Jak pozyskać i zatrzymać programistów i specjalistów IT w zespole?

Zapotrzebowanie na specjalistów IT zdaje się nie mieć końca, a niedobór talentów powoduje, że o najlepszych kandydatów konkurują firmy z całego świata. Sprawia to, że pozyskanie wartościowych pracowników jest szczególnym wyzwaniem, a kwestia wynagrodzenia nie zawsze jest najważniejszym z argumentów przemawiających za rozpoczęciem współpracy.

Zgodnie z raportem dotyczącym branży IT w dobie pandemii, przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim, w wyniku lockdownów rekrutacja pracowników w sektorze spowolniła, ale nie została całkowicie wstrzymana. W 2020 roku 45% firm zatrudniających powyżej 50 pracowników rekrutowała nowych specjalistów IT. Mniej aktywne w tym zakresie były małe przedsiębiorstwa (21%) i mikrofirmy (9%). Po okresie wzmożonej niepewności firmy z sektora IT przewidują wyraźne zwiększenie swoich zespołów. Tym razem największe zapotrzebowanie planują firmy mikro (65%) i małe (63%), które prawdopodobnie chcą uzupełnić braki kadrowe będące następstwem ostrożnego działania w pierwszych miesiącach pandemii. Planowany wzrost zatrudnienia specjalistów IT dotyczy 40% dużych firm.

Weź udział w konferencji online “Zarządzanie działem IT”, 26 stycznia 2022 >>

W najbliższych miesiącach najbardziej poszukiwane stanowiska to programiści (27%), testerzy (13%) oraz specjaliści ds. wdrażania produktu (9%). Eksperci wskazali również, że od 2020 roku rośnie zapotrzebowanie na stanowiska DevOps, analityków danych i product managerów. Według raportu Awareson „Rok wykorzystanych szans. Rynek pracy IT i SAP 2022” Unia Europejska szacuje, że na rynku brakuje ok. 500-600 tysięcy specjalistów IT. Według różnych szacunków problem z pozyskaniem pracowników ma od 70% do 93% przedsiębiorstw. Pracodawcy, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia, muszą więc poszukiwać rozwiązań pozapłacowych, które pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji oraz przekonać do siebie i zatrzymać w zespole najbardziej utalentowanych kandydatów.

Zapotrzebowanie na specjalistów IT zdaje się nie mieć końca, a niedobór talentów powoduje, że o najlepszych kandydatów konkurują firmy z całego świata.
Zapotrzebowanie na specjalistów IT zdaje się nie mieć końca, a niedobór talentów powoduje, że o najlepszych kandydatów konkurują firmy z całego świata.

Specjaliści IT - czego oczekują i jak zatrzymać ich w zespole?

Wysokość stawek i poczucie satysfakcji finansowej specjalistów IT jest często podejmowanym tematem związanym z rynkiem pracy i wyborem potencjalnej ścieżki zawodowej. Wbrew pozorom doświadczeni pracownicy IT często ponad gratyfikację finansową przekładają aspekty pozapłacowe, jak dostęp do profesjonalnych szkoleń, możliwość zdobycia certyfikatów czy praca przy wymagających i ciekawych projektach.

Podwyżka wynagrodzenia często daje krótkotrwały efekt, a stabilność zatrudnienia w branży, w której od lat mamy do czynienia z rynkiem pracownika na nikim nie robi już wrażenia. Dlatego konieczne jest uwypuklenie innych, często unikalnych korzyści związanych z zatrudnieniem w danej firmie.

Na samym początku współpracy warto nakreślić pracownikom cele krótko, średnio i długoterminowe oraz ich wpływ na firmę, jej otoczenie, a także poszczególnych członków zespołu. Wartością dodaną jest również możliwość wymiany spostrzeżeń z inspirującym i zaangażowanym liderem, który pełni nie tylko rolę osoby wprowadzającej w struktury firmy, ale dzieli się również swoim doświadczeniem w codziennej pracy. Ważna jest również autonomia, pozwalająca podejmować programistom samodzielne decyzje ściśle określonych ramach.

Pracodawcy zabiegający o najlepszych specjalistów IT muszą stale mierzyć się z pewnym dylematem. Mianowicie koszty poniesione na dodatkowe szkolenia, zapewnienie odpowiednich warunków pracy, sprzętu i oprogramowania nie są gwarancją utrzymania pracowników w firmie. Szczególnie w sytuacji, kiedy rynek zgłasza nieustające zapotrzebowanie na kolejnych programistów, testerów czy produkt managerów. Z drugiej strony bierność w tym obszarze może obniżyć jakość realizowanych projektów i zmniejszać zaangażowanie nie tylko poszczególnych pracowników, ale także całych zespołów. Ważne jest także, aby przeprowadzane szkolenia związane były z realizowanym zadaniem, co pozwali na natychmiastowe wykorzystanie i utrwalenie nabytych umiejętności.

Rozwój
64%

Zgodnie z danymi Awerson dla 64% specjalistów IT głównym kryterium wyboru pracodawcy jest możliwość rozwoju.

Nie oznacza to jednak, że finanse są czynnikiem, który można zepchnąć na dalszy plan. Według badania wysokość wynagrodzenia jest czwartym kryterium wyboru pracodawcy - na wyższych pozycjach uplasował się rozwój, elastyczność dotycząca miejsca pracy oraz stabilność i dobre zarządzanie. Aspekt finansowy będący powodem zmiany pracy wskazuje 41% specjalistów IT i SAP. W celu lepszego zrozumienia oczekiwań i szczególnego punktu widzenia poszczególnych pracowników warto przeprowadzać cykliczne rozmowy, a także monitorować nastroje stosując regularne i anonimowe badania satysfakcji. Odpowiednio przeprowadzone ankiety mogą być cennym źródłem informacji pozwalającym poprawić procesy, zwiększyć zaangażowanie i zatrzymać talenty w firmie.

Jak pozyskać specjalistę IT, czyli skuteczny sposób rekrutacji?

Mając na uwadze fakt, że branżę IT to od lat charakteryzuje rynek pracownika, dzięki czemu kandydaci mogą odważnie negocjować warunki, warto odpowiednio przygotować proces rekrutacji oraz wykorzystywać różnorodne kanały dotarcia do potencjalnych talentów. Jedną z najbardziej skutecznych i szybkich metod jest zarekomendowanie konkretnej osoby przez obecnego pracownika firmy. To tłumaczy, dlaczego wiele przedsiębiorstw tworzy wewnętrzne programy poleceń, dzięki którym wskazanie odpowiedniego kandydata, związane jest z otrzymaniem gratyfikacji finansowej.

Do powszechnych metod rekrutacji zaliczyć można poszukiwanie pracowników przez ogłoszenia zamieszczane w serwisach branżowych i w mediach społecznościowych oraz obecność na tragach pracy. Konieczne jest, aby komunikaty skierowane do kandydatów były konkretne oraz przedstawiały zrozumiałą i namacalną wartość związaną z podjęciem współpracy. Nie można zapominać, że IT jest specyficzną branżą i mocne akcentowanie stabilności zatrudnienia, wysokich zarobków czy owocowych czwartków raczej nie przyniesie spodziewanych efektów.

Pozyskiwanie pracowników w branży IT samo z siebie wymaga zastosowania nowoczesnych technologii, dlatego brak rekrutacji zdalnej może być odebrane jako archaiczne i mało atrakcyjne z punktu widzenia potencjalnego kandydata. Sama rozmowa rekrutacyjna powinna mieć jasno rozpisany scenariusz, którego istotnym elementem jest przekazanie konkretnych informacji związanych z warunkami zatrudnienia oraz oczekiwaniami wobec kandydata. Jeśli proces składa się z kilku etapów kandydaci powinni otrzymać precyzyjne informacje dotyczące kolejnych kroków. Trzeba pamiętać, że wartościowy specjalista IT zasypywany jest propozycjami współpracy i o powodzeniu całego przedsięwzięcia może decydować tak prozaiczny element, jak czas dzielący poszczególne etapy rekrutacji. Dodatkową wartością są referencje przedstawione przez kandydata, ale nie powinny być one substytutem merytorycznej rozmowy przeprowadzonej z przyszłym przełożonym lub ze specjalistą IT.

Najlepsze miejsca pracy 2021 - sektor IT liderem

W wieloletniej historii rankingów najlepszych miejsc do pracy przygotowywanych przez Great Place to Work® firmy działające w branży IT zajmują niemal niezmiennie czołowe miejsca w badanych kategoriach. I tak w 2021 roku, trzy pierwsze miejsca wśród firm zatrudniających powyżej 500 pracowników w Polsce, należały kolejno do Sii Polska, Cisco Poland i Akamai Technologies Poland. Do tego w ubiegłym roku Sii Polska było według rankingu drugim najlepszym miejscem do pracy w Europie.

Pozyskuj, motywuj i utrzymaj specjalistę IT w swoim zespole. Sprawdź >>

Źródła:

  1. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/76563:branza-it-w-czasie-pandemii-parp-prezentuje-branzowy-bilans-kapitalu-ludzkiego
  2. https://www.greatplacetowork.pl/najlepsze-miejsca-pracy-3/najlepsze-miejsca-pracy-polska/2021
  3. http://www.awareson.com/getthereport/

Autor: Bartłomiej Borucki, Redaktor, Bankier.pl

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

14

ORGANIZUJEMY SZKOLENIA I EVENTY JUŻ OD 14 LAT

Lata doświadczenia

Dział konferencji „Pulsu Biznesu” istnieje od 2004 r. Kilkanaście lat doświadczeń i silna marka „Pulsu Biznesu”, pod którą odbywają się wydarzenia, sprawiły, że jesteśmy dziś czołowym organizatorem konferencji biznesowych skierowanych do wyższej kadry zarządzającej.

800

OD 2004 ROKU ZORGANIZOWALIŚMY PONAD 800 KONFERENCJI I WARSZTATÓW

Profesjonalizm w każdym calu

W ciągu roku kalendarzowego organizujemy ponad 50 konferencji, kongresów, warsztatów i debat, podczas których do dyskusji zapraszamy najlepszych mówców, wybitnych ekspertów i praktyków z poszczególnych branż.

20000

MOŻEMY SIĘ POCHWALIĆ TYLOMA KLIENTAMI Z PONAD 1000 FIRM

Tysiące zadowolonych klientów

Naszą ambicją jest kreowanie przedsięwzięć związanych z istotnymi, bieżącymi wydarzeniami w gospodarce, przewidywanie trendów oraz umożliwianie wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą. Od 2004 roku zaufało nam już blisko 20 tys. uczestników.