicznego prawa rynku finansowego, zwłaszcza problematyka nadzoru nad rynkiem finansowym oraz praktykami rynkowymi instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji z zakresu wskazanej problematyki badawczej, w tym m.in. czterech monografii: „Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych” (2013), „Nieuczciwe praktyki na rynku bankowych usług konsumenckich” (2011); „Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich” (2009); Bankowe wzorce umowne, Branta 2002). Redaktor naukowy i współautorka 8 monografi wieloautorskich: „Odwrócona hipoteka” jako nowa usługa na rynku finansowym” (2017), „Ochrona klienta na rynku usług finansowych w świetle aktualnych problemów i regulacji prawnych” (2017), „Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym” (2019), Informacja na rynku usług finansowych (2019); „Public and Private Law and the Challenges of New Technologies and Digital Markets.Volume I “Regulatory challenges” (2020); Ekonomia jako dyscyplina naukowa i kierunek kształcenia. Aktualne trendy i pożądane kierunki zmian (2020); „Public and Private Law and the Challenges of New Technologies and Digital Markets. Legal Aspects of FinTech (volume 2)”2020; A. Jurkowska-Zeidler, E.Rutkowska-Tomaszewska, A.Wiktorow, J.Monkiewicz (red), Manipulacje i oszustwa wobec konsumentów na rynku finansowym: wykrywanie, przeciwdziałanie, zapobieganie (2020). Arbiter w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego; członek Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym (od 2016 r-2019) i koordynator dwóch grup: ds. Przygotowania Diagnozy stanu badań nad ochroną klientów rynku bankowego w Polsce (2017 -2018) oraz ds. Raportu „Nieprawidłowości na rynku finansowym. Identyfikacja, Ostrzeganie, Zapobieganie (2019 r.). Członek kapituł konkursowych (przy Prezesie UOKIK, nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Club Polska, przy Rzeczniku Finansowym (2016-2019); członek Rady Naukowej Przeglądu Ustawodawstwa Gospodarczego; członek Rady Naukowej i Kolegium Redakcyjnego czasopisma „Finanse i Prawo Finansowe” (redaktor Tematyczna: Prawo Finansowe) oraz „internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” (iKAR)-(redaktor tematyczna ds. regulacji rynku finansowego i ochrony klienta usług finansowych); członek Financial Services User Group (2019 r.-2021 r). Organizatorka i prelegentka wielu konferencji i seminariów naukowych poświęconych problematyce szeroko rozumianego prawa rynku finansowego oraz autorka opinii i ekspertyz z tej problematyki

Katarzyna Sekścińska

dr hab. Katarzyna Sekścińska

Adiunkt, Uniwersytet Warszawski

Doktor habilitowana nauk społecznych w zakresie psychologii, coach i trener. Psycholog i ekonomistka. Adiunkt w katedrze Psychologii Biznesu i Aplikacji Społecznych Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowo-badawcze obejmują psychologię finansową, psychologię konsumenta i ekonomię behawioralną. Szczególnie interesują ją tematy związane z psychologicznymi i socjologicznymi czynnikami wpływającymi na ryzykowne wybory finansowe i wybory konsumenckie jak również zagadnienia socjalizacji ekonomicznej. Autorka ponad 40 artykułów naukowych opublikowanych w wysoko punktowanych czasopismach zagranicznych i krajowych oraz ponad 100 wystąpień podczas konferencji naukowych i biznesowych. Od wielu lat współpracuje z instytucjami finansowymi, branżą IT i firmami z branży fashion&lifestyle, z powodzeniem łącząc pracę naukową z praktyką w ponad 80 projektach R&D, badawczych i szkoleniowych.

Łukasz Mamiński

Łukasz Mamiński

Radca prawny, Senior Manager, Allegro

Radca prawny, Group Antitrust Compliance Senior Manager w Allegro odpowiedzialny za zgodność działań spółki z prawem ochrony konkurencji i konsumentów, wcześniej senior associate w kancelarii Clifford Chance, gdzie przez 6 lat doradzał przedsiębiorcom w zakresie prawa konkurencji i konsumentów i reprezentował ich w postępowaniach przed organami i sądami; absolwent studiów LL.M. na University of Glasgow; ekspert w zakresie e-commerce i prawnych aspektów nowych technologii

Joanna Kaźmierczak

Joanna Kaźmierczak

radca prawny, Grupa CCC

Radca prawny, absolwentka kierunku prawo na WPIA UW, a także studiów podyplomowych z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów INP PAN oraz studiów LL.M. „International commercial law” na Akademii Leona Koźmińskiego. Od ponad 13 lat doradza wiodącym spółkom z branży retail w zakresie prawa konsumenckiego, antymonopolowego, zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawa nowych technologii, prawa reklamy oraz regulacji w obszarze e-commerce. Reprezentowała klientów w postępowaniach przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w tym również w sprawach dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zapewnia wsparcie prawne w obszarze konsumenckim także przed europejskimi organami ochrony konsumentów. Aktualnie jako Legal Counsel PL & CEE w Grupie CCC odpowiada za zgodność z prawem konsumenckim w obszarach e-commerce, CRM oraz omnichannel zarówno w Polsce, jak i na 13 rynkach zagranicznych w regionie CEE.

Michał Strzelecki

Michał Strzelecki

Radca prawny, PLAY

Radca prawny, współpracuje z P4 sp. z o.o. Specjalizuje się w prawie komunikacji elektronicznej, zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawie konsumenckim i własności intelektualnej, ze szczególnych uwzględnieniem problematyki prawa reklamy, nieuczciwych praktyk rynkowych oraz niedozwolonych postanowień wzorców umownych. Autor publikacji naukowych w tym zakresie. Bierze czynny udział w pracach legislacyjnych z zakresu prawa komunikacji elektronicznej i konsumenckiego. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych oraz postępowań przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Autor bloga prowadzonego pod adresem www.praworeklamy.pl.

Marcin Szlaszyński

Marcin Szlaszyński

radca prawny, dyrektor departamentu prawnego, Nest Bank

Marcin Szlaszyński jest radcą prawnym i dyrektorem departamentu prawnego Nest Banku. Ukończył prawo oraz stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentem studiów prawa amerykańskiego w ramach Centrum Prawa Amerykańskiego prowadzonego w ramach współpracy Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Levin College of Law University of Floryda. Ukończył studia doktoranckie w Instytucie Nauk Prawnych PAN. Zdobywał doświadczenie pracując od 2004 r. w bankach krajowych oraz oddziałach banków zagranicznych, a także kancelarii prawnej. Od 2015 r. jest związany z Nest Bankiem, w którym od 2018 r. pełni funkcję dyrektora departamentu prawnego. W obszarze jego zainteresowań zawodowych znajduje się szczególności tematyka prawnej ochrony konsumenta i prawa umów konsumenckich, zwłaszcza na rynku usług finansowych. Autor kilku publikacji z tematyki prawa bankowego oraz prawnej ochrony konsumenta.

Anna Wojcieszczak

Anna Wojcieszczak

service designerka, mediatorka i wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie SWPS

Jest doświadczoną service designerką, mediatorką i wykładowczynią na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie SWPS. Obecnie pracuje również jako UX Program Manager w Google, gdzie specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem projektami UX i wsparciem pracy zespołów kreatywnych i produktowych. Doświadczenie zyskała pracując zarówno po stronie klientów międzynarodowych, agencji kreatywnych jak i podmiotów publicznych. W swojej codziennej pracy wykorzystuje metodykę design thinking, niezależnie, czy pracuje ze stronami w mediacji, z projektantami UX w dużej organizacji, czy jako konsultantka z klientami poszukującymi usprawnień dla oferowanych przez siebie usług i produktów."

Michał Drozdowski

Michał Drozdowski

adwokat, Przewodniczący Rady Nadzorczej, Answear.com S.A.

Adwokat z kilkunastoletnim doświadczeniem w obsłudze podmiotów z branży e-commerce. Studia prawnicze ukończył na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2014-2018 zasiadał w Radzie Nadzorczej spółki Bytom S.A. Obecnie Przewodniczący Rady Nadzorczej Answear.com S.A.

Magdalena Kowara

Magdalena Kowara

Senior Legal Counsel CEE, Bolt

Senior Legal Counsel CEE, Bolt, europejskiej platformy oferującej rozwiązania mobilności miejskiej, dostaw jedzenia i zakupów. Odpowiada za wsparcie prawne wszystkich linii biznesowych Bolt w regionie Europy Centralnej oraz antitrust compliance w Grupie Bolt. Wcześniej związana z wiodącymi międzynarodowymi kancelariami prawnymi w Warszawie, w których współpracowała z zespołami prawa konkurencji i prawa konsumenckiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradzaniu przedsiębiorcom w różnych aspektach prawa konkurencji i reprezentowaniu ich w postępowaniach przed Prezesem UOKiK oraz Komisją Europejską, a także postępowaniach sądowych.

Anna Niezgoda

Anna Niezgoda

Radca Prawny, Członkini Zespołu Prawnego, Carrefour Polska

Anna Niezgoda, radca prawny, członkini zespołu prawnego w Carrefour Polska odpowiedzialna za zgodność działań spółki z prawem konkurencji oraz wdrażanie nowych technologii. Od 15 lat związana z branżą FMCG. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła również Prawo Nowoczesnych Technologii na Akademii Leona Koźmińskiego.

Patryk Herc

Patryk Herc

radca prawny, Decathlon

Prelegent

Dr Aneta Wiewiórowska – Domagalska

Pełnomocniczka Ministra Sprawiedliwości ds. ochrony konsumenta, Ministerstwo Sprawiedliwości

Sławomir Grzelczak

Sławomir Grzelczak

wiceprezes Zarządu BIK, prezes Zarządu BIG InfoMonitor

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek: Finanse i Bankowość (2002) oraz Studiów Podyplomowych SGH: Blockchain, Inteligentne Kontrakty oraz Waluty Cyfrowe (2019). Sławomir Grzelczak od 2001 r. do 2009 r. związany był z międzynarodową wywiadownią gospodarczą Dun&Bradstreet. Zaczynał jako dyrektor operacyjny (2002-2004), by w latach 2004-2009 objąć stanowisko prezesa zarządu polskiego oddziału D&B. W 2009 r. przeszedł do Grupy Bisnode, partnera strategicznego D&B Corporation. Od 2009 r. do 2012 r. kierował Grupą Bisnode. Swoje doświadczenie w doskonaleniu procesów biznesowych rozwijał, zarządzając też czterema należącymi do niej spółkami. Od 2012 r. do kwietnia 2013 r. zatrudniony, przez lidera w obszarze ubezpieczeń należności, Grupę Coface. W Coface Central Europe Holding rozwijał nowe produkty i koordynował działania w obszarze informacji gospodarczej na 12 rynkach Europy Centralnej i Wschodniej. Jednocześnie od lutego 2013 r. był dyrektorem zarządzającym Coface Słowenia. Od kwietnia do czerwca 2013 r. zasiadał w Zarządzie Biura Informacji Kredytowej S.A., odpowiadał za Pion Biznesu Korporacyjnego. Od lipca 2013 r. w randze wiceprezesa Zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A. jest odpowiedzialny za Pion Biznesu Korporacyjnego. Od końca czerwca 2014 r. pełni również funkcję prezesa Zarządu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. Od grudnia 2020 r. do czerwca 2022 r. zasiadał w Radzie Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF).

Kamil Ameda

Kamil Ameda

aplikant radcowski, senior associate, Deloitte Legal

Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie ochrony konkurencji, prawie konsumenckim, innych zagadnieniach dot. praktyki regulacyjnej Prezesa UOKiK oraz sankcjach gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem rynku finansowego, FMCG, farmaceutycznego i energetycznego. Wspiera przedsiębiorców m.in. w zakresie postępowań prowadzonych przez Prezesa UOKiK (w tym kontroli i przeszukań), pomaga dostosować praktyki podmiotów profesjonalnych do zgodności z prawem konsumenckim, zapewnia compliance sieci dystrybucji z regulacjami antymonopolowymi, jak również doradza w procesie zgłaszania planowanych koncentracji przedsiębiorców. Jest absolwentem prawa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, aplikantem radcowskim w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie oraz członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. Swoje doświadczenie zdobywał w sądzie oraz polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych. Publikuje również artykuły prasowe poświęcone tematyce prawa ochrony konkurencji i prawa konsumenckiego.

Opiekun merytoryczny:

Renata Grzeszczak

Renata Grzeszczak

Project Manager - Team Leader

600 013 324

[email protected]

Współpraca:

Mateusz Stempak

Mateusz Stempak

Marketing Manager

600 013 355

[email protected]

III Kongres Prawo Konsumenckie

Wstęp bezpłatny

III Kongres Prawo Konsumenckie

Wstęp bezpłatny

III Kongres Prawo Konsumenckie

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział

III Kongres Prawo Konsumenckie

Wstęp bezpłatny

Zgłoś udział
  •  Kongres
  •   ‑ 
  •  Warszawa